Permalänk

Strålningsfria skärmar?

Mina förädrar funderar på att köpa ny skärm och då min far är elöverkänslig vill han ha en som strålar minimalt, vi har jordat hemma så det är inga problem...

Några tips på skärmar strålar lite/inte alls?

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk

Kolla här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22286...

Ingen farlig stålning på TFT skärmarna så jag tror att det är bäst att ni köper TFT.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske lite onödligt inlägg, men jag är ganska säker på att TFT strålar mindre än CRT gör. Sen får du väll snacka med tillverkaren, det borde finnas fakta om det.

Permalänk
Medlem

Den enda strålning man får 50cm från en TFT är ljusstrålning, och tål han inte det så får han skaffa solbrillor

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Den enda strålning man får 50cm från en TFT är ljusstrålning, och tål han inte det så får han skaffa solbrillor

Jag som trodde att man även utsattes för ett elektronmoln. Men de kanske "sugs upp" av luftmolekylerna menar du? Sen tror jag även att TFT är bättre om man har varmt i sitt rum med tanke på att de utvecklar mycket mindre värme än CRT-skärmar. Eller tror och tror... vill man inte ha en bastu så ÄR det bättre med TFT, särskilt på sommaren. Nästa sommar kommer jag definitivt inte att använda min CRT alls förutom möjligen i undantagsfall. (Prova att hålla handen ovanför din CRT-skärm, jämför med att hålla den öven en stekplatta på spisen...)

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.