Permalänk
Medlem

Wide-screen eller "vanlig" skärm?

Ska snart köpa en ny bärbar dator men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha en med vanlig skärm eller en med wide-screen.

Jag har givetvis erfarenheter av "vanlig" skärm men har bara under en kort tid i en affär testat wide-screen vilket inte gav speciellt mycket.

Så är det någon som har erfarenhet av wide-screen och som kan redogöra för för- och nackdelar? Kan man till exempel jobba med 2 dokument jämte varandra?

PS. Den bärbara dator med wide-screen jag funderar på är den från shg.biz för 15.8k

Permalänk
Medlem

Widescreen är mycket trevligare att jobba med. Detta för att det är enklare att vrida huvudet i sidled än upp och ner - speciellt för mig med glasögon med olika styrka på olika vinkel (jag måste vrida hela huvudet). Dessutom ger det mer vid filmtittande då widescreenfilmer helt enkelt blir större.

Dokument vid sidan av varandra använder jag inte så ofta men att möjligheten finns är trevlig. I 3D-shooters finns ibland inställningar till att ändra field of vision till widescreenanpassat. Tex 110 grader istället för normala 90.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U