Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem

Fan, jag vill tillbaka till den tiden alltså. Wow...Jag blir nästan gråtfärdig...
Hursomhelst. här bjuder jag på några screens från mina favorit spel från då jag var liten.

Raptor: Call of the Shadows

Stargunner

Chessmaster 4000

Descent

Swiv3D

Mc Kids

The Wrath of the Black Manta

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag har ett minne av ett spel där man var typ en sorts cyborg. Man bröt sig loss från sitt laboratorium och sedan så slogs man och löste pussel för att komma ut ur den stora byggnaden som man befann sig i. Det var typ en stor skyskrapa, som verkade vara mitt i ingenstans eller nåt.

Snubbarna var i 3D, men bakgrunderna var förrenderade. Det var mycket mer ett pusselspel än skjutspel. Man kunde dock hitta lite laserpistoler lite här och var, men jag har för mig de var ytterst sällsynta.

Gubben man var såg typ ut att vara blå eller grå, och var flintis.

Bioforge?
Grymt spel förövrigt..

Kartongen

Ingame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Stunts

http://www.kalpen.de/stunts/pic/imageqqu.jpg

Det spelet har man lagt ner många meningslösa timmar på

Byggde hopp med ett antal höghus emellan och tog sats från andra änden av banan (med "F1-bilen", de andra är inte tillräckligt snabba).

Ingen har nämnt TEST DRIVE III:

Vet inte om det är kul eller tragiskt, men jag har spelet i stort sett alla spelen som har listats i denna tråden

De bästa spelen någonsin:

* Indiana Jones & The Fate Of Atlantis - har klarat det på alla sätt som går, köpte till och med cd-versionen senare, med tal

* Command & Conquer - Var är och fortfarande tokig i alla C&C-spelen förutom "Generals". Spelade ettan på min 386 (AMD, 40MHz), men när Red Alert kom blev det dags att uppgradera. 4MB minne räckte inte till. Gjorde en hel del banor till ettan också, som nog är försvunna sen många år nu.

* Pinball Fantasies, bästa flipperspelet någonsin, med musik och allt i PC-speakern (Pinball Illusions är helt okej också men inte alls samma känsla).

* Day Of The Tentacle - humor

* Sam & Max Hit The Road - klockrent

* Beneath A Steel Sky - vet inte vilket som är det bästa äventyrsspelet som finns, det eller Fate of Atlantis, men båda är grymt bra iaf.

* Test Drive III, stabilt spel, på en 386:a då. På en 486 eller nyare är det ospelbart snabbt.

* Wolfenstein 3D, klassiker (första "riktiga" 3D-shootern).

* Duke Nukem 3D, det har man spelat ett oräkneligt antal timmar i "LAN", dvs nollmodem-kabel

Många av dessa spel, t ex C&C spelar iaf jag fortfarande ibland. C&C Gold funkar i XP med patch och lite inställningar. Red Alert funkar också, och Tiberian Sun, Red Alert 2 osv.

De spel som inte funkar i Windows funkar (om de fanns/finns i Mac-version) i antingen Basilisk II (68xxx) eller Sheepshaver (PPC), t ex Descent, Descent II, Duke Nukem 3D, Wolfenstein 3D osv. Alla de spelen flyter perfekt i fullskärm, om man använder JIT-compilern.

Sen i mobiltelefonen har man självklart NES- och Gameboy Color emulator

Knäpp? Kanske det...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

AMIGA spelen:

North & South

Space Crusade

Gods

Impossible Mission II

Operation Wolf

PC spelen:

Gabriel Knight: Sins of The Fathers

Beneath a Steel Sky

Strife

Rise of The Robots

One Must Fall 2097

Normality

Magic Carpet

Little Big Adventure

Interstate '76

Dungeon Keeper

Doom

Discworld

Knight's Chase (Timegate)

Raptor

Syndicate

Blake Stone: Aliens of Gold

Jag kommer uppdatera denna lista om jag kommer på fler spel.

EDIT#1: Blake Stone: Aliens of Gold.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Sjukt nostalgisk man blir...

Interstate 76 sjukt bra spel, sjukt coolt, synd att inte '86 levererade samma kvalitet.

Syndicate, varför i helvete har det inte kommit en ny och bra uppföljare på det? Det är nog ett av dem bästa Actionspelen som gjorts, det är riktigt coolt. Syndicate Wars sög ju stenpung.

Nord och Synd, självklar Amiga klassiker, med Lemmings då så klart.

Ett spel jag inte vet om ni spelet är Faxanadu, fick det av min mamma till 8Nes fast då förstod jag det inte, 1 år senare började jag gilla det, det är nog ett av dem bästa RPGna jag spelat efter Zelda 3, ush, as bra musik och stämming var det

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Nån som vet om space crusade finns som freeware??? Har letat efter det spelet. Älskade syndicate också, fan va grymma ens gubbar var när dom var fullt uppgraderade.

