Permalänk
Medlem

Ubuntu är underbar

Hej jag ville bara della med mig av det intrycket jag har fått av ubuntu nu när jag har installerat det och jag älskar ubuntu det är super som desktop min ipos mountas direkt när jag kollpar in den och allt funka nefter installetionen den är den perfekta desktop disten dock så skulle jag inte villa ha den som server. Men som dekstop är den det bästa man kan ha för man får inte för mycket saker som i andra distar plus att man får ny programvara till också.
Så om ni vill ha en ren och bar desktop dist utan kludder så välj ubuntu:D:)

MHV:Crash_M

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att du gillar den.
Jag fortsätter nog med Gentoo, trivs med det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men det känns typ att jag kommer inte å typ "lära" mig linux om jag använder ubutnu eller är det bara jag som fjantar mig. Men det hade varit kul å testa gentoo men dock så hindras jag pga för jag kan typ uterst lite om min hård vara för å komplitera en kärna och sånt

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

inte för att låta negativ men vissa säger att ubuntu är en långsam bugghög, jag är dock för lat för att själv prova den,
mandrake känns väl ändå litet vassare!?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Em jag tycker tvärt om med mandrake när jag testade det så bajsade sig allt när jag installerade gnome ljudet funka inte längre det tog dagar för å få det å starta m.m. Medans debian och ubuntu har allt bara typ funkat och jag har inte märkt någon bugg änn så länge och jag tror att jag inte kommer å råka ut för en.

Visa signatur

8D

Permalänk

Trevligt att höra! Skickade efter tio stycken cd-skivor från dem
(5 st. AMD64, 5 st. "vanliga"), nu i helgen. Får hoppas att
mitt intryck blir lika bra! Enda jag oroar mig lite för är
om mitt wlan-kort kommer att autodetectas (just min
modell skulle förmodligen bli det efter vad jag läst på
diverse fora) eller om jag blir tvungen att pilla lite själv
med inställningar osv.

PS. blivande linux-newbie m.a.o. DS.

Permalänk
Hedersmedlem

DwarfForge: Vad trevligt. Vad har du för WLAN-kort? Kanske kan söka upp lite info om hur det fungerar under Linux...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
DwarfForge: Vad trevligt. Vad har du för WLAN-kort? Kanske kan söka upp lite info om hur det fungerar under Linux...

sitter med D-Link DWL G520 revision B.

hittade denna sidan när jag letade lite själv: http://www.ubuntulinux.org/wiki/HardwareSupportComponentsWire...

Permalänk
Medlem

Tråkigt bara att Ubuntu inte stödjer min cd-rom läsare. Använder Fedora Core 3 på min laptopen som morsan använder istället.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DwarfForge
sitter med D-Link DWL G520 revision B.

hittade denna sidan när jag letade lite själv: http://www.ubuntulinux.org/wiki/HardwareSupportComponentsWire...

Vad trevligt, och du lärde dig just det viktigaste inom Linux-använding. Att läsa och söka.
Välkommen till Linux-världen då, glöm inte att registrera dig och din box.

http://counter.li.org/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vad trevligt, och du lärde dig just det viktigaste inom Linux-använding. Att läsa och söka.
Välkommen till Linux-världen då, glöm inte att registrera dig och din box.

http://counter.li.org/

Jajjamensan! Det tar nog ett tag innan skivorna dimper ner till
farbröderna och tanterna på Posten, men den som väntar på nåt gott...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Tråkigt bara att Ubuntu inte stödjer min cd-rom läsare. Använder Fedora Core 3 på min laptopen som morsan använder istället.

Måste vara en väldigt konstig "pre-atapi"-läsare i så fall... Inte ens det ska vara ett problem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Måste vara en väldigt konstig "pre-atapi"-läsare i så fall... Inte ens det ska vara ett problem...

Det är en HP1474A CD-rom. Testade att boota ubuntu installationen med pci=noacpi ville sig inte endå. Installationen stannade när den skulle läsa ifrån cdn. Visst jag kunde ha installerat ifrån internet men det var sent och det blev Fedora Core 3 istället

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men det känns typ att jag kommer inte å typ "lära" mig linux om jag använder ubutnu eller är det bara jag som fjantar mig.

Ja, det är bara du som fjantar dig.
Du har ju precis samma möjligheter att lära dig som i andra distar, det hänger bara på dig själv och hur mycket du vill pilla runt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men det känns typ att jag kommer inte å typ "lära" mig linux om jag använder ubutnu eller är det bara jag som fjantar mig. Men det hade varit kul å testa gentoo men dock så hindras jag pga för jag kan typ uterst lite om min hård vara för å komplitera en kärna och sånt

Läs mailinglistor, titta runt i bugzilla och prata med folk på irc-kanalen.

Det är alltid uppskattat med folk som bidrar till distributionen, och du lär dig en massa även utan att kompilera gnome i 6 timmar

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Ok hehe men jag har ett problem änn så länge det är så att jag ska installera nvidia drivrutinerna till mitt graffe kor så jag kna få i gång q3 men när jag är i installationen så klagar den på att den ska ha typ kärn käll koden

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Testa att söka efter nvidia med apt-cache. Iallafall i Debian finns det färdigkompilerade drivrutiner för standardkerneln.

Permalänk
Medlem

hitta en massa men vet ej villken jag ska ta:S

tord@tord:~ $ sudo apt-cache search nvidia
linux-restricted-modules-2.6.8.1-3-386 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on 386
nvidia-kernel-common - NVIDIA binary kernel module common files
linux-restricted-modules-2.6.8.1-3-686 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV
linux-restricted-modules-2.6.8.1-3-686-smp - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP
linux-restricted-modules-2.6.8.1-3-k7 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on AMD K7linux-restricted-modules-2.6.8.1-3-k7-smp - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on AMD K7 SMP
nvidia-settings - Tool of configuring the NVIDIA graphics driver
linux-restricted-modules-2.6.8.1-4-386 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on 386
linux-restricted-modules-2.6.8.1-4-686 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV
linux-restricted-modules-2.6.8.1-4-686-smp - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP
linux-restricted-modules-2.6.8.1-4-k7 - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on AMD K7linux-restricted-modules-2.6.8.1-4-k7-smp - Non-free Linux 2.6.8.1 modules on AMD K7 SMP
nvidia-glx - NVIDIA binary XFree86 4.x driver
nvidia-glx-dev - NVIDIA binary XFree86 4.x driver development files
nvclock - Allows you to overclock your nVidia card under GNU/Linux
nvclock-gtk - Allows you to overclock your nVidia card under GNU/Linux
nvclock-qt - Allows you to overclock your nVidia card under GNU/Linux
nvtv - Tool to control TV chips on NVidia cards under Linux
tord@tord:~ $

jag har testat å installera nvidia-glx men alla 3d spelen hackade som in i

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

crash_M: Efter att du installerat måste du ändra drivrutinen till nvidia också...
Den du ska ta är samma som kärnan du använder. Skriv uname -r och ta sedan den som överrensstämmer med din kärna.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAa det funka nu kan jag sitta och spela det avslapnande spelet tuxracer jippi och sen så undrar jagh är det svårt å få igång quake3?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Håller på o laddar ner Ubuntu nu, har ett Belkin WLAN-kort, såg att det inte var supported på den där listan, är det svårt att konfigurera med ndiswrapper??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
JAAAAAAAAAAAa det funka nu kan jag sitta och spela det avslapnande spelet tuxracer jippi och sen så undrar jagh är det svårt å få igång quake3?

Nejdå. Installera det, och dra över lite .pk3 filer från CDn så är det klart

Just nu sitter jag med 28st Ubuntuskivor över hela mitt skrivbord. Jag funderar på att installera det snart. 56st om man räknar Live-skivorna också.

Permalänk
Medlem

äh.. fyfan för linux får inte ens igång internet Har setat nu i ett par timmar men får iallafall inte igång det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
äh.. fyfan för linux får inte ens igång internet Har setat nu i ett par timmar men får iallafall inte igång det..

Kolla i kerneln så att du har drivrutiner för ditt nätverkskort installerade. Det hade inte jag när jag skulle installera Gentoo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Nejdå. Installera det, och dra över lite .pk3 filer från CDn så är det klart

Just nu sitter jag med 28st Ubuntuskivor över hela mitt skrivbord. Jag funderar på att installera det snart. 56st om man räknar Live-skivorna också.

Haha. Sjukaste jag hört
Vad i hela Hälsingland har man 28(ptja 56) CDskivor med Ubuntu till?!

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Paco: Man får dom gratis?

Permalänk
Medlem

Jo, men 28 stycken? Räcker väl med en, och kanske ett par i reserv?

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Avstängd

Paco : han har laddat hem varje version till varje plattform till alla sina vänner, men så glömde han av att han inte hade några vänner så de ligger nu på hans skrivbord. Eller så stöder han medieersättning till alla artister !

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
Paco : han har laddat hem varje version till varje plattform till alla sina vänner, men så glömde han av att han inte hade några vänner så de ligger nu på hans skrivbord. Eller så stöder han medieersättning till alla artister !

Jahaaa. Nu är jag med!

Nä, nog med offtopic-heterna. Vi vill ju inte att tråden ska bli låst.
Har själv lagt in Ubuntu nyligt. La in det på min server, var tänkt att det skulle vara temporärt men vi får väl se hur det blir med det.
Lätt att installera var det iaf, trivs riktigt bra med det trots mina problem, men dom hade jag nog haft oavset dist!

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.