Permalänk

piratkopering?

nu det e nytt år så undrar man hur det e ned laggarna inom detta
område.

jag läste i en tidning att det skulle bli olagligt att ladda ner filmer och
musik från nätet, bara ladda hem, inte dela ut för det e redan olagligt.
har lagen blivit "akriverade" ännu?

vad tycker ni om nedladdning?
visst det e ju inte bra att ladda hem så att skaparna inte på pengar,
jag vet ine med spel men det känns som de ta ut en massa extra
pengar för spelen. visst kostar det att tilverka dem, men om de gjorde
allt lite biligare skulle mer bli sålt.

när det gäller musik och film så e det inte så dyrt, jag kan först att de
som har en tagit budget måste få in pengar. men jag vet inte om britny
gör det. eller brad bitt, de större film stjärnorna tjänar över 150
miljoner på film. det e rätt mycket

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt iofs att de måste göra nått åt alla denna piratkopieringen. Går ju liksom inte i längden att några få % av befolkningen slaggar igen bredbandsnäten med all sin warez. Heja regeringen säger jag!

Permalänk
Medlem

Jag ska vara helt ärlig o erkänna att jag tycker att det är helt ok att ladda hem. Är tillverkarna så dumma att de tror att man betalar 700kr för något som man tankar hem gratis på nån minut så är det ngt fel...

Sänk priserna till c:a 50kr/spel så lovar jag att de som tankar hem spel nuförtiden skulle börja köpa istället och tillverkarna skulle öka sin vinst...

Permalänk
Medlem

framtiden för speltillverkarna ligger inom mmorpg

Visa signatur
Permalänk

Finns flera trådar om detta redan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Tycker det är helt rätt iofs att de måste göra nått åt alla denna piratkopieringen. Går ju liksom inte i längden att några få % av befolkningen slaggar igen bredbandsnäten med all sin warez. Heja regeringen säger jag!

är du dum eller ?? vill du betala typ 45000kr för ett program ?? tror jag inte du vill

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Man löser heller inte problemet genom att bestraffa folk med böter som är värt mer än det man har tankat ner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Man löser heller inte problemet genom att bestraffa folk med böter som är värt mer än det man har tankat ner

precis... för om personen i från som får böta mycket pengar... hade haft dom pengarna hade han ju inte tankat sitt xpp eller photoshop osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

warez 2 the people!!

Permalänk
Medlem

Rent moraliskt så är det ju helt klart fel. Även argumentet "om att om man sänker priset skulle piratkopiering minska" är ju dumt, det är ju som att säga: sänk priset på kläder minskar snatteri. Klart som fan att det gör det. Priset på mjukvara/film styrs ju precis som allt annat av tillgång och efterfrågan. Sänker man priset så minskar vinstmarginalerna och utveckligen avstannar.

Så jag säger nog att jag förstår att det är fel och att det kan vara skadligt för industrin i längden, i vissa avseenden. Men jag bryr mig inte

Folk som säger att piratkopiering inte skadar är bara dumma och vågar inte erkänna att dom sysslar med det för sin egen vinning.

Permalänk
Medlem

Såg kalla fakta tror jag det var om piratkopiering och dom hade med nån musiker som tyckte det var okej att piratkopiera..

Iaf inom skivbranschen så tycker jag absolut att skivorna är för dyra.

Jag köper alldrig en skiva för 180:- där jag bara gillar en låt.

Nej sänk priserna på skivorna och låt mig komponera en egen skiva så köper jag.. :)..

Jag erkänner att priatkopering skadar men man måste ju göra nånting. Speltillverkarna kan nog gå ner mycket i pris och ändå tjäna pengar på spelena.

Men så är det i denna värld. Alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt och alla skiter i vem dom kör över.

Det är iaf vad jag tycker..

Permalänk
Medlem

orka bry sig..

Permalänk
Medlem

Re: piratkopering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Klipp-Klipp

Korrekturläs innan du klickar "Skicka" så mår vi andra bättre.

