Permalänk
Medlem

17"-19" TFT ska inköpas

Jag ska köpa en skärm, denna gång blir det en TFT, jag sitter idag med en 15" laptop-skärm med 1400x1040. Så jag undrar lite vad man ska ha för något, pengar har jag inte så gott om så det ska gärna vara så billigt som möjligt.

Några krav är att den ska vara silver och svart (fast det är de flesta idag) gärna tunn ram runnt om. Sen vill jag gärna ha så låg ms som möjligt, så det är väl 12-16 jag är ute efter.

Jag har kollat på denna BENQ skärmen, den verkar vara billig,snygg och låg ms, fast kanske lite för billig om man jämför med de andra skärmarna. Sen kanske det är lite jobbigt att byta från 15" 1400x1050 till 19"1280x1024, kanske ska ta en 17" istället?

http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=BEFP937-12

Det 17" alternativet det lutar mest åt är:
http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=VSVX715

Vad tror ni om de 2 ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG 1710b, 17 tum med 16 ms för ett år sen. E fortfarande nöjd, snygg och laggar inte ett skit i spel. Annars skulle jag rekomendera LG L1915S med 12 ms, dock lite dyrare.

Av de du letat fram så tror jag på den översta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför den översta? Och är BENQ något bra märke, med tanke på att det är billigt så börjar man undra lite.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Slänger mig in i konversationen utan bättre vetande.

Själv går jag också i tankarna om att byta ut mitt 19" CRT monster på 20kg mot en lättare, bättre variant.

Du verkar ha hittat två bra alternativ där Hoomie, men frågan du borde ställa dig, och som jag klurar mest på. Är det värt ca 1000kr för 2" extra?

Prister på 19" TFT är lite över min smak, men tanken att gå till en mindre skärm är skrämmande, man har ju skämt bort sig totalt.

När det gäller priserna på olika märken och modeller tycker jag inte du ska oroa dig så mycket, skillnaden mellan dom är ofta namnet. Det är namnet du betalar för, företag lägger ju som bekant ner enorma summor på marknadsföring och design, och det vill dom ha igen. De flesta skärmar har ju garantier och liknande.

btw, vet ni om det är stor skillnad mellan 12-16ms och 25? Är det så pass att det märks när man lirar t.ex. cs eller unreal och sånna spel?

Permalänk
Medlem

Ja det är kanske bäst att ta en 17":are då. Det med MS, på skoldatorn har jag 33 eller 35 ms, när man spelar på den märks det att den inte "hänger med".

Permalänk

Jag rekommenderar en sådan här: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/2119...

Har en sån själv och den är perfekt.

Permalänk
Medlem

Läste en recension av den, de skrev att betraktningsvinkeln inte var bra, så den var usel vid bildbehandling, jag håller på mycket med det och min laptop-skärm jag använder idag har samma problem, så jag vill hellst hålla mig borta från det. Hur tycker du att det är? Altså om man vinklar den lite upp och ner, blir det ljus och mörkt då?

Jag gillade denna, vad tror ni om den?
http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=LGL1730SSNT

Permalänk

Jag tycker 710T har en perfekt bild. Jag har inte stött på några problem angående betraktningsvinkeln. Bilden är också skarp även när man vinklar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nistelbooy
Jag tycker 710T har en perfekt bild. Jag har inte stött på några problem angående betraktningsvinkeln. Bilden är också skarp även när man vinklar den.

Det är inte så att den blir ljusare när man vinkar den neråt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoomie
Varför den översta? Och är BENQ något bra märke, med tanke på att det är billigt så börjar man undra lite.

Därför att jag hört mindre bra kritik mot Viewsonic. Gick nämligen själv igång på den det märket då jag köpte plattskärm för första gången. Annars e mina favoriter LG och Samsung.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller på att välja mellan dessa två:

Viewsonic VX715 | Samsung 710V

Dom kostar ungefär lika mycket.. Vilken bör man köra på?

Visa signatur

Skapare av: http://www.cadero.se - Samla allt på samma plats! Kalender, Adressbok, Favoriter, Filer m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 Samsung skärmar, 17" och 19". Mycket nöjda med båda.
Modell: se signatur.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Benqen, 937:an, är underbar. Betraktningsvinkeln är kanske inte den absolut bästa, men hur ofta sitter med "bakom" skärmen och arbetar egentligen?

Bilken är knivskarp, och den hänger med i alla lägen. Ett givet val tycker jag!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har en PHILIPS 190S och den funkar helt perfelt. Tycker den ser fin
och stilren ut osv. Svarstiden är helt ok, 12 ms.
Jag är nöjd med den.

Visa signatur

ASUS G73JH-A2 -i7-720QM - 8GBRAM - HD5870M - 1TB HDD - W7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag upplever lite yrsel känsla med philips 190S, har inte kört någon medföljande programvara dock. den kom bort vid uppackningen tror jag. någon som har instalerat den eller uppleft någorn yrsel känsla och vet vad det beror på?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit