Permalänk
Medlem

testade svorak ett par veckor för nåt år sedan. gick väl rätt fort att komma upp i hyfsad hastighet på skrivandet. men då bodde jag inte själv heller, så jag blev välan "tvingad" att gå tillbaks. nackdelen med det var att jag slutade använda korrekt fingersättning, och gick tillbaks till min egna "flygande fingrar"-metod.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hur installerar man dll-filen från Likets sida för svorak? Jag vill helst kunna växla mellan svorak/qwerty

Hittade en installer för den, tack ändå!

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whizpah
Hur installerar man dll-filen från Likets sida för svorak? Jag vill helst kunna växla mellan svorak/qwerty

Hittade en installer för den, tack ändå!

Vartvartvart?

Permalänk
Medlem

Man lägger den (dllen) i WINDOWS\system32 annars så ska den dyka upp som Sv-dvorak.

Permalänk
Avstängd

usch! ackligt varer

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det finns flera undersökningar som säger att det inte är någon skillnad i skrivhastighet, jfrt mellan Dvorak eller QWERTY. Så, mitt tips är att ni struntar i Dvorad eller Svorak. Det blir ändå inte snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabbert
Det finns flera undersökningar som säger att det inte är någon skillnad i skrivhastighet, jfrt mellan Dvorak eller QWERTY. Så, mitt tips är att ni struntar i Dvorad eller Svorak. Det blir ändå inte snabbare.

Och jag har läst tvärtom, för övrigt så byter man inte för hastigheten, utan för att slippa röra fingrarna en mil extra per dag.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det jobbiga med qwerty-se är hur specialtecken är placerade. / och {}() är ju skitjobbiga. qwerty-en har ju en del tecken mycket bättre till, men inte alla, och jag vill ju ha åäö :(.

Jag arbetar på så pass många olika datorer att det är en olägenhet att inte köra qwerty-se. Kan qwerty-en rätt bra efter allt meckande med unixlika system med fel keymap :).

Ser dessutom inte qwerty i sig som något större hinder, utan just specialteckens placering.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Pelle76, laddar ner drivrutiner från tex. http://www.users.one.se/liket/svorak/ och använder en kniv eller skruvmejsel och ploppar loss tagenterna och flyttar om dom..

helt off topic men Shark^ jag har pmat dig... jag har samma problem som du hade för ett år sedan med din di-604

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag kör Svorak. Jag tycker dock att det är fel att klistra på tangenterna / flytta tangenterna, onödigt också.
Skriv med lappen framför er någon eller några dagar så har man det i huvudet, visst, det tar ruskigt länge att skriva i början, men jag tycker det är värt att ha korrekt fingerställning. I alla fall jag gör så att kan jag titta på tangenterna, blir det lätt att jag gör det också.

Jag använder alla mina svoraklayouter från aoeu.info, funkar prima i linux om man kör det under fi-latin1 filen i stället för sv-latin1.

//Pirro

Visa signatur

=)