Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Sitter här och har inte fått i gång någonting. Har haft telefonen sen dag 1 då kampanjen startade. Det här är ju omänskligt.
SonyEricsson P800.sis filen.
Det går ej att skapa några kataloger så som beskrivs i FAQ första sidan (högerklicka...) Det finns inga alternativ.
När jag flyttar P800.sis till minneskortet så inträffar ett fel och jag får besked om otillräcklig minne. Det finns alltså ingen plats. Vad sjutton tar P800.sis filen för utrymme? Minneskortet är nyformaterat och tomt...
Av ilska så flyttade jag P800.sis till telefonens internminne istället, alltså C: med resultat att filen bara försvann (?!) Jag såg att flyttprocessen var i gång och slutfördes och sedan när jag letat och vänt ut och in på telefonens innehåll så fanns det inte ett spår av filen...
Jag funderar nu på att bara ge upp och göra som någon redan sagt tidigare-- Bara lägga telefonen under ett bildäck och starta bilen.
Telefonen var ingen större hit, ångrar att jag inte lade pengarna på en PDA med windows mobile istället, än en telefonen där det inte finns program och där ingen tycks veta nåt om hur man ska göra. Har väl tagit mig 15 timmar att bara söka efter bra program på nätet, och jag har hittat 1. Sen att den drar onormalt mycket ström, och att nu Tre ändrar villkoren osv, ja det gör ju inte saken bättre.
Nåväl, när du kopplat USB-kabeln till telefonen så klickar du på "anslut till datorn" ikonen. Så långt kan du ?
Ibland fungerar det att ansluta, ibland går det inte. Går det inte så får man dra ut USB-kabeln ur telefonen och sätta dit den igen och försöka. Går det ändå inte så stäng utforskaren på datorn och dra ut USB-kabeln och sätt i kabeln igen i telefonen. Går det ändå inte så dra ut USB-kabeln, starta om datorn, sätt i USB-kabeln. Nåt av dessa sätt får den att fungera.
Så, då är du ansluten till själva datorn med telefonen.
Då, vilket jag finner enklast när man ska överföra filer till och från datorn är att starta Utforskaren på datorn. Där bör du ha en ikon med telefonen som heter typ "Min A925" den är längst till vänster, där C:.D:.E: och alla andra enhetsbokstäver finns. Telefonen är nu en enhet kan man säga. Så lång kan du säkert också ?
Nu klickar du på "telefon-enheten", det dröjer en liten stund. Sen kommer det upp en mapp med enheten C: "vilket är telefonens interna minne", har du SD-kort, minneskort så kommer detta även upp. Har du inte döpt det så bör det stå "NO NAME D:".
P800sis filen ska läggas i "NO NAME D:", så dubbelklicka på den. Då kommer mapparna upp som finns på minneskortet. Dessa bör finnas "Documents" och "Media files". Men, nu ska ju du lägga dit P800sis filen, gör då så att du högerklickar i mappen där mapparna "Documents och Media files" finns. Sen skapar du en mapp som du kallar "system", dubbelklicka på den och skapa en mapp som du kallar "install". Dubbelklicka på "install", nu är du inne i den mappen där p800.sis filen ska ligga. Och mappstrukturen bör se ut så här på ditt minneskort.
"NO NAME D:"
Documents.
Media files - massor av undermappar.
system/install
Ok, gå nu dit där du har P800.sis filen, det kan ta tid att byta från telefon-enhet till dator och vice-versa. Dra nu p800.sis filen med högermusknapp, släpp den i mappen "system\install", då får du upp alternativ, välj kopiera. Kommer det nu upp att det inte finns nog med minne, vilket är en bugg tror jag. Så gör du bara om det en andra gång så fungerar det.
Så, då var det klart.
När du sen installerat dom p800 program du vill ha installerade, så kan man ta bort p800.sis filen ifall man inte vill ha kvar den i telefonen.
Det bästa när man installerar program är att föra över dom enligt det sättet jag beskrivit ovan, fast då tex till mappen "NO NAME D:/Media files/document/unfiled/", dit brukar jag föra över installerbara-programfiler, fast man kan ju lägga i vilken mapp man vill. Sen när du ska installera program-filerna du fört över så gör du det från telefonen. Då väljer du ikonen som ser ut som en låda, längst till höger högst upp på telefon-menyn. Sen väljer du meny "program och välj <installera>", då hittar den alla installerbara filer.
SIS-filer är en enda fil. Java är två filer som består av en JAD-fil och en JAR-fil.
Video-filer måste läggas i rätt mapp för annars hittar telefonen dom inte. Så är det för mig ivf. Så jag lägger video-filer som är av 3gpp format i mappen "NO NAME D:/Media files/video/unfiled", då hittar den dom utan problem.
MP3 filer går endast spela från det interna minnet, och dessa måste då läggas i mappen C:/Documents/Media files/audio/unfiled", där brukar jag lägga dom och då hittar telefonen MP3-filerna. Detsamma gäller med bilder, lägg dom i rätt mappar. Bilder däremot hittar telefonen från minneskortet, och dessa behöver således ej läggas i internminnet.
Hur var det nu med att installera program och ev. mp3 filer på minneskortet, går det? Ja, men det är ett enormt pillergöra, finns så.k. "how to guider" på vissa forum på nätet om hur man gör. Jag har inte gjort det, för jag orkar inte lägga ner tid på det. Ska beställa en PDA så jag slipper alla besvär med att installera program, mp3 osv.
Det blev lite långt detta, men alltid får någon lite hjälp och kanske tips.
Notera, ibland går det inte alls kopiera filer till telefonen, stäng då utforskaren på datorn och starta upp utforskaren igen. Då brukar det fungera.
Funderar i denna stund om jag ska låta telefonen låsas upp gratis av Tre vilket dom erbjuder sig eftersom man i princip blev lurad. Gäller endast kunder som köpt paket med 150 kronors kontantkortet. Dock fick jag mail där det framgår att om dom låser upp telefonen så låser dom ens kontantkort. :\ Fast, med Tre är man ju aldrig säker på vad dom menar, ingen, inte ens ledningen vet ju vad dom håller på med.