Saknar ett spel som ingen har nämt. Det var ett zorro spel, har för mig att det spelades på min polares 286:a

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Nån som vet om space crusade finns som freeware??? Har letat efter det spelet. Älskade syndicate också, fan va grymma ens gubbar var när dom var fullt uppgraderade.

Saknar ett spel som ingen har nämt. Det var ett zorro spel, har för mig att det spelades på min polares 286:a

Kolla in The Underdogs.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Finns ett spel till SNES som heter Shadowrunner, det har lite Syndicate-känsla över sig, fast det är ett RPG, det var väldigt bra det spelet med. Coolt var det, klarade det aldrig... kanske nått man skall göra nu... (det var på svenska dock, eller den versionen jag hade var det)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Inte nån som nämnt det än... men DosBox, ultimata emulatorn.

Annars är det ju då, Settlers till Amigan som gäller.

Tillsammans med Project X

Övriga av mina favoriter har redan nämnts =/

Edit: Shadowrunner är apballt, grymt svårt dock.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Kanontråd

De flesta favoriterna har nämts men...

Dune 2

Blood Bowl

The Incredible Machine

Space Quest IV: Roger Wilco and The Time Rippers

Permalänk

Might and magic 5: World of Xeen

Sitter faktiskt och spelar detta i skrivande stund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k
http://www.ki.tng.de/~brave/rpg/gross/mm4.gif

Might and magic 5: World of Xeen

Sitter faktiskt och spelar detta i skrivande stund.

Har aldrig spelat 'Pre' MM, bara 6,7,8 och 9, och dem gillar jag AS mycket. Vet att det finns typ MM2 till Snes

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Har aldrig spelat 'Pre' MM, bara 6,7,8 och 9, och dem gillar jag AS mycket. Vet att det finns typ MM2 till Snes

Har själv bara spelat 6an av dom du nämner, spelade iofs inte så länge men jag tyckte då att world of xeen var bättre. Den stora nackdelen med world of xeen är prylhysterin, man får så många items att man storknarm. Helt omöjligt att hålla reda på. Trean är riktigt bra också.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta ett spel ganska länge nu, som jag inte vet namnet på. Vore väldigt bra ifall någon kunde hjälpa mig med namnet. Något jag kommer ihåg:

* 2D
* Action
* Man var någon hård råbarkad kille som skjöt med vapen som eldkastare och vanliga mg's
* Fienderna var oftast "apor", saker som satt i taket. De såg ut som vanliga rör (ja, typ rör i taket, G-formade ungefär), och när man närmade sig kom de hejvilt och började slakta. De brukade sitta 5-6 st i taket på samma gång.
* Spelet var ganska mörkt, bakgrunden var oftast lite industri-style.. grå/svart

Jag spelade det inte mycket (kom inte så långt) men roligt var det! Det jag nämnt ovan måste ha varit i början, för som sagt.. jag kom inte så långt när jag spelade, och jag sparade aldrig (var ganska liten när jag spelade det)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Jag har försökt hitta ett spel ganska länge nu, som jag inte vet namnet på. Vore väldigt bra ifall någon kunde hjälpa mig med namnet. Något jag kommer ihåg:

* 2D
* Action
* Man var någon hård råbarkad kille som skjöt med vapen som eldkastare och vanliga mg's
* Fienderna var oftast "apor", saker som satt i taket. De såg ut som vanliga rör (ja, typ rör i taket, G-formade ungefär), och när man närmade sig kom de hejvilt och började slakta. De brukade sitta 5-6 st i taket på samma gång.
* Spelet var ganska mörkt, bakgrunden var oftast lite industri-style.. grå/svart

Jag spelade det inte mycket (kom inte så långt) men roligt var det! Det jag nämnt ovan måste ha varit i början, för som sagt.. jag kom inte så långt när jag spelade, och jag sparade aldrig (var ganska liten när jag spelade det)

Abuse http://www.the-underdogs.org/game.php?id=18 ?
Var nog 8 år sedan jag spelade det sist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joker-Man

Mycket bra spel.. Efter Crack dot com kursade så gav dom bort spelet gratis
Finns en windowsversion här, http://www.webpages.uidaho.edu/~scot4875/

Permalänk
Medlem

Ojojoj vilka minnen jag får av att läsa igenom den här tråden

Wing Commander: Privateer

Screamer

Permalänk
Medlem

Arkanoid

Jackal+

Satan's Hollow

Giana

Bubble Bobble

Samtliga till Commodore64, blev sugen på att ta fram min C64 igen

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk

Nu kan jag inte ta några screenshots eller så, men de spelen som jag kommer att tänka på är:

* Summer Games och Winter Games från Epyx
* LCP (Little Computer People)
* Beach Head
* Raid on Bungeling Bay (som man kunde se på "Kontroll" på SVT...)
* Airwolf
* Jumpman (även det från Epyx)

Några av mina favoriter på min gamla C64.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
Inte nån som nämnt det än... men DosBox, ultimata emulatorn.

