HL2 Vietnam Mod Project

Permalänk

HL2 Vietnam Mod Project

Hej!

Ni kanske har hört om denna fina mod förrut? Vi har just rullat igång med själva modden. Så nu serietillverkar vi bara modeller, ljud och kodar vapen. Nu är det såhär att vi tänkte omstrukturera lite inom modden ganska mycket och behöver lite hjälp.

I varje fall, vi hade tänkt göra såhär:

Spelet ska spelas i Co-op och kommer funka lite som i Americas Army att man utbildar sig till olika saker och din karaktär sparas och du kan lira Online/LAN med honom. Vi valde co-op för att vi kände att vi inte kunde göra ett säkert nog system för att hålla bort fuskisar, eftersom i Co-op slåss man ju inte mot fuskisen.
Vi har för övrigt en amerikansk marinsoldat i teamet som kan hjälpa oss med själva taktiska/träningsdelen. Modden kommer ligga på nästan samma realismnivå som Raven Shield. Förrut var det alltså meningen att vara som i BF:V, alltså bara mänskliga spelare men då kände vi att man inte kunde vara lika taktisk samt skulle det vara svårare för medicen att hela folk då mänskliga spelare inser hans svaghet och rushar fram o mejar den skadade samt medicen.
Så, jag undrar alltså, vad tycker ni, vad kan gå fel, vad ska ändras? Eftersom vi inte är helt 100% på denna omstrukturering så tänkte jag fråga er. Eller ni kanske har helt nya idéer? Skriv på.

Söker även efter ett passande namn

Jag ser förresten inte så bra tack vare en operation och är lite yr tack vare all medicin så ni får ursäkta

Här är lite info för er som gillar taktiska shooters:

Vietnam is only a temporary name

====== 1. Vietnam Introduction =====

Vietnam is a game based on the Source engine created by VALVe.
The mod focuses on realism, teamplay and forces the players to work
together and use each others advantages. Squads: Vietnam uses a new
innovative and interactive spawn-system, weapon- and movement-system
as well as the strategy/flag-system.

This game will take you to Vietnam.

========= 2. Gamemodes ========

Hot LZ
Info: The Americans get inserted into a mazy jungle, crawling with Vietcong
soldiers. The objective is to take control of tactical points. The pointmen will
be the most important unit in this gamemode, as the other unit’s has to
have someone to guide them through the jungle.

========== 3. Gameplay ========
The Jungle

Almost 95 percent of the game will take place in dense jungles with the
exception of the LZs that usually are made of wide, open fields. The jungle
is a nightmare to navigate through, with all the vegetation blocking the
path and often you can’t see further than a couple of metres ahead of you.
The fact that there can be an enemy soldier lying around the corner will
force the player to move with caution and scan the surrounding area with his
crosshair.

Landing Zone (LZ)

Landing Zones are spread throughout the maps and are used to land on by
transport Hueys, although they are all locked when the round begins,
instructions to unlock them are found in the Pointmen section below. The
LZ’s are often open fields with small amounts of cover. The soldiers getting
off the Hueys are therefore very vulnerable and can easily be shot down by
a Vietcong from some nearby bushes. A good way to give your squad cover
is to throw a smoke grenade that clouds the area with smoke
(Smoke grenades carried by Pointman).

Pointmen

The Pointman is a big and important part of the game. He’s the squads
guide through the ravaged jungle and he is used to “unlock” new landing
zones. This system is quite complicated. Here is an explanation:
Let’s say there are 14 players on the American side. If one chooses
Pointman as his class, he will be able to choose an LZ to spawn at, this
time it’s *A*. When he has chosen it, this LZ will start glowing around it,
this indicates that it’s available for spawning other soldiers, now that they
have someone to guide them. There’s a max limit of one pointman per
zone aswell as the minimum limit of one. There’s a total maximum of 8
players (including pointman) for every zone. Now another pointman chooses
*B* as spawnpoint. The usual glowing around the point will begin and
soldiers are now allowed to spawn here. How they will be able to contact
each other will be explained in the Radiomen section.

Radiomen

In bigger multiplayer games, the Radioman is essential. He is the only one
able to contact with other squads and receive contact from other squads.
Although every squad have to have their own Radioman to make this
contact-link possible.
The Radiomen can transmit pre-recorded audio-messages, talk in his/her
microphone or write chat-commands in the chatwindow. The Radioman has
to have the radio drawn when talking, so he must be in a safe spot when he
transmits.

Weapons

The weapon-system is very creative in it’s shape and has never been seen
before in any actiongame. To begin with we have Reload. Which is rather
basic in any modern first person shooter. A simple tap at the R will make
your character drop his clip and insert a new one. But this time, we would
like to make it feel like the player actually is reloading and not some pre-
rendered character. To begin with, the camera drops down a bit, with focus
on the weapon the player is carrying. This will create weakness when
reloading, which the soldiers had to endure but isn’t covered to any extent
in a shooter-game. But it gets worse. To make it feel like your actually
reloading. The player must press the R-key to remove the magazine, press
again to put in a new one and then a final press to prime the weapon. It is
a bit different for machinegunners but it’s the same principal.

Then we have the WS (weapon status), there are three types of WS.
To increase the WS you press E and to lower the WS you press Q.

Lowered – You run faster but you can’t shoot
Shouldered – Run slower but still you can’t shoot
Ready – You arm the rifle and your ready to fire

Point of View

In the mod, a camera-feature new to the FPS-genre will be included.
For example, when a grenade goes off next to a player, the camera will
shake according to the explosives. Not only this, when the weapon is fired the
player will experience a recoil, but unlike the ordinary "move the P:O.V up
a bit" the camera might shake sideways and in many different ways, depending
on the player stance/morale and other aspects.

Morale and Suppressing Fire

Tired of getting sniped on open ground with zero percent chance of taking
down the sniper? Well, then you will be happy about this new Morale-
system! First off, every player has a morale-bar on his HUD, and depending
on which class he chosses he will have more/less morale. Now, to lower the
players morale you can:
- Fire your gun close to the enemy, this is useful when the enemy is hiding
or you just haven't got a clear line of sight.
- Kill one of the enemy's teammates, depending on how the teammate
gets killed, the more/less morale he looses.
- Fire rapidly with a machinegun, the noise and fear will make the enemy
weak, although you have to fire like hell for this to work.
This will give suppresing fire a bigger role in the game and it actually does
SOMETHING unlike other modern shooters (with a very limited amout of
exceptions).
But what happens when your morale is low?
Well, first off, you can't shoot straight, and if you have really low morale the
charachter will start breathing deep, which will give away your position/annoy
you. And it gets worse, if your morale-bar is under 10 you will receive a
blurry effect (like after-flashbang effects but not as bad or like the
shellshock-effect in Call of Duty).

But now, how do you raise the morale? Well, do one of following:
- Kill an enemy
- Witness your teammates kill an enemy
- Pull yourself together (This is automatic and gives 2 morale points every
second)

========= 4. Recruiting ======

Now you have a little info about the mod.
We are currently looking for:
- 2 animators
- 1 additional coder
- 1 webmaster
- 1 additional concept artist
- Got a skill or expertise? Mail schnucky@gmail.com if your interested

======== 5. Coming Soon ======

Alot of other news will be added. I have to excuse myself for incorrect spelling and info I may have missed. The mod aims to
be released Fall/Winter 2005

//Mr. Schnucky

Permalänk

Co-op!
Man är med USA och kämpar mot kommunistsvinen!

Visa signatur

Macbook

Permalänk

Vill se hur djungel ser ut i source

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Co-op!
Man är med USA och kämpar mot kommunistsvinen!

JA!!!... eller... va?
Vi valde mest USA för att det skulle förenkla, jag skulle gärna vilja spela som Vietcong, inte många spel som man får göra det i. Dels vet vi hur det är i armén (vår marinsoldat i teamet) sen är det lättare med röstskådespelare på Engelska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Vill se hur djungel ser ut i source

Vi gjorde en test-bana förrut men jag kan inte hitta nåra bilder från den, återkommer om jag hittar

Permalänk

vill se helikopterstyrning

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem

Använder man modeller (som man så klart gör) för träden och buskarna, så kan man nog fixa en ganska snygg djungel/skog så länge man har vett att optimera den lite...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Co-op!
Man är med USA och kämpar mot kommunistsvinen!

oh ja det är kommunisterna vi behöver oroa oss för

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Första modd som inte är bullshit.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikholmgren
vill se helikopterstyrning

Då får du nog vänta ett tag, eftersom vi i teamet har tröttnat på alla fordonsbaserade FPS, vi ska ha inlevelsefylld infanteristrid Kanske någon APC eller dylikt men inget flygande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi

oh ja det är kommunisterna vi behöver oroa oss för

Ja, verkligen

OfT: Måste bara fråga... citatet i din sigg är väl ifrån Shade i WC3?

bomber3: Du värmer mitt hjärta Läste fel först o såg : "Första mod som är bullshit"

Permalänk

Låter riktigt bra!

Visa signatur

kan man bygga tandtroll som attackerar andra ? - KewKaa

Permalänk
Medlem

Offt: What we do in life echoes in eternity.. det är från nån film från början..

OnT: Verkar som en väldigt intressant mod! coop är solkklart tycker jag, finns för få coop spel till PC numera.

fordon behövs verkligen inte.. speciellt inte i trång djungel...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

mitt citat kommer från filmen gladiator

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

grymmt, när e den färdig?

Visa signatur

..::AMD64::..

Permalänk
Medlem

det här låter grymt bra, om den här modden skulle komma ut skulle jag köpa hl2 bara för den

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TemporaryTomato
Låter riktigt bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snippar
det här låter grymt bra, om den här modden skulle komma ut skulle jag köpa hl2 bara för den

Fan, på utländska forum sa de bara "Fuck you, we want UT2005" typ, men... jag älskar er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Fan, på utländska forum sa de bara "Fuck you, we want UT2005" typ, men... jag älskar er

haha.
Men det verkar überbra. nåt som jag lätt skulle spela och jag har några polare som även skulle göra det pga Source motorn och coop..
Personligen tycker jag sen att det ser väldigt lovande ut och jag hoppas verkligen att ni kan släppa det snart!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers

haha.
Men det verkar überbra. nåt som jag lätt skulle spela och jag har några polare som även skulle göra det pga Source motorn och coop..
Personligen tycker jag sen att det ser väldigt lovande ut och jag hoppas verkligen att ni kan släppa det snart!

Ja, mer CO-OP åt folket
och mer Source-motorn för den delen

Permalänk

Gillar idén med radiosnubben även om det kan bli lite jobbigt i public där ingen tar något på allvar.

Vill höja ett varnade finger angående omladdningen. Det är en grymt bra idé, men det kommer inte att funka i verkligheten. Det kommer sluta med att man bara trycker på R hela tiden tills det är klart och det blir ett irriterationsmoment som alla kommer hata. Det kan vara tufft att ha verkliga saker men sen upptäcker man det inte var så himla kul när man spelar det. Men det är ju det som speltestningen är till för!

Har spelar Vietcong i coop och det var riktigt roligt, så keep up the good work! (Och btw, spelarmodellerna ser grymt bra ut *drägglar*)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Gillar idén med radiosnubben även om det kan bli lite jobbigt i public där ingen tar något på allvar.

Vill höja ett varnade finger angående omladdningen. Det är en grymt bra idé, men det kommer inte att funka i verkligheten. Det kommer sluta med att man bara trycker på R hela tiden tills det är klart och det blir ett irriterationsmoment som alla kommer hata. Det kan vara tufft att ha verkliga saker men sen upptäcker man det inte var så himla kul när man spelar det. Men det är ju det som speltestningen är till för!

Har spelar Vietcong i coop och det var riktigt roligt, så keep up the good work! (Och btw, spelarmodellerna ser grymt bra ut *drägglar*)

Det där R:et försöker vi grubbla oss igenom, vi vill att man med hjälp av "skill" ska ladda om snabbt eller långsamt, typ som ett minispel. Samma sak gäller när man är medic (finns ej med i infon) där det inte bara gäller att gå ner på knä o "E:a" utan det blir lite som ett minispel för att försöka rädda den skadades liv. Vi håller på att göra ett simpelt flashspel med "R-tekniken" så vi kan få en uppfattning om hur det är

EDIT: Bah, vi har ingen flashsnubbe (min kompis klarar ej av detta lilla spel eftersom han knappt kan flash).

Någon som är halvbra/bra på flash och skulle vilja hjälpa oss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
oh ja det är kommunisterna vi behöver oroa oss för

hehe..

var väl mest förr dom använde det som bortförklaring när dom anföll nån

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det där R:et försöker vi grubbla oss igenom, vi vill att man med hjälp av "skill" ska ladda om snabbt eller långsamt, typ som ett minispel. Samma sak gäller när man är medic (finns ej med i infon) där det inte bara gäller att gå ner på knä o "E:a" utan det blir lite som ett minispel för att försöka rädda den skadades liv. Vi håller på att göra ett simpelt flashspel med "R-tekniken" så vi kan få en uppfattning om hur det är

EDIT: Bah, vi har ingen flashsnubbe (min kompis klarar ej av detta lilla spel eftersom han knappt kan flash).

Någon som är halvbra/bra på flash och skulle vilja hjälpa oss?

Du kan kanske göra så att det är en mätare som går fram och tillbaka och sen ska man stoppa den i mitten... eller något.

Bara det inte tar bort hjärnan från spelglädjen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII

Bara det inte tar bort hjärnan från spelglädjen

Jo, det är sant, det var därför jag valde just R-tekniken eftersom då behöver man inte kolla ner på tangenbordet utan bara trycka på den tre gånger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jo, det är sant, det var därför jag valde just R-tekniken eftersom då behöver man inte kolla ner på tangenbordet utan bara trycka på den tre gånger...

Jag vet hur ni kan göra medic och reloadfunktionen.

Som i ddr-spel det dyker upp R på skärmen när dom är längst upp ska man trycka på R, sedan kommer det flera och i olika ordning. Jag måste blivit ddr-skadad.

Låter förövrigt som en väldigt bra mod som jag defenitivt kommer prova på!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

bomber3: Du värmer mitt hjärta Läste fel först o såg : "Första mod som är bullshit"

Jag dubbel kolla och trippel kolla så att det inte blev felskrivning.. tur det

Håller tummarna så det knakar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Jag dubbel kolla och trippel kolla så att det inte blev felskrivning.. tur det

Håller tummarna så det knakar

Gör det du. Det kommer att behövas

:EDIT: Glömde att jag:
Söker efter ett passande namn till modden.
:EDIT2: En ny bild (gammal men ny för er )

Permalänk
Medlem

GEET SOOME!!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
GEET SOOME!!!!!!!!!

Va?

Utveckla.

Permalänk
Medlem

Woah, nice. Tänk på att inte göra banorna så att de är likadana vaje gång man spelar, för då kommer folket som spelat banorna några gånger; 1. Tröttna, 2. Veta vad som händer och var fienden är och berätta för medspelarna.

Verkar grymt!

Visa signatur

^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phyrex
Woah, nice. Tänk på att inte göra banorna så att de är likadana vaje gång man spelar, för då kommer folket som spelat banorna några gånger; 1. Tröttna, 2. Veta vad som händer och var fienden är och berätta för medspelarna.

Verkar grymt!

Om du tänker på ett system som liknar Diablo spelen så kommer inte det att funka bra. Visst, du kan göra det men det kommer inte bli bra och det kommer inte komma ut några roliga banor från det.

Bättre att ha level designers som vet vad de håller på med så att spelstilen utvecklas i takt med hur spelaren utvecklas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phyrex
Woah, nice. Tänk på att inte göra banorna så att de är likadana vaje gång man spelar, för då kommer folket som spelat banorna några gånger; 1. Tröttna, 2. Veta vad som händer och var fienden är och berätta för medspelarna.

Verkar grymt!

Jo, vi ska göra banorna så annorlunda från runda till runda som det bara går

T ex har vi funderat på att det ska finns ungefär 5 objectives på varje bana men endast 2 av dessa slumpas ut av servern.