Ontopic: Piratkopiering skadar inte stora kommersiella artister såsom Britney eller Robbie Williams. De höstar in pengar ändå, och oftast så är musiken inte deras största inkomstkälla utan det är t.ex. att göra reklam för brunt sockervatten eller nåt klädmärke. Artisterna är produkter, precis som produkterna de förespråkar. Att sen skivbolagen förväntar sig att man betalar ~200 kr för en skiva som till 95% är fluff är såklart rent vansinne. Om man fick kvalité för pengarna är det ju en annan sak, men skivbranschen idag är ju rena skämtet - allting är hopsnickrat för att skilja fjortisarna från sin veckopeng.

Filmer är samma sak. Brad Pitt och Angelina Jolie kommer ändå att hösta in åtskilliga mille genom att visa sin röv på vita duken, och piratkopiering kommer inte att förändra detta ett smack. Vad gäller priserna på filmer så är DVD-filmer rätt dyra, men jämförelsevis så får man faktiskt rätt mycket pengar för slantarna. Man får film + eventuellt bonusmaterial + eventuellt extrabonusmaterial. Vanliga musikskivor får man knappt det, och har man otur är det en kopieringsskyddad CD-skiva som knappt går att lyssna på ändå.

MEN

Det finns faktiskt artister som far illa av piratkopieringen. Robbie och Britney tillhör inte den skaran, och varken Angelina eller Brad behöver oroa sig för att deras inkomst minskar.

De som är oroliga över piratkopiering är de små artisterna och filmbolagen. De som väljer att gå independent-vägen och skapa kvalité istället för fluff. Det finns åtskilliga med oberoende och jämförelsevis pyttesmå skivbolag/filmbolag som faktiskt lever på sin inkomst. De tjänar inte miljonbelopp, och artisterna/skådespelarna tjänar inte ens 1% så mycket som Brad eller Angelina. När dessa förlorar en såld skiva/film till piratkopiering så svider det för dem. Det är dessa som tar illa av piratkopieringen.

Summan av kardemumman är alltså att om du har tankat hem nånting av en mindre känd artist som inte snurrar på ZTV/MTV, eller precis har avnjutit en hemtankad rulle producerad/regisserad av någon du aldrig hört talas om och som inte har massor med Hollywood-namn i inledningen - gillade du det så köp det! Dina pengar går då till ett litet bolag som kämpar mot allt nonsens som finns i underhållningsbranschen, och att du ger ett monetärt stöd för deras kamp hjälper dem. Utan ditt bidrag och stöd så dör dem, och vi kommer till slut bara att ha Britney och Robbie och hela deras anhang kvar som "underhållning".

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Tänkte ge mina 2 cent i frågan..

Mp3 nerladdningen har absolut gynnat små artister som är relativt okända. Det öppnar upp helt nya möjligheter att nå ut med sin musik. Jag har sett argumentationer att många har tjänat och sålt mer skivor än vad dom skulle haft chans att göra tack vare mp3.

Filmer man har kunnat ladda ner med dålig kvalité, företrädelsevis nya biofilmer i USA och liknande har nog också gynnat marknaden el hel del på sitt sett. Ser man en film man gillar är det större chans att man vill äga den på DVD.

DVD nerladdningen är däremot ett stort problem säkerligen. Visst man får inte orginalboxen som är så cool att ha i bokhyllan, men man får lika hög kvalité på grejerna (oftast) som om man köpt orginal.

Permalänk
Medlem

Hoppas alla jävla dc och bittorrent users blir utan ina jävla p2p program, så komemr nätet bli stabilare och man slipepr alla jävla warez noobs.

Permalänk
Medlem

På ett sätt kan nog jag oxå tycka att det kan vara bra om man drar åt tyglarna lite. När man ser 11 - 12 åringar som står i videobutiken och pratar högt och ljudligt om vilka filmer dom tankat och och vad som finns på nätet tycker jag att det gått lite lågt. Ska man göra något som inte är fullt tillåtet kan man ju åtminstone vara lite diskret, inte går snattaren och skriker att han snott kläder på H&M.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Hoppas alla jävla dc och bittorrent users blir utan ina jävla p2p program, så komemr nätet bli stabilare och man slipepr alla jävla warez noobs.

