Vilka TFT LCD-skärmar vill ni se i ett framtida test?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka TFT LCD-skärmar vill ni se i ett framtida test?

Om vi leker med tanken att det kommer ett framtida test på monitorer här på Sweclockers, vilka skämar vill ni då se i detta test?

Även synpunkter på hur testet bör gå till och vad som är viktigt/mindre vikigt är av intresse. Ja kortfattat så är det bara att skriva ner allt ni kommer på. Oavsett om det är "testa skärmar som kostar si och så mycket", "jag tycker att ni testar skärmarna för lite i spel" eller "jag vill se ett test på xxx mot yyy". Ja ni förstår säkert

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag vill se att ni har med minst en från samsung och att de flesta ni har med har dvi

Permalänk
Medlem

Benqs och Samsungs modeller med låga responstider. Hyundai också, de har ju länge varit de bästa på det området.

Vilken skärmstorlek har ni tänkt er? Jag ser gärna att ni går på 19".

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag vill inte styra det allt för mycket och därför inte heller säga vilka skärmar/storlekar/prisklasser/annat vi har funderat på. Vi har själva en lista men vitsen med ett eventuellt test är ju inte att testa de skärmar som vi tycker är roliga utan att testa det ni (medlemmarna) vill se. Visst kommer vi att styra det och det är inte säkert att alla skärmar går att få tag på men att få input före ett test är aldrig fel.

Permalänk
Avstängd

några skärmar det inte talas allt för mycket om här på forumet är de från Philips. Har beställt en idag och skulle gärna veta hur deras skärmar är i jämförelse med de mer populära från ex Samsung och Benq. Dessutom gärna de som inte är så fruktat dyra, kanske upp till 5500kr eller så.

Permalänk
Medlem

Velotex jag vore mycket tacksam om ni testade Apples nyaste Cinema Displays. Funderar nämnligen på att köpa en sådan, och tester på dem nya finns heltklart inte nånstans. Vore kul nu när dem nya widescreen apple skärmarna stödjer DVI till pc`n.

Så jag tycker Samsung, BenQ och Apple bör finnas med i dem nya testerna. Och ja, jag är bara intresserad utav stora TFT`s, 20" med 1600x1200 upplösning samt 16:9 / 16:10 upplösning. Tycker hela nätet saknar recensioner på stora TFT`s nu när dem börjar bli såpass bra och spelvänliga. Priset är en annan femma

(1)Testerna bör gå igenom ett grundtest på "millisekunder", det är nog det största skälet varför man just ska köpa en TFT. Testerna kan vara enkla och svåra inom just "ms" men en lätt grej att kolla ms på är att ha något mycket mörknyans (färg) mot en mer eller mindre ljus. Tex dra slidern upp och ner på www.gamewallpaper.com `s sida är enkelt att se hur mkt en TFT hänger med i gråskalan (jag tänker på dem röda / svarta sträcken i bakgrund). Dem tyngre testerna blir helt klart benchmarkprogram och spel såsom Doom3, Farcry och nya CS:S.

(2) Sedan också färgerna inom TFT, om skärmen har 16,7 miljoner eller inte. Detta kan lätt kollas på högupplösta bilder eller gråskale bilder. Om TFT`n har bandningar eller inte osv. Hur beteer sig färgerna? Kolla tex på fotografier i bra upplösning.

(3) Och nu "Svärtan", den är mycket viktig på en TFT och är nog den enklaste delen att kolla. Man ser nog direkt om man tittar på en TFT i "mörkret" om den har bra svärta eller ej, mitt på ljusadagen så kan svärtan synas som "total black" pga ljusomsättningen i rummet. Är den helt korrekt med svärtan över hela bilden? Lyser det kanske en aning vitt i nått örn osv.

(4) Döda pixlar är också en grej som folk nog "inte" vill ha. Mycket lätt att titta upp, ta en totalt grön bakgrundsfärg och leta efter pixlar som lyser "dött". Kan finnas i andra färger, så gå igenom blå,röd och grön. Idagsläget så har nog nästan alla TFTs inga döda pixlar, iallafall inte dem dyrare skärmarna.

(5) Sedan omskalning utav upplösning, hur blir bilden om man tex drar ner "native"upplösningen? Det är olika till olika TFT`s. Blir det skarpare tex om man kör 50% av en nativeupplösning på tex 1600 x 1200, alltså 800 x 600 än 1024 x 768, det varierar. "Bör kollas".