Annars är det ju då, Settlers till Amigan som gäller.

http://encanta.avalonsoftware.org/idgaw/53/dib/thesettlers4gr...

Tillsammans med Project X

http://www.emuita.it/recimg/project_x-01.jpg

Övriga av mina favoriter har redan nämnts =/

Edit: Shadowrunner är apballt, grymt svårt dock.

försökte hitta bilder på det där settlers till amigan.. eller tror det hette Surf City också.. gryyymt roligt spel.. många roliga minnen från det spelet

i övrigt så ger alla andra bilder här tårar i ögonen..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Åååh, mitt hjärta började dunka 10 Gånger snabbare när jag såg bilden.

Dune var ett spel jag spelade väldigt mycket, och något gammalt Ridge Racer-spel.

Edit: Efterlyser två spel;

Man är en sorts triangelformad tank, i en wireframe värld. Alltså utan texturer där man skjuter bollar (kanonskott) På andra liknande tankar
(Det liknade inte tankar men det var väll meningen att det skulle se ut som tankar)

Spel 2: Du är en gubbe som ska gräva dig fram i en 2d-värld, du är omringad av Block(jord) i din egen storlek som du ska gräva bort och komma till mål, jag har också för mig att man skulle samla någonting på vägen och att det fanns fiender.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joker-Man

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Mycket bra spel.. Efter Crack dot com kursade så gav dom bort spelet gratis
Finns en windowsversion här, http://www.webpages.uidaho.edu/~scot4875/

You guys just made-my-day..
Muchos Gracias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
Wei! Fan vad underbart, var så jävla länge sedan jag såg det spelet. Går det att få tag på nånstans?

jag hade det till Amiga, men jag vet att det finns till både GBA och SNES.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd

Boulder Dash är ju grymt. Labyrinth spel som håller än, faktiskt. Mycket tänka och så.

Jag föreslår att ni laddar ned ccs64 (vic64 emulator) och laddar ned spelen från www.c64.com och upplever lite nostalgi!!!!

Nån som har tips på andra bra emulatorer?

Permalänk
Medlem

Många bra spel i den här tråden, jag kom på några som inte har kommit upp än så här är mitt strå till stacken:

• Wing Commander IV: The Price of Freedom
Det här är ett av de bästa spel jag har spelat. Maniac, Vagabond, Hobbes... Och så det där underbara ljudet som sköldarna på skeppen ger ifrån sig när man skjuter på dem, det är nostalgi det! Kilrathi är ju inte lite coola de heller...

"The price of freedom is eternal vigilance."

• Dark Forces
Ett av de bättre spelen som LucasArts har gjort.

• The Dig
Ooh.

• System Shock
Jag är lite förvånad att ingen har nämnt System Shock än, men här är det i alla fall!

[EDIT = Fick lov att fixa lite länkar.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyralion

• Wing Commander IV: The Price of Freedom
Det här är ett av de bästa spel jag har spelat. Maniac, Vagabond, Hobbes... Och så det där underbara ljudet som sköldarna på skeppen ger ifrån sig när man skjuter på dem, det är nostalgi det! Kilrathi är ju inte lite coola de heller...

"The price of freedom is eternal vigilance."

Man slogs väl inte mot Kilrathi i fyran, slogs man inte mot Borderworlds i fyran? I trean sprängde man ju deras hemplanet och satte punkt för kriget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k
Man slogs väl inte mot Kilrathi i fyran, slogs man inte mot Borderworlds i fyran? I trean sprängde man ju deras hemplanet och satte punkt för kriget.

Precis, men de finns ju fortfarande med i spelvärlden och stöter man inte på dem någonstans ute i rymden, och kanske till och med slåss mot dem?

Jag har förresten en fråga som du kanske kan svara på eftersom du verkar ha spelat lite Wing Commander... Finns Hobbes med i WC4? För jag kan inte komma ihåg att jag har spelat 3:an utan bara 4:an, men samtidigt har jag surfat runt lite för att friska upp mitt minne och då är det i 3:an man har Hobbes som wingman där han senare visar sig vara en förrädare?

Vissa saker jag har läst idag om 3:an känns bekant så det är möjligt att jag har spelat det en del också men av det jag har läst om 4:an känner jag igen många scener där jag har för mig att Hobbes har varit med?

Förvirringen är total.

Permalänk

Han kan ju inte vara med i 4an då jag dödade honom i 3an. Men man har ett val där så kanske. I 3an är han som sagt ens wingman.

Permalänk
Avstängd

The Incredible Machine för jag inte heller glömma, det var ett kul spel.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Prince of persia

Visa signatur

Kass DATA