Permalänk
Inaktiv

Liten(!) digitalkamera..

Någon som har några tips på en liten gärna platt digitalkamera, har tittat på IXUS 40 och Dimage serien. Är ingen fotograf så storleken är prio #1.

Permalänk

Re: Liten(!) digitalkamera..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sango
Någon som har några tips på en liten gärna platt digitalkamera, har tittat på IXUS 40 och Dimage serien. Är ingen fotograf så storleken är prio #1.

Jag har en kamera ur dimageserien. har haft den ca 6 månader. är väldigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Ixus 40 från pixmania.se idag...den skickas tydligen samma dag också. alltom0904 är kodordet, man får 135kr rabatt.

Permalänk
Medlem

Den minsta digitalkameran som är riktigt bra är:

Sony CyberShot DSC-T1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Den minsta digitalkameran som är riktigt bra är:

Sony CyberShot DSC-T1

Då är ju IXUS40 mindre, sen så är väl 5mp lite i det högts laget för en som inte ska skriva ut affisher ;]
Men bra tips ändå, 2,5" LCD är fläskigt!

Permalänk
Medlem

försök att hitta en gammal casio exilim z4, den borde vara ganska billig nu eftersom z40 har kommit och största skillnaden är bättre batteritid på z40 (det säger inte att den är dålig på z4:an). Exilim:en är riktigt fin o slimmad

edit: visst sony's t1:a e ju väldigt fin med carl zeiss optik o allt, men den kostar ju oxxo 5 papp, men hade jag också haft 5papp att spendera på en kamera så hade det nog blivit en t1:a, jag har sålt några sådana och kunderna jag haft har varit väldigt nöjda.

Permalänk
Medlem

Ixus 400/500 är väldigt små och är bra "sikta och tryck" kameror. Bra skärpa i bilderna med. Mindre kameror än de med bra optik är nog svårt att hitta. Tycker nästan att ixus är på gränsen till för små.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Ixus 430 kommer att sjunka i pris nu när ixus 40 har kommit, visst ixus 40 är betydligt tunnare och har större display men ixus 430 har bättre blidkvalite.
Konica minolta G400 är också en bra och liten kamera, och bra mycket billigare än ixus modellerna.

Visa signatur

ZALMAN HD160XT PLUS | ASUS P8Z77V-LK | INTEL CORE i5 3550 @3,5GHz | 16GB CORSAIR XMS3 | INTEL 330 SSD 60GB | Hauppauge WinTV | Sapphire Radeon HD6870 1GB |WD Caviar Green 4TB | Corsair GS 500W Gaming Series
NAS
NETGEAR ReadyNAS NV+ 4TB WD Caviar Green

Permalänk
Medlem

Konica Minolta Dimage XG är jävligt bra. Liten, snygg, tar bra bilder. Jag är jävligt nöjd med den.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27127

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Olympus nya My Mini som precis kommit ut är rätt vass. Ixus 40 verkar rätt intressant, om bildkvaliteten håller måttet. Dimage X50 är helt OK även den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/220248/...

7.2 megapixel kamera som kostar 4k och är liten

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Den minsta digitalkameran som är riktigt bra är:

Sony CyberShot DSC-T1

Fick hem en sån igår. Den är jävligt fin och så. Har inte hunnit prova den på riktigt och se om den ta r några bra bilder. Ska använda den i ett undervattenshus som UV-kamera. Fick dock hem Microdatorn(IDE's tidning) idag och de gav den ganska dåligt betyg i småkameraserien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Konica Minolta Dimage XG är jävligt bra. Liten, snygg, tar bra bilder. Jag är jävligt nöjd med den.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27127

Jävligt bra kamera om man är vanlig svenssonfotograf. Behöver man massa inställningar för bländare, slutare osv ska man välja en annan kamera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/220248/...

7.2 megapixel kamera som kostar 4k och är liten

När ska folk fatta att det är dags att lägga ner megapixelsnacket. Visst, du kan ta bilder som blir tre ggr så stora som din skärmupplösning men på dessa billiga kameror så har de tryckt in så många pixlar de bara kan men bildkvaliten minskar. Nä, 3-5megapixel räcker bra om man inte är tidningsfotograf och köper kamera för 30k.

