Vad använda istället för Iframe?

Permalänk

Vad använda istället för Iframe?

Jag använder just nu rätt mycket iframe på min hemsida.
Men finns det något annat alternativ? För firefox stödjer inte iframe och min kompis stör sig på det

tack tack,
Biohazard

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

PHP och tabeller

Permalänk
Medlem

Stödjer inte Firefox iframe??

Permalänk

Jag har PHP i iframen.. tex. nyhter, guestbook och annat.
Funkar det med tabeller? det går ju inte välja sin egna exakta storlek?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart att firefox klarar iframes, sluta snacka skit.
Man kan få exakt som man vill med både tabeller och "divs" (CSS-positionering).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Detta lägger du i den tabell du vill ska fungera som en iframe..

<?php if ($_GET['page'] == "en_sida") { $page = "en_sida.php"; } else { $page = "main.php"; } include($page); ?>

Vill du ha fler sidor skriver du bara elseif... (det fattade du redan, antar ja)

Sen när du länkar till en sida du vill ska hamna i tabellen skriver du..

<a href="index.php?page=en_sida">En sida</a>

Funkar utmärkt...

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte vill ha en massa else if så funkar ju switch fint annars:

if (isset($_GET['page'])) { switch ($_GET['case']) { case 'ett': $sida = "ett"; break; case 'tva': $sida = "tva"; break; case 'tre': $sida = "tre"; break; default: $sida = "404"; } } else $sida = "ett"; if (!include ($sida)) echo "Lyckades inte inkludera filen!";

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Är man slö och inte orkar skriva varken min första eller med switch så kör man denna

<?php if ($_GET['page'] == '') { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Är man slö och inte orkar skriva varken min första eller med switch så kör man denna

<?php if ($_GET['page'] == '') { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

tror jag tar den..:p är mycket lat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aj då, den blev fel..

<?php if ($_GET['page'] != '') { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

Så tror jag det ska vara..

Dvs, den öppnar den sidan som heter likadant som ?page=..

Permalänk

Jag brukar kopiera-klistra in istället. Är antalet sidor under fem så är det inte speciellt jobbigt. Blir det fler så skulle jag rekomendera att skriva ett script som sköter det. Dumt at använda php i onödan imo.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag brukar kopiera-klistra in istället. Är antalet sidor under fem så är det inte speciellt jobbigt. Blir det fler så skulle jag rekomendera att skriva ett script som sköter det. Dumt at använda php i onödan imo.

Jag använder det om det är flertal sidor

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Aj då, den blev fel..

<?php if ($_GET['page'] != '') { include($_GET['page'] . '.php'); } else { include('main.php'); } ?>

Så tror jag det ska vara..

Dvs, den öppnar den sidan som heter likadant som ?page=..

Har du dörren hemma på vid gavel också? Det är skriptet skulle inte jag rekomendera att köra, inte direkt säkert

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonajme
Har du dörren hemma på vid gavel också? Det är skriptet skulle inte jag rekomendera att köra, inte direkt säkert

Hmm, förstår inte riktigt varför dock =/

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Det har väl att göra med att det går att fula till sig andra filer på servern, även om man på servern lägger till ".php". Tror jag läste om nåt sånt förut.

Tyvärr finns det för många vägar in för att en vanlig webdesigner ska orka/kunna täppa till allt. Så känner jag iaf, försöker bara hålla databasen hyffsat säker o så.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, allt annat än switch/if går att fuska sig igenom i vissa fall.
http://www.punbb.org/articles/php.html#sql_injections

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Inte PHP och tabeller men PHP och CSS-boxar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jepp, allt annat än switch/if går att fuska sig igenom i vissa fall.
http://www.punbb.org/articles/php.html#sql_injections

Det är därför jag rekomenderar att man undviker PHP om det inte behövs. Använder man gammal hederlig html så behöver man inte bry sig i sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://194.236.62.190/div.php - Fungerar utmärkt sålänge användaren har javascript igång.

Visa signatur

//Iceberg - In Trance We Trust!
www.iceberg.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
Det har väl att göra med att det går att fula till sig andra filer på servern, även om man på servern lägger till ".php". Tror jag läste om nåt sånt förut.

