Min disk går väldigt segt.

Permalänk
Medlem

Min disk går väldigt segt.

På senaste tiden så har min disk (Seagate Barracuda 120gb, vet ej modellnummer) börjat gå väldigt segt, får "hårddisklagg" i spel, gör jag något diskkrävande samtidigt som jag kollar på film eller lyssnar på musik så hackar det med jämna mellanrum.
Testade att köra Roadkil's Disk Speed härifrån sweclockers filserver, och fick dessa värden:
Linear read, speed: 2,6288 mb/s
Random read, speed: 1,0411 mb/s
Access time: 9,29 ms
Overall score: 391
Låter inte dessa värden riktigt kassa? Nästan så att min bandbredd begränsas
Det vore ju intressant att veta om något program läser från disken, kan man kolla det på något sätt?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

tänkte bara tala om att det verkar som helt kassa värden.
Min WD120gb fick dessa värden:

Linear read, speed: 47.2910mb/s
Random read, speed: 2.6981mb/s
Access time: 10,54 ms
Overall score: 4581

vet dock inte hur man kan kolla om det är något program som använder hd:n, men någonting måste vara väldigt fel med din burk för tillfället.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Hedersmedlem

Du kör i PIO-mode (standardsvar nummer ett).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Min dator kör också PIO, men ja har försökt med en massa saker för att ändra det, men förgäves!
Kan man ändra nåt i BIOS? Är inte alls haj på BIOS inställningar..

Visa signatur

// Pancho

Permalänk

Felet kan vara att du har fel "busmaster" installerad. Detta är själva drivrutinerna till styrkretsarna som sköter all trafik mellan olika disk / cd enheter. Detta i sin tur gör att UDMA kopplas ur och PIO-mode kopplas in. Detta kan du märka om du skall bränna en cd / dvd-skiva och din buffert hoppar fram och tillbaka mellan 1-100%.

Visa signatur

For me to pop on!