Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

För varm AMD Athlon XP 2400+

Hej.

Jag har en AMD Athlon XP 2400+. När CPU'n knappt används och jag inte kör något program är den ca. 57 'C och när jag spelar ett spel med för min dator krävande grafik stiger temperaturen till ca. 60-62 'C.

Är detta för varmt? Jag har två chassifläktar och en ganska stor proccesorfläkt.

Jag tycker det är konstigt när den är så här varm, mitt grafik kort är bara ett Nvidia GeForce 2. Jag har för ett tag sen tagit bort CPU
fläkten och lagt ett tjockare lager kylpasta, då blev det lite bättre, men den är fortfarande för varm.

Tack på förhand.

Visa signatur

<NE>

Permalänk

60-62 grader behöver du inte oroa dej över, men du skriver inte vad du har för kylning eller om du tex bytat kylpasta, men som sagt, den prollen tål högre tempraturer så du behöver inte oroa dej för din temp. 70 och uppåt då kanske du bör se över det hela.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

De äldre AMD är ju ganska varma... Min thunderbird (iofs tidigare än din) ligger på 57 / 65C. Såg ngn värmetabell på AMDs hemsida och där var det ingen fara förns över 70 för min, leta lite där så hittar du nog.

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Min 2400+ låg på drygt 50 grader idle från början sen köpte jag 2 st 80mm fläktar och då gick den ner till ca 43 sen köpte jag ny cpu fläkt och nu idlar den på ca 35 =).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

min amd 2000+ @ 2,1ghz idalr runt 35 grader med en volcano 8.. och 1 chassi-fläkt.. med öppen låda så idlar cpu runt 32grader.. och system temp yp jämt på 30-32grader

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att mäta temperaturen? De inbyggda sensorerna kan ibland visa väldigt mycket fel. Upp till 10-15 grader faktiskt.

Min processortemp står t.ex. låst på 67 grader enl sensorn. Däremot så varierar aux-temperaturen väldigt bra med processortemperaturen. =D

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag har också en xp2400+ som ligger på ca 35-38 i idle med en Spire FalconRock II som cpu-fläkt. Så du kan nog få ner din duktigt om du har rätt fläkt vill säga.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st. 80mm chassifläktar, jag kommer inte ihåg riktigt men jag tror att CPU fläkten är en Arctic Cooling-någonting om det hjälper?
Jag bytte ej kylpasta, jag bara lade ett tjockare lager.

Jag använder ett program som följde med moderkortet för att mäta temperaturen med, "PC Alert 4". Antagligen ingen riktig kvalitetsgrej om jag får gissa
Vet nån program som är mer pålitligt?

Tack för svaren!

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <NE>
Jag bytte ej kylpasta, jag bara lade ett tjockare lager.

Du ska snarare lägga på ett tunnare lager då det egentligen inte leder i närheten så bra som exempelvis koppar eller aluminium.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

nej, du ska inte he på ett tjockt lager med kylpasta på processorn, det ska va just och pass så det täcker.

Visa signatur

Amd athlon 64 3500+, Abit av8 eye socket 939, Corsair pc3200 512 mb 400 mhz, Geforce 4 ti 128 mb (KLOCKAT), 200+120 gigs hd..

Permalänk
Medlem

min gamla 2600+ visade på 80 grader i bios och corecenter fast den i själva verket var 40 grader

Permalänk
Medlem

Ah, jasså ska man?
När jag satte ihop datorn lade jag ett ganska tunt lager pasta, men när jag tog bort kylflänsen för ett tag sedan såg det ut som pastan nästan försvunnit. Så jag tog ett lite tjockare lager, då sjönk temperaturen med ca. 5 'C.

Pastan kanske har dålig kvalitet?

chronic^: Hur fick du reda på hur varm datorn egentligen var? Jag skulle nog behöva ett annat program för det än jag har.

Visa signatur

<NE>

Permalänk

Kör me en 2200+ i 2070mhz och har mellan 50-55 idle och 55-57 full!!! det är inge problem! din temp är heller inge problem... default på mitt modekort är att datorn stänger av sig vid 75 grader...

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Medlem

hmm.. min 2600+ håller sig rätt stabilt på 53 grader när ja spelar (enligt termometer som ligger emot själva cpu'n)

tycker jag e hyffsat iaf..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

75c är max för xp2400+, står i AMDs datablad.
Tycker inte den blir så brutalt varm som någon sade. 68w i load har ja för mig att den avger.
Min är klockad till 2.3ghz så den ligger på 50c nu och runt 64 i load, med en zalman 7000CU.

Men se över det med pastan, och kanske greja en 80mm eller något därbak som suger ut lite luft det kommer göra underverk för tempen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag kollade i AMD's datablad, och det verkar inte som det är någon fara med min temperatur (även fast den nog är lite konstigt varm). Jag får nöja mig med den.

Tack i alla fall för hjälpen!

Visa signatur

<NE>