(6) Och tillsist och inte minst "speccsen", vad har den för hz i nativeupplösning, vad ligger ljusstyrkan på osv. Klarar den upp till vad speccsen är angivet från tillverkarna är en viktig sak, det har försigått mycket fuffens inom just speccs på en TFT.

Tex Viewsonics 20" TFT (VP201s) på 16ms visade sig att inte alls ha 16ms, och tvärtom på Samsungs gamla 172w som enligt speccsen har 25ms och har enligt testerna mycket mycket mindre, (runt 18). Kan nämna också att Samsungs (gamer TFT) enligt communityt modell "172x" med dess 16.7 miljoner färger inte alls har äkta 16,7 miljoner utan mindre som sedan skapar bandningar. Detta gjordes för att dra ner "ms".

Ska se om jag hittar några shyssta program för just bild inspektion. Ni vet säkert mera om det än jag. Ja det var nog allt jag kunde komma på just nu.

Trevlig helg. /FEvE

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

19", dvi, alla prisklasser.

I det förra blev det för många olika typer av skärmar, så som olika storlekar och gränsnitt.

Begränsa det så mycket som det går eller dela in det i olika delar för olika storlekar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd

sammanfatta det dock sedan, DVI mot VGA, 12ms mot 16/25ms, gör bästa val och bästa budgetval kanske.

Permalänk
Medlem

Ta med ngn sony skärm, tittar man på värdena på deras 19" skärmar märker man en överlägsenhet i Ms förhållande till kontrast. Sony SDM-HS94B är den enda skärmen jag sett på marknaden som har 12Ms 700:1 och dvi, skulle vara kul och se om den verkligen e så bra som det ser ut på pappret. Skulle vilja se benq's 19" med 12Ms. .. kanske ta med några lite mindre käda tilverkare(vet iofs inte vilka som kör med samma panel etc)

Visa signatur

Sallad är inte mat, det är matens mat.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett test med Eizo L550. Har en sådan nu, men det skulle vara
kul att få se hur den står sig i jämförelse med andra skärmar. Har fått ett
flertal PM om den skärmen så intresse verkar finnas.

Permalänk
Medlem

LG 1910s

Permalänk
Medlem

viewsonic vp912

Permalänk
Medlem

19" DVI, alla prisklasser, fast gärna billiga 19" också (billiga o billiga men ni fattar).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
19" DVI, alla prisklasser, fast gärna billiga 19" också (billiga o billiga men ni fattar).

absolut!
dom börjar bli riktigt prisvärda nu!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

tft för gamers skulle vara intressant

Permalänk
Medlem

Är intresserad av Benq FP937s. Den fick bra recensioner på någon norsk site, kostar bara 5K på db.com och har 12ms på 19". Låter väldigt bra!

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk
Medlem

19" DVI-D och DVI-I med en responstid på mindre än 16 samt en ljuststyrka på minst 250 (som är ganska standard men endå, ser helst 300). Trevligt vore även ifall ni jämförde en skärms bildkvalite jämfört med VGA samt DVI ifall den har både utgångarna.

Sony SDM-HS94B skulle jag gärna vilja se ett test på. tror även många andra SweCare skulle vilja se denna eftersom den har ung allt den en gamer vill ha i sin dröm TFT (iaf jag)

19"
12ms responstid
16,7 miljoner i färgdjup
kontasten ligger på 700:1
ljusstyrkan är på 250 nit

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/2233...

för de som vill kolla den så letade jag upp den på Pricerunner. kostar runt 5000kr

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Hedersmedlem

FlexScan L568 (17") och/eller FlexScan L768 (19"). Kanske inga gaming-skärmar, men de verkar vara bra ur färg-synpunkt utan att kosta multum. Alla prioriterar inte responstid framför allt annat

Permalänk
Medlem

Försök oxå få med skärmar som man inte har hört talas om men som verkligen ser bra ut på pappret...Finns säkert ett o annat märke som gör bra skärmar o som inte går av för hackor på den svenska marknaden.. Jag menar många köper kända märken som samsung,viewsonic,nec o liknade men tänkt om det finns billigare alternativ som e minns lika bra...Ett ex: Man ser en annons i tidningen på en billig 19" tft o så läser man endast 3800kr... Många inklusive mig tänker måste vara en en seg skitskärm inget att ha o blädrar vidare, men tänk om den är lika bra eller bättre än en motsvarande samsung skärm??? Inte behöver testet vara ett budget tft skärm test men lite alternativa märken skulle vara nice o se....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Samsung kommer ut med ett antal nya paneler i höst, dessa är självklart intressanta att se tester på. Sedan är det ju skärmar med LED-bakljus som är på väg vilket verkar intressant.

