Permalänk
Medlem

Två minnesfrågor

Direkt på sak:

1. Eftersom mina Kingston-minnen inte fungerar på den nya datorn så funderade jag på om jag skulle köpa andra minnen istället för dem (ifall det beror på kompabilitet). Kan man köra två stickor av olika märken i en och samma dator om kingstonen visar sig fungera när jag får en ny sticka?

2. Om minnen inte är kompatibla läste jag i en tråd att datorn inte alls skulle starta och att BIOS inte skulle kunna laddas in ens, yttrar sig minneskompabilitet på detta vis eller kan det vara mindre allvariga situationer också (som t ex ~200 errors i memtest)?

Tacksam för svar.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

om du vill ha en så felfri dator som möjligt är det vansinne att ha olika märken i samma burk.. Köp TWINX eller MATCHADE minnen... det kostar inte mer än om du köper dom separat

Permalänk
Medlem

Okej, tanken var att frågorna skulle komplettera sig men tackar för ett snabbt svar på den första frågan i af.

Om jag ska köpa Kingston igen så skulle jag ju vilja veta om de är imkompatibla med mitt moderkort.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

ja ska glo... brb

[EDIT] men alltså vad har du vör moderkort då?? ja kan juh inte bara kolla på minnena endast hehe

dock skulle ja vilja säga att Kingston e inget överdrivet vettigt val... ja hade takig Corsair eller iaf inte kongston hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Efram
ja ska glo... brb

[EDIT] men alltså vad har du vör moderkort då?? ja kan juh inte bara kolla på minnena endast hehe

dock skulle ja vilja säga att Kingston e inget överdrivet vettigt val... ja hade takig Corsair eller iaf inte kongston hehe

Kingston stod med i kompabilitetslistan... och Corsair var inte med =/ + att den jag köpte av inte hade Corsair.

Moderkort: ASUS K8V SE Deluxe

Anledningen till att jag riktar in mig på minnen är att ingen i min bekantskapskrets har lyckats komma till ihopplocksdatorer med DDR i så jag kan inte testa dem någonstans.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

jahaaaa... okej men ja hade nog fan tagit ett par vanliga pålitliga TwinMOS dom har oftast enfin text på minnena där det står AMD OK!

det kan säkert hjälpa..

Permalänk
Medlem

Merenge vad heter dina minnen exakt? Vad händer när du testar med bara Kingston-minnena i?

Efram - varifrån har du fått att Kingston skulle vara så dåliga?

/ S.

Permalänk
Medlem

Personlig erfarenhet... ja skulle inte röra kingston med en "10fot pole!"

nä men vi har alla våra favoriter.. å ja håller mig ifrån kingston helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Merenge vad heter dina minnen exakt? Vad händer när du testar med bara Kingston-minnena i?

Efram - varifrån har du fått att Kingston skulle vara så dåliga?

/ S.

Det är "KVR400X64C3A/512" om det är det du menar. Kollade nämligen ASUS lista först innan jag köpte dem.

Du missuppfattade mig i början... jag har alltså inte köpt två olika typer av minnen utan bara kingston än så länge som vägrar =(

Det är ingen som har svar på fråga 2 ? =(

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

det skulle kunna yttra sig så jo det stämmer... men det kan oxo yttre sig i knapt märkbara sätt..

Permalänk
Medlem

Okej nu är jag med Merenge - men du är fortfarande lite otydlig om vad som eg är felet med minnena. Om jag tolkar dig rätt så bootar datorn men du får ~200 errors i memtest, eller? Märker du några andra fel, är datorn instabil tex?

Som du säger ska de där minnena absolut vara kompatibla med moderkortet, så det är ju lite konstigt om det vore problemet. Jag hade förresten tänkt köpa exakt samma grejer (1024-sticka istället för 512) så jag är intresserad av att höra mer om och fixa det här ev problemet.

EDIT: Vad har du för cpu merenge?

/ S.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Okej nu är jag med Merenge - men du är fortfarande lite otydlig om vad som eg är felet med minnena. Om jag tolkar dig rätt så bootar datorn men du får ~200 errors i memtest, eller? Märker du några andra fel, är datorn instabil tex?

Som du säger ska de där minnena absolut vara kompatibla med moderkortet, så det är ju lite konstigt om det vore problemet. Jag hade förresten tänkt köpa exakt samma grejer (1024-sticka istället för 512) så jag är intresserad av att höra mer om och fixa det här ev problemet.

EDIT: Vad har du för cpu merenge?

/ S.

A64 Newcastle 3000+

Upptäckte problemet när datron inte hittade massa filer under windowsinstallationen (har en annan tråd om det lite äldre men om du vet något skadar det inte att ta upp det här med). De försvann när man tankade från minnet efter formateringen till hårddisken. Efter det fick jag memtest och errors i det.

har bytt ut hdd, skiva och dvd-läsare.

Egentligen var denna tråden för att komma på det klara med om jag kan beställa ett kingston-minne till undertiden det andra är inskickat på service så jag inte slänger pengarna i sjön. =(

EDIT: Flashade BIOS nu återkommer om en kort stund med resultat... har inte vågat men nu gjorde jag det i alla fall Nya versionen 1004... gamla 1003.

EDIT2: Samma fel igen tyvärr...

EDIT3: Har nu skickat mail till Kingston-supporten igen (eftersom inte ASUS verkar svara) med den information jag skulle ha med efter att jag uppdaterat mitt BIOS. Svaret borde komma under morgondagen och vi får se vad dem säger.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"