Permalänk
Medlem

När dom utvecklar någon layout anpassad efter svenskan kanske man kan byta.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
När dom utvecklar någon layout anpassad efter svenskan kanske man kan byta.

Det är det som är Svorak

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Svorak var ju krångligt att lära sig.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att olika layouter är grymt överskattade. Ska gå snabbare att skriva? Varför? Och på villket språk?

Dessutom tycker jag att det är väldigt dumt att sträva mot standarden i det här fallet. Om man planerar att använda en dator annanstans än på sitt rum, bör man hålla sig till Qwerty.

Qwerty är egentligen utformat för att sakta ner personen som skriver eftersom på den tiden på man använde skrivmaskiner kunde armarna som bokstäverna satt på fastna i varandra om man skrev för snabbt. Med andra ord är det utformat för ett problem som inte existerar idag.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Nackdelarna är enorma och fördelarna knappt existerande..

Hjärngympa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Svorak var ju krångligt att lära sig.

Inte svårare än qwerty va när du började lära dig skriva på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Har använt det sen mitten av sommaren kanske. Går inte fortare än vad jag kunde skriva med qwerty dock, men skönare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Inte svårare än qwerty va när du började lära dig skriva på tangentbordet.

Men då kunde jag i allafall kolla på tangentbordet för att se var knapparna fanns. Jag är dålig på att lära mig Svorak. Men jag ska nog försöka lära mig ändå.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Det är det som är Svorak

och hur ofta använder man H i svenska språket? kolla placeringen på H i svorak så ser du.
Svorak är en försvenskad dvorakversion som ursprungligen bygger på engelskan.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

Jag skriver svorak/dvorak. En sak ni qwertyskrivare ska veta är att dvorak är lika mycket industristandard som qwerty och har funnits i alla persondator och finns i alla nu existerande operativsystemen och alla operativsystem värda namnet tillåter användaren att byta till det. Dock är det ett problem för oss svenskar som uppstår i vissa miljöer (dvs Windows XP på min skola) där sysadmin inte har hunnit installera svorak ännu och jag skriver till exempel svenskauppsatser (värsta exemplet) på Dvorak.
Mitt tangentbord är förövrigt numera lila men när jag lärde mig svorak (tog inte lång tid) hade jag printat ut en lapp med tangenterna och satt i ögonhöjd framför mig SAMTIDIGT som jag hade flyttat om tangenterna och SAMTIDIGT som jag var supernoga med fingersättningen och SAMTIDIGT som jag totalvägrade titta på tangentbordet (vilket inte motiverade varför jag skulle byta plats på tangenterna). Att lära mig skriva i en godkänd hastighet utan att titta på tangenterna (eller fusklappen) tog mindre än en helg, och jag var mycket snabb quertyskrivare innan. Men Komforten som jag kände direkt fick mig att fortsätta.
Ett annat problem är att i diversetextbaserade operativsystem (dvs gentoo) innan man har laddat det nya tangentbordet tar en stund (eftersom jag har lila tangenter) att skriva loadkeys dvorak.

Sida med forum (och länksamling) för folk som är intresserade utav svorak:
http://aoeu.info/site.php?section=1
http://www.gigliwood.com/abcd/ en sida där man lär sig dvorak från början (inte 100% svorakkompatibel men det får man lösa på ngt sätt).
http://www.acm.vt.edu/~jmaxwell/dvorak/compare.html jämförelse på hur många meter man flyttar fingrarna. Även japaner (som skriver japanska med latinska bokstäver) tjänar på dvorak (en kompis testade i skolan och kom fram till det).

Varför man ska skriva svorak/dvorak:
det är bekvämare
det är modernare
man får mindre ont i fingrarna
man har lättare att skriva med 10 fingrar (pga av det faktum att varje gång två bokstäver efter varandra kommer (ett svenskt undantag är sl och ls ) inte skrives med samma finger (utan oftast fingret bredvid).
Alla de vanligast förekommande bokstäverna sitter i den mittersta raden (undantag är ifall man *bara* ska skriva typewriter (prova på ett quertytangentbord att skriva typewriter)).

Tips på annat tangentbord:
http://www.pvv.org/~hakonhal/keyboard/

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

Jag testade ett par sådanadär för något år sedan, tror det fanns en norsk som hade gjort en variant av dvorak som någon sedan översatt till svenska så det vart en svensk variant av dvorak, fast ändå inte svorak. Skillnaden var typ att . och , låg upp till vänster och åäö låg på någon mer logisk plats. Ska kolla om jag hittar den ingen, den var rätt bra. Det vart dock så att jag inte orkade fixa det i Linux när jag bytte till Linux på heltid så nu har jag inte använt det på mycket länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är just min poäng. Man ska altså lära sig 2-3 layouter för att man skriver på 2-3 språk. Omställningen mellan layouter går säkert jättrebra för många.