Tyvärr finns det för många vägar in för att en vanlig webdesigner ska orka/kunna täppa till allt. Så känner jag iaf, försöker bara hålla databasen hyffsat säker o så.

precis, vem bryr sig om den lilla detailen.. var noggrannare med databasen så ska det inte va några problem..

Kanske ska tillägga att jag använder inte den sistnämda scriptet.. jag är inte slöö...

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Det är därför jag rekomenderar att man undviker PHP om det inte behövs. Använder man gammal hederlig html så behöver man inte bry sig i sånt.

Äh? Vart ska man klistra in för att det ska ersätta en iframe? Och vill man verkligen ha massa dokument som är lätta att blanda ihop. Men du har väl rätt på den punkten att man inte ska publicera sina sidor innan man kan det nog för att det sak vara säkert.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Hmm, förstår inte riktigt varför dock =/

index.php?page=/etc/passwd%00

Edit: Såg precis att kennel nämnde detta i sin artikel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Äh? Vart ska man klistra in för att det ska ersätta en iframe? Och vill man verkligen ha massa dokument som är lätta att blanda ihop. Men du har väl rätt på den punkten att man inte ska publicera sina sidor innan man kan det nog för att det sak vara säkert.

Tänk dig att du har en sida med iframe som följer:

<html> <head /> <body> <div class="header" /> <iframe src="somepage1|somepage2" /> </body> </html>

och såklart somepage 1 och två som följer:

<html> <head /> <body> CONTENT UNIQUE FOR SOMEPAGE# </body> </html>

Då kan man istället göra två somepage:

<html> <head /> <body> <div class="header" /> <div> CONTENT UNIQUE FOR SOMEPAGE# </div> </body> </html>

Genom att kopiera innehållet från varje somepage till en ny som också inkluderar innehållet i mainpage.
Sen så lägger man till lite css för att fixa scrollbar och sånt.

Det tar inte så lång tid och kan ju automatiseras med t.ex. Python eller Vbscript.

Eller var det något annat du menade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk dig att du har en sida med iframe som följer:

<html> <head /> <body> <div class="header" /> <iframe src="somepage1|somepage2" /> </body> </html>

och såklart somepage 1 och två som följer:

<html> <head /> <body> CONTENT UNIQUE FOR SOMEPAGE# </body> </html>

Då kan man istället göra två somepage:

<html> <head /> <body> <div class="header" /> <div> CONTENT UNIQUE FOR SOMEPAGE# </div> </body> </html>

Genom att kopiera innehållet från varje somepage till en ny som också inkluderar innehållet i mainpage.
Sen så lägger man till lite css för att fixa scrollbar och sånt.

Det tar inte så lång tid och kan ju automatiseras med t.ex. Python eller Vbscript.

Eller var det något annat du menade?

Nah, det var väl ungefär vad jag menade, men hur i hela friden kan det bli lättare än att ha en case/switch-sats som kollar en $_GET-variabel?

Eller så missuppfattar jag dig fullkomligt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Nah, det var väl ungefär vad jag menade, men hur i hela friden kan det bli lättare än att ha en case/switch-sats som kollar en $_GET-variabel?

Eller så missuppfattar jag dig fullkomligt.

Det 'r inte svårt att använda php, men det tar onödig prestanda och innebär extra säkerhetsrisaker, plus att det ofta blir svårare att debugga kod.
Själv använder jag bara php när det behövs - "rätt verktyg för rätt joob"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att man inte bör använda iframes?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Finns det någon anledning till att man inte bör använda iframes?

Firefox stödjer inte det. Eller kanske inte alla versioner.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

biohazard: Lust att visa koden, samt säga vilken version?
IFRAME tillhör nämigen standarden, som firefox är rätt bra på att följa. De funkar utmärkt för mig i FF 0.8 samt 1.0 också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va? Iframes funkar inte för mig i firefox! Har version 1.0!

Permalänk
Medlem

Vad är det ni snackar om ? Stödjer inte.. Vad menar ni med de ? Vad är det som funkar, förklara..