HalfLife 2 Thread - The Return

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeliMastah
vilka spel har fått 97% och uppåt utöver hl 2?

Inget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Inget

mjoo är de it nåt spel som fått 98% eller cyklar ja?

Permalänk
Medlem
Citat:

vilka spel har fått 97% och uppåt utöver hl 2?

Beror väl på vilken tidning eller sida.....
Men den senaste recensionen så fick HL2 97%, som var det högsta någonsin i den tidningen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

jaja de vet ja men vilka har fått högre oavsett tidning?

Permalänk
Citat:

jaja de vet ja men vilka har fått högre oavsett tidning?

Beror ju på vad du menar för betyg. Både Halo och Wind waker fått 10 av 10 i någon/några tidningar som är 100% omräknat till procent betyg men eftersom dom bara har en tiogradig skala så är allt över nio en tia.

Permalänk
Medlem

Seriöst har de skrivit en bok nu om hela såpan som heter HL2 - Ett spel alltid på gång men aldrig färdigt?
Snacka om att mjölka pengar =D

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Beror ju på vad du menar för betyg. Både Halo och Wind waker fått 10 av 10 i någon/några tidningar som är 100% omräknat till procent betyg men eftersom dom bara har en tiogradig skala så är allt över nio en tia.

procentbetyg förmodligen eftersom ja fråga om någon fått över 97--->%<---

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att HL2 INTE får 100%? Vad ligger i dessa 3%-enheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Vad är det som gör att HL2 INTE får 100%? Vad ligger i dessa 3%-enheter?

tror det är snudd på omöjligt för ett spel att få 100% eftersom det då skulle anses vara helt perfekt

offt: vem är du Fe|ix?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
tror det är snudd på omöjligt för ett spel att få 100% eftersom det då skulle anses vara helt perfekt

offt: vem är du Fe|ix?

Ett spel borde få 100% om det anses vara bäst av alla existerande spel.

offt: Jonathan heter jag, om det säger dig nått

Permalänk

Nja om ett spel får 100% så borde det innebära att det inte kan komma något bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Nja om ett spel får 100% så borde det innebära att det inte kan komma något bättre.

Man kan inte jämnföra spel som finns nu mot spel som kan komma
Hur blir det då när HL12 kommer år 3000, ska det få 98%?

Permalänk

edit: det var inget

Permalänk
Medlem

Summary: PCZone review (some new info)

http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?t=41408

They think its the best FPS ever, but more importantly the best action game ever.

Permalänk
Citat:

Man kan inte jämnföra spel som finns nu mot spel som kan komma
Hur blir det då när HL12 kommer år 3000, ska det få 98%?

Nej man jämför inte mot framtiden utan om man sätter 100% så kan man inte ge högre. Det betyder att spelet är så bra det kan bli. Inga bättre spel kan då komma. Man har satt en maxgräns. Genom att be 97-98% så lämnar man utrymme för bättre spel i framtiden. Litet utrymme men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej man jämför inte mot framtiden utan om man sätter 100% så kan man inte ge högre. Det betyder att spelet är så bra det kan bli. Inga bättre spel kan då komma. Man har satt en maxgräns. Genom att be 97-98% så lämnar man utrymme för bättre spel i framtiden. Litet utrymme men ändå.

Men varför skulle man inte kunna sätta 100%? Det finns tidningar som sätter 10/10 eller 5/5.
Om ett spel är perfekt, inga brister, bra story, lång speltid osv. och inget annat spel slår det idag, varför inte då ge spelet 100%? Om du sätter 98% så säger du ju att det finns nått fel på spelet.

"Inga bättre spel kan då komma." <-- Där jämför du med framtiden, varför blicka framåt när du ska recensera ett spel som finns nu och jämföra med de spel som finns ute i butikerna? Det är ju som att säga att HL2 är bättre än Doom 3 när du bara kan testa det ena. Sen att det andra är så upphypat betyder inte att det är bättre, det ser du först när du har testat det och jämfört de både.

