Permalänk

Minimalt - men enkelt...

Jag har en gammal dator som jag slängt in i en möbel - ett nattduksbord som skriker 80-tal... svart...

Moderkort+prolle: Antingen Acorp+400MHz K6-2 eller Compaq P1 200MHz
Minne: 32-256Mb SDRAM
HDD: Seagate 8,6Mb

----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag ska koppla in en LCD (4*20), samt köra MP3:or...

Jag vill ha det enkelt, litet samt möjlighet till fjärrstyrning (vill ju kunna välja vad som ska spelas)

Någon som vet lämplig dist för ändamålet? Slackware, eller blir det för mycket pill? Vad för att styra LCD'n?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Slackware/debian någong av dom lite mer slimmade releaserna är nog att föredra...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Gentoo med en stage 1 installation till alla. (LFS är väl att föredra, men mycket jobb)

Om du inte vill kompilera själv så skulle jag ta debian.

Det är svårt att rekommendera distb, när jag inte vet vad du ska ha den till och vilken prestanda du vill ha ur den. Om du tex vill ha ut varenda uns av prestanda så måste du kompilera allt själv.

Debian, Slackware osv.. är ju mainstream dvs kan köras som WS, Server osv...

Om du tex vill ha en server med apache, ftp, php, mysql, smaba så rekommenderar jag SoL-Linux (eller Gentoo, LFS).

Sen har ju alla olika smak och gillar viss delar i viss distbar som andra inte gillar osv...

Kolla in på http://distrowatch.com/

Visa signatur
Permalänk

Re: Minimalt - men enkelt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckyourZ
Jag har en gammal dator som jag slängt in i en möbel - ett nattduksbord som skriker 80-tal... svart...

Moderkort+prolle: Antingen Acorp+400MHz K6-2 eller Compaq P1 200MHz
Minne: 32-256Mb SDRAM
HDD: Seagate 8,6Mb

----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag ska koppla in en LCD (4*20), samt köra MP3:or...

Jag vill ha det enkelt, litet samt möjlighet till fjärrstyrning (vill ju kunna välja vad som ska spelas)

Någon som vet lämplig dist för ändamålet? Slackware, eller blir det för mycket pill? Vad för att styra LCD'n?

Skulle också satsa på Debian, finns program färdiga för LCD:er i apt redan, så installationen av dem blir en barnlek (apt-get install ldproc).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Jag rekommenderar Gentoo med en stage 1 installation till alla. (LFS är väl att föredra, men mycket jobb)

Om du inte vill kompilera själv så skulle jag ta debian.

Det är svårt att rekommendera distb, när jag inte vet vad du ska ha den till och vilken prestanda du vill ha ur den. Om du tex vill ha ut varenda uns av prestanda så måste du kompilera allt själv.

Debian, Slackware osv.. är ju mainstream dvs kan köras som WS, Server osv...

Om du tex vill ha en server med apache, ftp, php, mysql, smaba så rekommenderar jag SoL-Linux (eller Gentoo, LFS).

Sen har ju alla olika smak och gillar viss delar i viss distbar som andra inte gillar osv...

Kolla in på http://distrowatch.com/

Nu skriver ha ganska utförligt vad han vill ha burken till, och varför man ska köra Gentoo på en 200-400 MHz:are har jag riktigt svårt att förstå. Med Debian så har hela rasket inne på ~20 minuter kanske.

Permalänk
Medlem

Kanske en hårddiskinstalltion av Damn Small Linux skulle passa dina syften. då har du en ultraslimmad debianinstall. Med xmms och sånt färdigt plus att all hådvaran troligvis funkar från start. Bara återställa apt-trädet och börja lägga till och ta bort program sen.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Minimalt - men enkelt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Nu skriver ha ganska utförligt vad han vill ha burken till, och varför man ska köra Gentoo på en 200-400 MHz:are har jag riktigt svårt att förstå. Med Debian så har hela rasket inne på ~20 minuter kanske.

Finns ju ingen nackdel med att köra gentoo. (Möjligtvis kompileringtiden)
Om du bortser från kompileringstiden (du kan ju köra stage3 men då förlorar du ju hela poäng med gentto) varför skulle Debian vara bättre?