Skärmar jag skulle vilja se jämförda i dagsläget är:

- Samsung Syncmaster 193P (19", PVA, 20ms, 1280x1024)
- ViewSonic VP201B eller -S (20.1", S-IPS, 16ms, 1600x1200)
- Samsung Syncmaster 213T (21.3", PVA?, 25ms, 1600x1200)

Samt om samsungs nya modeller på 16 ms med S-PVA hunnit komma ut är de ytterst intressanta. T ex en 20", S-PVA, 16ms, 1600x1200 som ska komma Q3 2004. Sen kommer en del andra modeller Q4 2004.

Eizo har nån skärm med LED-bakljus, men jag har inte koll på vilken det är. Antar att den ändå är för dyr för mig...

Jag tycker att ni borde testa ungefär med samma metod som Toms Hardware använder nu. För övrigt tycker jag att det viktigaste är bildkvalitet, eftersom en TFT-skärm inte i dagsläget är optimal för snabba spel. Så en TFT är enligt min mening bäst lämpad för saker som bildredigering, video, skrift, surfande, etc. Men snabba FPS-spel anser jag inte att man bör spela på TFT innan de kommit ner i under 1 ms om man nu spelar på seriös nivå (vilket jag inte gör). Så fokusera mer på bildkvalité och hur behaglig skärmen är för ögonen (ser man ScreenDoor-effekten tex) än att testa skärmen i en massa spel.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Det vore också intressant att få reda på hur mycket betraktningsvinkeln skiljer sig åt mellan olika typer av paneler (TN, PVA, S-IPS mm)...

Permalänk
Medlem

Håller med övriga talare.. 19", dvi, låg responstid

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Skärmar med 1600x1200 eller 1680x1050!

Jisses, gammal tråd.

Permalänk
Medlem

även testa skärmar med 16.7 miljoner färger och 16.9 miljoner färger mot 16.2 miljoner färgers skärmar.
samt ha med 1 skärm från de flesta kända märkena LG, Samsung, Benq, Viewsonic mm. samt även testa lite okända märken som Blackview, Yusmart, GNR. sen uppdelat i tester max 3000:- max 5000:- max 10000:- osv... så man lättare kan överblicka vad man kan få för skärm som man har råd med eller har tänkt att lägga ut på en skärm.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

de vore mest intressant om ni jämförde 19tummare i modeller som samsung 913, viewsonic vp912 och några andra bättre 19 tummar med 12-8ms..... Ta upp hur dom fungerar i spel och hur färgerna e på den.....

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Eizo kommer med en ny 19" som förmodligen kommer att ligga lite högt i pris men kanske skulle passa som "reference"?

FlexScan L997 http://www.eizo.com/press/releases/index2.asp

mvh

Edit: Doh! Vem f_n drog upp den gamle? Boombastic mistake...

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk

Benq FP937s+, Samsung 910N, Hyundai L90D+, samt ngn viewsonic skärm..

EDIT: Var visst en halv gammal tråd, men skriver i den för att jag tycker att det är aktuellt med ett nytt test...:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vore kul att se L1730B LG i testet med tanke på att den är prisvärd

Visa signatur

3.4GHz Intel Pentium, 1024Mb Ram, X800XT 256MB pci express, 500Gb hdd (7200rpm) sata, Audigy 2 ZS PCI med frontpanel och fjärrkontroll (Platinum), dvd 16x brännare, dvd läsare 16x, 17" flatscreen, 8Mbit Telia väntar på 24Mbit :)

Permalänk
Medlem

Så gammal är inte tråden.

Själv tycker jag det vore högst intressant med större skärmar (20"+) då jag är beroende.
Jämförelser mellan Dell FP2005 och FP2001 vore högst intressant.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja att ni jämför nya med de lite äldre modellerna och då i en prisklass där de flesta faktiskt har råd att köpa en skärm (dvs upp till kanske 6000kr)

Gärna både VGA och DVI och gärna med grafikkort både från ATI och nVidia.