Bittorrent och svärmande nedladdningar i allmänhet har alldeles för många lagliga användningsområden för att kunna förbjudas och har redan börjat anammas av flertalet företag som distributionsmetod, så om du lever under föreställningen att de gör nätet instabilt går du en nattsvart framtid till mötes.
DC må vara lite "skummare" till naturen, men inget med själva programmet är egentligen olagligt så du lär få dras med det också ett bra tag framöver.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

hahahahaha, du är så rolig...
älskling...
EDIT: Lagförslaget är uppskjutet till sommaren, så det är samma regler och lagar nu som innan...
Vad var det jag sade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du 400 GB HDD till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
EDIT: Lagförslaget är uppskjutet till sommaren, så det är samma regler och lagar nu som innan...
Vad var det jag sade?

Iofs hörde man ju det redan under hösten på TV4-nyheterna, alltså var det ju inte direkt en nyhet att lagförslaget skulle gå igenom först under sommaren 2005.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då lägger vi ner bredbandet och har modem istället. Det skulle vara bra,va?

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
precis... för om personen i från som får böta mycket pengar... hade haft dom pengarna hade han ju inte tankat sitt xpp eller photoshop osv.

Tror du verkligen på de själv?

Permalänk
Medlem

program och liknande borde faktiskt funka att göra gratis för privatbruk. Medans företag får betala. Photoshop tex verkar ju gå runt annars skulle de nog knappast utvecklas vidare. Men frågan är hur många privatpersoner som betalat för det? Och ändå ligger det på var och varannan burk. Vad skulle adobe förlora på att göra det fritt för privatpersoner? Kanske finns något jag inte tänker på...

Vad gäller spel så tycker jag kvaliten över lag har gått ner nå enormt de senaste åren. När man köpte ett spel till nes så tyckte iaf jag att det sällan var buggar i det eller att det kändes ihopslängt på en kvart. (vissa undantag finns visserligen, rygar tex). Det jag vill säga med detta är att det känns fel att betala för en halvfärdig produkt för att sedan få ladda ner patchar tills det börjar fungera som det ska. Samt att vissa spel klarar man på kanske 3dagar. ska jag då betala 500kr för det? väldig dyr timpenning...
Däremot spel som tex finalfantasy serien betalar jag gärna 500kr för...
Även onlinespel som faktistk har en lång livslängd betalar iaf jag gärna för (som Half-life, wc3 osv...)
Men att betala flera hundra för björnbröder? njae... Ökar de kvaliten på spelen så betalar jag.
Eller jag spelar iofs inte så mycket men ändå...

Film ser iaf jag på bio om det är något som känns värt att betala för. och dvd filmer är roligare att ha orginal än kopior...

Men en sak som blir svår att stoppa i warez är nog tv-serier. I alla falls å länge svensk tv ligger efter och man inte kan välja exakt när man ska se programmen samt slippa reklamen. Den enda lösningen där är nog produktplacering för att få in lite pengar.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Iofs hörde man ju det redan under hösten på TV4-nyheterna, alltså var det ju inte direkt en nyhet att lagförslaget skulle gå igenom först under sommaren 2005.

Att det troligne skulle bli så ja...

Ja, ingen blev väll förvånad, inte direkt första gången det skjuts upp...

Permalänk

Vad ska man ha bredband till om man inte piratkopierar ? Det finns inte direkt många användningsområden, eller tjänster än.
Om inte folk piratkopierade så skulle vi sitta här med modem nu!
Utveckligen skulle gått långsamare innom det området.

Permalänk
Medlem

Om dom hade hoppat på tåget tidigare kasnek det hade funnits tjänster nu så man sluppit piratkopiera?