Permalänk
Medlem

Betygssystemet med 1-100% tycker jag känns föråldrat och missvisande. Av någon anledning har majoriteten kommit överrens om att 100% är det absolut perfekta spelet (vilket aldrig kommer att finnas) och att 70% betyder medel och 50% är skräp. Logiskt?

Då föredrar jag systemet med betygen 1-5 istället. Där är det i alla fall ok att ge högsta betyg till bra spel.

Permalänk
Citat:

Men varför skulle man inte kunna sätta 100%? Det finns tidningar som sätter 10/10 eller 5/5.
Om ett spel är perfekt, inga brister, bra story, lång speltid osv. och inget annat spel slår det idag, varför inte då ge spelet 100%? Om du sätter 98% så säger du ju att det finns nått fel på spelet.

"Inga bättre spel kan då komma." <-- Där jämför du med framtiden, varför blicka framåt när du ska recensera ett spel som finns nu och jämföra med de spel som finns ute i butikerna? Det är ju som att säga att HL2 är bättre än Doom 3 när du bara kan testa det ena. Sen att det andra är så upphypat betyder inte att det är bättre, det ser du först när du har testat det och jämfört de både.

Säg att du sätter 100% på ett spel. Då finns det inga fel. Den är pefekt. Sen kommer det ett spel som är bättre. Vad sätter du då för betyg på den? 101%? Sätter du lägre är det nya spelet sämre, sätter du samma är det lika bra och om du sätter högre har du gått över gränsen på betygsramen och hela systemet faller.

Därför kan inget spel få 100%.

5/5 och10/10 är lite annurlunda på grund av att det är mycket färre steg. Betygen blir ofta då en stark 3:a eller 4 +. Varje steg är därmed mer subjektiv än en definitiv 73%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Säg att du sätter 100% på ett spel. Då finns det inga fel. Den är pefekt. Sen kommer det ett spel som är bättre. Vad sätter du då för betyg på den? 101%? Sätter du lägre är det nya spelet sämre, sätter du samma är det lika bra och om du sätter högre har du gått över gränsen på betygsramen och hela systemet faller.

Därför kan inget spel få 100%.

5/5 och10/10 är lite annurlunda på grund av att det är mycket färre steg. Betygen blir ofta då en stark 3:a eller 4 +. Varje steg är därmed mer subjektiv än en definitiv 73%.

Först: Jag förstår vad du menar

Men enligt mig så måste man sätta betygen efter stunden, jag hade gett det nya spelet 100% iom att det är det bästa som finns just nu (om det inte fanns saker som fanns i andra spel som man hade kunnat lagt in för att göra det ännu bättre). Sen så kan man jämföra det gamla 100%-spelet med det nya och förklara skillnaden.

Anledning:

Säg att spel A kom år 2000-2001, vad fanns då? Geforce 2 - 3? Directx 7 - 8?
Säg att det spelet var helt perfekt enligt dig och du hittade inget annat som kunde göra det bättre med den mjukvaran och hårdvaran som fanns då - du ger det 100%.

Sen nu år 2004 så kommer spel B, nu finns det Geforce 6800 och Directx 9.
Även det här spelet är perfekt, självklart ger man det 100%.

Nog diskuterat om det här nu (iaf från min sida).

Permalänk
Medlem

Tycker hela diskussionen är löjlig. Betyg är en åsikt, inte en sanning. spel 80%+ kan ses som bra spel, fast det är klart det är väl lättare att säga att man bara köper bra spel (de som får mer än 97%) blir billigare så nä själva recensionen eller ett demo säger bra mycket mer om spelet än en obetydlig siffra

om jag fick skulle jag lätt ge eu2 99%

Permalänk
Medlem

Enligt PC gamer själva så ger dom spelet poäng jämfört med andra spel just nu. Det vill säga att et spel som fick 95% för 3 år sen inte är lika bra idag och skulle aldrig få 95% nu. Ger dom 97% till HL2 så är det direkt i jämförelse med doom3 (83%) Far Cry (92%) osv. Idag hade inte HL1 fått alls höga poäng. Hade det släppts idag hade det varit ett dussin fps och ingen hade lagt märke till det. men på DEN tiden så var det helt otroligt bra och hade en grym grafik och framför allt, det hade handling!! Det hade inget annat fps.
Får HL2 97% idag med dagens mått mätt så är det väldigt bra (i deras ögon).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Enligt PC gamer själva så ger dom spelet poäng jämfört med andra spel just nu. Det vill säga att et spel som fick 95% för 3 år sen inte är lika bra idag och skulle aldrig få 95% nu. Ger dom 97% till HL2 så är det direkt i jämförelse med doom3 (83%) Far Cry (92%) osv. Idag hade inte HL1 fått alls höga poäng. Hade det släppts idag hade det varit ett dussin fps och ingen hade lagt märke till det. men på DEN tiden så var det helt otroligt bra och hade en grym grafik och framför allt, det hade handling!! Det hade inget annat fps.
Får HL2 97% idag med dagens mått mätt så är det väldigt bra (i deras ögon).

Japp

+ Beautifully realised world
+ Great stopryline, script and characters
+ Wonderful use of physics
+ Excellent, powerful weapons
+ Fantastic sense of pacing with huge variety of action

X No new multiplayer (yet)
X AI occasionally fails to impress

97% Quite possible the best action game ever made.

Edit: Fick inte skriva ett nytt inlägg efter mitt eget, men här kommer det

Half-Life 2 Steam Offers Ready Thursday

http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?s=&threadid=41...

Half-Life 2 Steam Offers

STEAM OFFERINGS

1. "Bronze" -- $49.95

-- Half-Life 2*

-- Counter-Strike: Source

*(To be made available upon product's release.)

2. "Silver" -- $59.95

-- Half-Life 2*

-- Half-Life 1: Source*

-- Day of Defeat: Source*

-- Valve's back catalog currently available on Steam *(To be made available upon products' release.)

3. "Gold" -- $89.95

-- Half-Life 2*

-- Half-Life 1: Source*

-- Day of Defeat: Source*

-- Valve's back catalog currently available on Steam

-- Complete Half-Life 2 Strategy Guide from Prima Games

-- 3 different Half-Life 2 posters

-- Half-Life Collector's box

-- Half-Life 2 hat

-- Half-Life 2 postcard

-- Half-Life 2 stickers

-- Half-Life 2 Soundtrack CD

-- Chance to win a trip to Valve! (1 trip offered for every 5000 Gold packages purchased).

*(To be made available upon products' release.)

Permalänk
Medlem

kan ju skriva in: www.halflife2.net

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk
Medlem

om jag har fattat det hela rätt, så kommer man alltså kunna använda hammer editor till samtliga versioner av HL2?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Få se nu, om man har Half-life 1 och Half-life 2, då kan man då få Half-life: source? Eller måste man köpa silverpaketet för att få Half-life: source?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

90$ för Gold, det är "ganska" mycket för ett spel måste jag säga. Hoppas inte CE versionen blir så överdrivet dyr.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

fan, trodde att guldpaketet skulle kosta typ 800 spänn eller nått, men 650 spänn är ju inte så mkt ändå.. skulle man köpa från webhallen så blir det ju runt 500 spänn (frakt osv).. lätt att man pröjsar 150 spänn extra för posters och hela kittet, hatt liksom, lätt

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

guldpaketet lätt

hoppas det blir på dvd skiva/or

istälet för typ 20 cd-skivor

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

vad sjutton är "Half-Life Collector's box " som följer med i guldpaketet?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
vad sjutton är "Half-Life Collector's box " som följer med i guldpaketet?

jag skulle tro att det är en större låda som allt ligger i

Visa signatur

Kass DATA