Jag missa att han bara skule spela MP3:or....

Mm jag håller med, kör DSL...

(Hur stort är dpkg-trädet?)

Visa signatur
Permalänk

Re: Re: Re: Minimalt - men enkelt...

Citat:

Finns ju ingen nackdel med att köra gentoo. (Möjligtvis kompileringtiden) sic!

Nej, och det finns ingen fördel heller. Någonstans. Fan vad jag börjar tröttna på Gentooanvändare, get over yourselves - att föreslå en source-baserad distribution till en lowlevel-maskin är korkat

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Minimalt - men enkelt...

Citat:

Mm jag håller med, kör DSL...

(Hur stort är dpkg-trädet?)

Tjadu, hela DSL tar 50 MB på en skiva och vad jag förstår så är i stort sett hela trädet borta. Exakt hur stor plats det tar vågar jag inte uttala mig om men det rör som om ett par meg i vart fall. Men det finns nått smidigt kommando att köra som ladar hem och fixar det om man installerar det på hårddisken...

Här finns mer info att läsa.
http://www.damnsmalllinux.org/

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Att exekvera kod som är kompilerad till en 8 år gamal processor känns ju inte så smart.
(i686, Petium Pro släppes 96).

Det betyder att bland annat att MXX, 3DNow instruktioner och register inte används.

Tror du AMD och INTEL har lagt till bland annat dessa för att de är dåliga?

Kolla in någon guide på kod optimering, att använda sig av dessa är något av det första du ska göra. Mer register = mer variablar i processor = snabbare exekvering.
Du kan ju själv kolla specen för P4 eller Athlon och se skillnaden på cyklar mellan en instruktion som jobbar med registerna mot ram-minnet.

Samma sak gäller du ju om du har ex 128 kb cache eller 512 kb cache. Stor skillnad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo, mmx och 3dnow behövs ju verkligen för att spela mp3....

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Har man en P200 så skiter man nog i MXX/3D now... Det tar antagligen flera dagar o kompilera ett Gentoo installation för minimal prestandavinst.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
jo, mmx och 3dnow behövs ju verkligen för att spela mp3....

Jag rekommendera DSL. ??? lol, plz folk...

gluffis, jag svarade bara på WorldSpawn som sa att det inte fanns någon fördel. Skillnaden i prestanda är ju relativ, om du kan dina gcc flaggor så är den betydande!

Sen att säga Gentoo är dåligt för man inte orkar vänta på lite kompilering är ju en annan sak. Om man inte tycker det är värt att vänta 2 dagar på en installation som du kanske ska ha i 3 år så .....

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Jag rekommendera DSL. ??? lol, plz folk...

gluffis, jag svarade bara på WorldSpawn som sa att det inte fanns någon fördel. Skillnaden i prestanda är ju relativ, om du kan dina gcc flaggor så är den betydande!

Sen att säga Gentoo är dåligt för man inte orkar vänta på lite kompilering är ju en annan sak. Om man inte tycker det är värt att vänta 2 dagar på en installation som du kanske ska ha i 3 år så .....

Spelar man sina mp3:or snabbare då?
Allvarligt, när man pillar med grejer vill man gärna få upp det snabbt, inte så skoj att vänta några dagar...

- Nej, lille Olle. Du får inte leka med din alldeles nyinköpta leksaksbil för den ska stå här på bordet i tre dagar och inte göra något alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att exekvera kod som är kompilerad till en 8 år gamal processor känns ju inte så smart.
(i686, Petium Pro släppes 96).

Jag kanske misstolkar detta men jag uppfattar det som om du menar att Intel Pentium Pro är i686?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Minimalt - men enkelt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nej, och det finns ingen fördel heller. Någonstans. Fan vad jag börjar tröttna på Gentooanvändare, get over yourselveskorkat

W

ÄNTLIGEN!!!

någon som förstår!!

Gentoo är så otroligt överskattat så det e helt otroligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum

Spelar man sina mp3:or snabbare då?
Allvarligt, när man pillar med grejer vill man gärna få upp det snabbt, inte så skoj att vänta några dagar...

- Nej, lille Olle. Du får inte leka med din alldeles nyinköpta leksaksbil för den ska stå här på bordet i tre dagar och inte göra något alls.

Väldigt roligt jämförelse.

Liten sidenote (inte riktad mot peppelorum) Jag värderar hur jag konsumerar min fritid och kontentan av det får du med i ditt uttalande. Sen att jag föredrar X-dist framför Y har inget med detta att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Jag kanske misstolkar detta men jag uppfattar det som om du menar att Intel Pentium Pro är i686?

Ja, så är det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mod: Pentium 1 var väl i586? Pentium 3 och uppåt samt AMD Athlon är väl i686?

Visa signatur

Vim

Permalänk

Oj, jag rörde verkligen om i grytan här...
Jag tror jag har DSL på en skiva, slängre in den på en 486:a för ett tag sedan, just for kicks, om inte annat behöver jag iaf inte tanka ner den igen.

Lite mer direkta frågor nu:

1. Textbaserad MP3-spelare?
2. Fjärrstyrning; VNC känns lite overkill - Nåt i webbgränsnitt? - SSH(Känns spontant som det enklaste)?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Hedersmedlem

DuckyourZ:

1. mpfc
2. SSH

Visa signatur

Vim

Permalänk

Tack...

Dock står i-et i i586, i386 osv. för Intel så Athlon är nog inte i686 även om plattformen kanske kallas så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mod: Pentium 1 var väl i586? Pentium 3 och uppåt samt AMD Athlon är väl i686?

Fast nu var det inte frågan om Pentium I utan om PPRO, förklaringen för detta kan ganska enkelt googlas fram, PPRO = i686

Citat:

Oj, jag rörde verkligen om i grytan här...
Jag tror jag har DSL på en skiva, slängre in den på en 486:a för ett tag sedan, just for kicks, om inte annat behöver jag iaf inte tanka ner den igen.

Lite mer direkta frågor nu:

1. Textbaserad MP3-spelare?
2. Fjärrstyrning; VNC känns lite overkill - Nåt i webbgränsnitt? - SSH(Känns spontant som det enklaste)?

1. Finns en uppsjö av olika, mitt tips är att testa lite olika och sedan välja din favorit. Om datorn ska användas som jukebox så verkar http://www.musicpd.org/ som ett intressant projekt.

2. SSH skulle jag säga rent spontant men även webmin funkar bra http://www.webmin.org

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack...

Dock står i-et i i586, i386 osv. för Intel så Athlon är nog inte i686 även om plattformen kanske kallas så...

Jo, Athlon är i686.

Mod: Pentium Pro var väl uppföljaren till Pentium 1 men innan Pentium 2?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, Athlon är i686.

Mod: Pentium Pro var väl uppföljaren till Pentium 1 men innan Pentium 2?

Tycker wikipedia säger det ganska bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_Pro

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Tycker wikipedia säger det ganska bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_Pro

Ah.
Ok, så i686 börjar iom Pentium Pro, då hänger jag med.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Pentium tillhör generationen i586 och Pentium Pro generationen i686.

http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.4.2/gcc/i386-and-x86_002d...

Där kan du se alla generationer, AMD och Intel.

Genom att sett march till t-bird på min t-bird så används: MMX, 3dNOW!, enhanced 3dNOW! och SSE prefetch. Vilket de annars inte gör. Typ som att köra en P4 HT i ett OS som inte stödjer flera CPU's.

Om någon vågar påstå att ett icke trivialt programmet kan exekvera utan märkbar skillnad utan prefetch påslaget mot ett med så är han modig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

spm textbaserad mp3spelare använder jag "playmp3list"
ser ut såhär:

http://rucus.ru.ac.za/~urban/projects/playmp3list/

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

Två nya frågor;

1. Jag vill logga in automatiskt, hur kör jag single user i terminalläge?
2. Dependencies...

Jag vill ju ha så få paket installerade som möjligt.
I princip bara Bash, textbaserad MP3(som klarar playlists, random) samt ev LCD-kontroller...

Visa signatur