Dvorak är snabbare än qwerty på svenska med. Jag tycker faktiskt det är smartare att lära sig dvorak-se (som är som dvorak fast med åäö) istället för svorak så man kan klara sig på dvorak utan problem då och då jag tycker den är vettigare upplagd(< och > ligger till exempel på två tangenter)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
En sak ni qwertyskrivare ska veta är att dvorak är lika mycket industristandard som qwerty och har funnits i alla persondator och finns i alla nu existerande operativsystemen och alla operativsystem värda namnet tillåter användaren att byta till det.

Så konstigt att inga tangentbordstillverkare har valt att stödja denna "massiva" standard.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara jag som blir fundersam över varför det heter svorak/dvorak? Inte direkt av samma anledning som qwerty heter qwerty

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

The DVORAK layout was designed by Albert Dvorak in 1934. He had realized how stupid the QWERTY keyboard was, and designed a new keyboard layout optimized for the english language.

http://www.users.one.se/liket/svorak/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Google keywords: dvorak keyboards

Japp, otroligt konstigt.

Jag förmodar att du förstår vad jag menar, men bara drygar dig.

Visa mig var jag kan köpa ett dvorak-tangentbord i Sverige. Visa mig därefter var jag kan köpa ett qwerty. Jämför sedan antalet dvorak-tangentbord med antalet qwerty-tangentbord.

Eftersom - jag citerar - "dvorak är lika mycket industristandard som qwerty", hur kommer det sig att jag kan köpa qwerty-tangentbord från betydligt fler ställen, och av betydlligt fler märken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar jag komma in i rytmen iaf :>

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Hihi ja... Gick snabbare att lära sig än jag trodde!

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Cide: Tvärtom för mig, jag kör parallellt med qwerty.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skriver ju inte direkt snabbt, men jag kan någorlunda tangenternas placeringar nu.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Cide: De lärde jag mig efter typ tio minuter, men måste ändå tänka efter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

industristandard betyder inte att det allmänt existerar, utan mera att det finns anledning till att det ska stödjas. www.iso.org låter som en bra sida att hämta information ifrån (utan att kolla på sidan)

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
industristandard betyder inte att det allmänt existerar, utan mera att det finns anledning till att det ska stödjas. www.iso.org låter som en bra sida att hämta information ifrån (utan att kolla på sidan)

Kan inte hitta dvorak där.

Men det gör egentligen detsamma. Klart man kan lära sig dvorak/dvorak-se om man tycker man tjänar på det, de flesta datorer kan man köra dvorak på. Dock kan det nog vara dumt att lära sig svorak då den är relativvt inkompatibel med dvorak och kräver att man har speciella drivrutiner tycker jag.

Om man ser till att lära sig dvorak behöver inte heller tangentbord anpassade för den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Om man ser till att lära sig dvorak behöver inte heller tangentbord anpassade för den...

De behöver anpassas lika mycket som svorak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
De behöver anpassas lika mycket som svorak.

Jag menade oavsett ny layout, inklussive svorak.
Altså behöver man inte ha en defactostandard, då man kan använda ett vanligt tangentbord..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag menade oavsett ny layout, inklussive svorak.
Altså behöver man inte ha en defactostandard, då man kan använda ett vanligt tangentbord..

Aha, du menade så.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag med svorak.
Har inte riktigt fått upp tempot än men jag känner redan nu att det är mycket skönare att skriva, även om det just nu inte går så fort

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Har kört dvorak rätt länge nu, men skyr svorak som pesten på grund av de skumma placeringarna av å, ä, ö och specialtecken. http://www.ce.chalmers.se/~thomasl/sv_dvorak/ är enligt mina erfarenheter mycket skönare, [ och ] ligger inte shiftade, { och } på samma tangenter fast shiftade samt en himla massa annat.

Anledning till att lära sig dvorak? Man skriver lättare, varje gång jag tvingas skriva fullständiga meningar på ett Qwerty-tangentbord känns det som att fingrarna går omkring dubbelt så mycket på tangentbordet som med Dvorak-layoten.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Körde med svorak för något år sedan men slutade efter jag hadde installerat om operativsystemet och jag inte orkade fixa med det, samt för att det blev jobbigt ifall man skulle spela eller använda någon annnan dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Force
Har kört dvorak rätt länge nu, men skyr svorak som pesten på grund av de skumma placeringarna av å, ä, ö och specialtecken. http://www.ce.chalmers.se/~thomasl/sv_dvorak/ är enligt mina erfarenheter mycket skönare, [ och ] ligger inte shiftade, { och } på samma tangenter fast shiftade samt en himla massa annat.

själv tycker jag att placeringen av åäö är det mest logiska i svorak, resten är bekvämt (men säkerligen suboptimalt) eftersom det härmar "vanligt" svenskt tangentbord. Vad jag skulle vilja göra är att byta plats på 'L' och 'H' samt 'U' och 'I' (en hel del dubbel-'L' i svenskan samt att 'ls -l' nästan enbart är med lillfingret).

Det där med de olika parenteserna har du en poäng med, skulle vilja se en tangentbordslayout optimerad för programmering.