Permalänk
Medlem

Sorry orkade inte läsa allas inlägg, det är lite sent. Men kan säga vad jag tycker, om nu någon bryr sig

Jag tycker det är ok att piratkopiera! Som det nämndes förut, köpa en skiva för 200 spänn där man gillar en låt lixom. Skivbolagen är ju inte dumma själva heller, dagens artister får en hit på en skiva, sen slängs det ner en massa skräp som gjorts på några timmar för att fylla skivan. One hit, bye bye, fuck the shit!
Sen spel: När jag var mindre lirade jag nes som fan, hade väl uppemot 27 spel tror jag det var.
De kostade väl en 600 spänn st och det är fan med för mycket. En max gräns på 200 kr så hade man kanske börjat köpa spel, om de var hits. Spelar knappt spel längre, förutom lite online spel så bryr mig inte så egentligen (köpta HL2 frässten =] )

Filmer, dvd köper jag faktiskt titt som tätt. Mer för att det är snyggt att ha orginal, hyr filmer gör jag med. Sen tankar jag oxå, men spelar ingen roll om jag tankar flera filmer hade inte gått å köpt alla de ändå. Tänker inte lägga alla mina pengar på film direkt, får räcka med de jag redan lägger.

Program, finns ju inte en chans att jag köper. Så är dt.

Slut, allt man tankar hade man inte köpt ändå.

Edit: Det klassiska är ju värt att lägga till. Det var ju ett himlans gnäll på radio och inspelningsbara videos. Allt det har ju snarare revolutionerat markanaden! Det måste bara etablera sig först!

Permalänk

Här kan man läsa lite. Länken kanske redan är skriven här nånstans.. Orkade inte läsa allt.. Sorry...

http://www.regeringen.se/sb/d/3254

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Man kan använda bredband till så mycket mer än fildelning. IP telefoni, Webradio, Stremade filmer, Onlinespelande etc är något jag numera aldrig skulle vilja bruka på ett standard 56k´s modem. Och det är ju dessutom billigare, iallafall om man är en storbrukare, vilket de flesta nog är idag.
Om man tar spel som exempel idag är lösningen tämnligen enkel. Nycklar. Det finns inte många exempel där onlinespelande har knäckts så att det kan lira med vanligt folk utan nycklar. Och de som gör det krävs det oftast en del pillande för att få det att fungera. Ta HL2 tex. Varje gång steam patchar sina system måste man vänta, applicera patcharna rätt och goja sig för att få det att fungera. Många andra spel må ha crackade servrar, men folket som lirar på dem är betydligt mindre än vad som är på public. Tar du även WOW som exempel så måste folk sitta på laggande, buggiga, i princip värdelösa servrar.

Piratkopiering kommer alltid att finnas, i en eller annan form. Själv är jag mer för Open Source och försöker i den mån möjligt använda sådana program.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Skulle de sänka momsen på spel till 7%, vilket är samma som bokmomsen, så skulle ett spel kosta mellan 300-350 kr. Om sedan tv-spelstillverkarna skulle lägga märke till att folk köper mer när det är billigare så skulle vi nog snarare hamna runt 200 kr/spel. Och det är vid den summan som man skulle kunna tänka sig att lägga ner pengar på ett spel. Nu när de kostar 400-500 spänn och speltiden ligger på omkring 2-3 dagar som även BoBo påpekade, så känns det inte så värt.

Jag köpte ju för fan en MX510 för 10 kr mindre än HL2. MX510:an kommer till användning nu också, men HL2 är utspelat för länge sedan. CS:S är långt ifrån färdigutvecklat, släpps en ny bana var 3:e månad typ (standardbanor alltså, som fanns i CS1.x) + att det är processor-krävande utav helvete på vissa banor. Även Steam buggar järnet ibland. HL2:Deathmatch ska vi inte ens tala om...

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

dom isp's som har problem med mycket tankande eller såna isps som vill släppa abonnemang till lägre priser kan införa en spärr mot de mesta p2p programmen.
Genom att blockera DC och bittorrent protokollet på paket nivå. Så gör dom i LUND för studenterna, så vill man tanka är det privata & krypterade ftps som gäller. Jag tror att såna åtgärder minskar trafiken, samtidigt som man KAN tanka det man verkligen behöver,,,,