Btw, vissa nya 5megapixelkameror som är billiga är mycket sämre än 3,2 och 4megapixelkamerorna just pga av att de tryckt in massa pixlar och bildkvaliteten har blivit kass.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Köp en Ixus i jag har en och mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något bra UV hus till ixus 40? Jag hittar bara ett som klarar 3m men skulle gärna ha ett som går djupare. 3 meter är ju inte mycket att komma med när man ska dyka... passar dom som finns till ixus 400/430/500 ?

Permalänk
Medlem

Re: Liten(!) digitalkamera..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sango
Någon som har några tips på en liten gärna platt digitalkamera, har tittat på IXUS 40 och Dimage serien. Är ingen fotograf så storleken är prio #1.

Bildkvaliteten på IXUS 40 är helt okej sett till storleken. Den är ju rätt ny så det finns inte många som testat den ännu, så hur den är i övrigt återstår väl att se. Men om Canon fortsätter i samma stil som med övriga IXUS:arna är den inte ett dumt val.

Konica Minolta Xg som någon förslagit är inte heller fel. Liten och platt och tar rätt bra bilder.

Faktum är att det finns rätt många kameror som passar in på din beskrivning så att vara lite mer specifik är ju inte fel.
Budget kan ju vara bra att veta tex.

Bluekiwi:
Faktum är att pressfotografer inte behöver så jättehög upplösning eftersom upplösningen i tidningarna inte är så hög. 4-5Mpix räcker långt även för dem.
Modefotografer däremot, som normalt kanske använder mellanformat, behöver lite mer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Liten(!) digitalkamera..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Bluekiwi:
Faktum är att pressfotografer inte behöver så jättehög upplösning eftersom upplösningen i tidningarna inte är så hög. 4-5Mpix räcker långt även för dem.
Modefotografer däremot, som normalt kanske använder mellanformat, behöver lite mer.

Jomen du fattar vad jag menar. Yrkesfotografer som tar kort till affisher eller nått då.
Eller elgigantens reklamblad

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Liten(!) digitalkamera..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Bildkvaliteten på IXUS 40 är helt okej sett till storleken. Den är ju rätt ny så det finns inte många som testat den ännu, så hur den är i övrigt återstår väl att se. Men om Canon fortsätter i samma stil som med övriga IXUS:arna är den inte ett dumt val.

Konica Minolta Xg som någon förslagit är inte heller fel. Liten och platt och tar rätt bra bilder.

Faktum är att det finns rätt många kameror som passar in på din beskrivning så att vara lite mer specifik är ju inte fel.
Budget kan ju vara bra att veta tex.

Bluekiwi:
Faktum är att pressfotografer inte behöver så jättehög upplösning eftersom upplösningen i tidningarna inte är så hög. 4-5Mpix räcker långt även för dem.
Modefotografer däremot, som normalt kanske använder mellanformat, behöver lite mer.

Punga över 4000:- för en kamera när man bara vill ha en till semester och lite annat är i överkant enligt mig..
Varför jag fastnat för IXUS40 är ju för att den är så sabla snabb. Uppstart på mindre än en sekund och 3 bilder/sek är inte dåligt för en fickkamera för 3 lapp.
Sen så är det tydligen en ny uberlins i den, men som sagt så är jag itne insatt i optik och shit så jag vet ju inte men det låter bra när man läser det på papperet
Sen så har jag själv jämfört IXUS430 och IXUS40 och IXUS40in har ju bättre bild, iaf i "normala" upplösningar.

Permalänk
Medlem

Jo, jag håller med dig ang. priset. Fast det är inte alla som tänker så. En del bara MÅSTE ha det fräckaste, ballasteoch dyraste, kosta vad det kosta vill. Att de sedan inte utnyttjar 1% av potentialen är en annan femma.

Jag tycker nog att IXUS 40 verkar vara en rätt vettig kamera. Vad gäller bildkvaliteten så är den sämre än IXUS 430, den har både mindre sensor (mer brus) och något sämre optik (oavsett hur fräckt det låter på pappret ;-), men ska man ha den för "familjebilder" eller för att knäppa semesterbilder osv så gör man ju oftast inte så stora uppförstoringar så skillnaderna kommer inte att synas särskilt mycket i praktiken.
Det "fräcka" med optiken är att den använder en ny typ av linser som gör att man kan bygga den kompakt, men ändå få rätt bra resultat och resultatet är faktiskt rätt bra åxå.