Vilket grafikort rekomenderas ?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikort rekomenderas ?

jag funderar på om jag ska köpa ett:

Gainward GeForce 6800Ultra 256MB DDR3 AGP, "CoolFX Ultra/2600 GS" 450Plus mhz

eller

Matrox Parhelia-512 256MB DDR Dual-DVI AGP8X, Tv-Out, 3XRGB Out

vilket skulle ni ta och vad kan ni om korten i jämförelse med varandra ?

Permalänk
Relik 📜

parhelia är ju bra om du ska ha en massa skärmar, men annars är 6800 en vinnare i alla kategorier..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5800X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

men om man har hittat ett parhelia för 5000 kr är det värt det då ? och går det bra att spela på ?

Permalänk

Om du ska spela på datorn så är 6800 Ultra kortet du ska ha, Matrox-korten är inte tillverkade med spel i åtanke.

Permalänk
Medlem

Du vet att det där ultrakortet är ämnat för vattenkylning va?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anka2003
men om man har hittat ett parhelia för 5000 kr är det värt det då ? och går det bra att spela på ?

Tja, du får betydligt bättre prestanda med ett GF4 ti4200 som kostar en tiondel så mycket..

Parhelia är ett kort som kom i mitten av 2002, en evighet sen i datorsammanhang. Kortet är flera generationer gammalt. När det kom så visade det sig att det inte alls presterade så bra som många hade hoppats på. Det är INTE ett kort för gamers.

edit: Sen så är Gainward-kortet du nämner ett dyrt specialkort med vattenblock precis som rool säger. Du kanske borde besöka några större hårdvarusiter som t.ex. Anandtech och läsa på lite innan du utan kunskap kastar dig över de dyraste korten du kan hitta.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |