Ert första Dator/Tv-spels minne?

Permalänk

måste varit typ atari såg ut sm om konsolen hade trälamering två joysticks och pac man är mitt första tv-pels minne
sedan kommer den svarta lilla tangentbordet med grå färg på tangenterna som kpplades till en TV.

sedan kom Commodore64 den "bulliga" versionen sedan fick jag en egen C64 den "smala" verren samt en bandspelare med knapp för justering angående spel på den tiden dom mest minnesvärda C64 spelen är montesuma F-19 stealth fighter som jag spelade som bara attans vart major eller colonel-major nåt åt det hållet laddinigns tiden var ju en pina som gjorde att amiga500 var överlägsen den.

sedan 96 fick jag min första riktiga PC en DX4-100 486 med 16mb ram samt 250mb HDD

97 P2 233hmz 99 AMD k62-400 sedan en K6-2 500 sedan T-bird 1100mhz+ efter det AMD 2000+ inte palamino den andra modellen sedan min nuvarande köpt jan 2004

angående tv psel har man avverkat dessa

1 SNES
2 MEga drive båda verionerna med cd konsol
3 3DO
4 PS1 två tillfällen
5 amiga cd32 nåt sånt
6 PS2 nuvarande konsol

så tackar jag för mig hoppas jag har vert till hjälp för er som ville veta lite

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

det måste vara när jag varvade super mario på NES när jag var 3-4 år!!, har videobevis.

Visa signatur

Proud Ford Mustang 1969/70 Owner.

Permalänk
Medlem

Det första tv-spelet jag spelade var någon slagas import från tahiland som far min drog hem från affärsresa. Var inte så kul, man blev rädd för bossen, så man la av :(.

Annars det jag uppskattade mest var på SNES var något rörmokar spel. Kommer inte ihåg var det heter men man skulle bygga en en rörledning mellan två punkter innan "sörjan" av grönt slemm rann ut, det var tider det. någon som vet vad spelet heter?

Visa signatur

"Mr Andersson, suprised to see me?" Smith

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hak0nn
Det första tv-spelet jag spelade var någon slagas import från tahiland som far min drog hem från affärsresa. Var inte så kul, man blev rädd för bossen, så man la av :(.

Annars det jag uppskattade mest var på SNES var något rörmokar spel. Kommer inte ihåg var det heter men man skulle bygga en en rörledning mellan två punkter innan "sörjan" av grönt slemm rann ut, det var tider det. någon som vet vad spelet heter?

Jag vet inte vad det heter men om det är det jag tror det är så finns det en hel flock liknande spel som bygger på samma koncept. Ska kolla om jag kan hitta något.

Hittade en flock
http://www.freewebstuff.be/games/pipelines/indexpipe.htm

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk

Hmm, tror nog mitt första minne är sedan -89 eller nåt sånt, då var jag fyra år och såg syrrans pojkvän lira Bubble & Bobble på C64:an.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Pong, någongång under det mörka 70-talet..... dimmigt var det

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Lemmings på en 8088 8MHz

Permalänk
Medlem

Fan vilka härliga tider det var egentligen...Lotus spelen till Amiga var nog ett av dom bästa och sen nårra år senare när Warcraft 2 kom..det spelet satte en ny milstolpe inom strateri spelen.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Fan va man har utvecklats egentligen Skulle börja spela FF7 igen tänkte jag för några dagar sen, det var ju så snyggt kommer man ihåg. Jag la snabbt ner Iden eftersom spelet inte alls var så snyggt som man kommer ihåg Undrar hur det skulle bli om man drog fram sitt gamla NES?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kookie
Kalaspuffsexpressen (1991) till Amiga?

Åhhh... komme ihåg det fyfan va ball det var att spela innan

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem

C64 första minnet, Amiga 500 vart det första egna datorn, men annars NES som konsoll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nes, Supermario, Turtles och sen Kid Icarus

Permalänk
Medlem

Första nes spelet var mario 1 , men det jag mest spenderade tid på var silent service

Visa signatur

Stalker: Shuttle Sk41 Amd xp2400+ 160 GB WD Leadtek GT6600 1024 MB DDR 266 Mx510 <> Whisp: P4 2.533 Ghz Intel Brownsville MB 200GB WD PC Radeon 9800SE 1024 MB DDR 266 Chieftec Fulltower.

Permalänk
Medlem

MARIO (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Första spelet jag kommer ihåg var nog Space Invaders på en ABC 80 som vi hade hemma. Första egna datorn var en Atari 520STE, såldes sedan för att kunna köpa en Amiga 1200 som uppgraderades med en 80MB hd samt ett 2MB pcmcia-kort som kunde användas som ram-minne (4mb in alles). Nintendo 8-bitars har ju avverkats också. Första pcn var nån historia på 25Mhz har jag för mej (blev sen en Pentium 90Mhz som kändes grym som fan)
Första 3D-kortet blev Matrox Mystique

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kookie
Kalaspuffsexpressen (1991) till Amiga?

jaaaa

wow

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man satt med Donkey Kong på SNES, det var tider det
Kommer även ihåg när jag körde in HL-Skivan i CD-romen på min 233mhzare

Permalänk

Det måste vara lemmings eller något f1 spel på polarens dator när jag gick på dagis. Då visste jag inget om det så jag har ingen aning om vad det var jag lirade på men jag kommer ihåg att skärmen var en färgskärm. Vart väll 12-14 år sedan.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Fanns inte så mycket 74, Atari kom ut med pong 74, men det var bara alltså ett spel på den och det gick inte att koppla in fler.
http://www.geekcomix.com/vgh/first/atpong.gif

Du kan ju kolla efter fler konsoller här : http://www.geekcomix.com/vgh/main.shtml

Inget där som stämmer på utseendet..
Men den typen av "spel" var det iaf..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Spelade super mario hos en kompis, var väl -89. Efter det så började operation övertalning för få ett eget...

Permalänk
Medlem

Då jag var 7 år köpte min morsa ett Sega Megadrive och då spelade jag Spiderman såklart med min spiderman dräkt

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Inget där som stämmer på utseendet..
Men den typen av "spel" var det iaf..

Jag tror du misstar dig på åren lite grand, 73-74 fanns inte ute så mycket och ännu mindre i Sverige.
Ett spel med 4spel har nog kommit minst något år efter, jag vet att det fanns såna tv-spel i sverige, kommer inte ihåg namnet på dom dock och jag vet inte när de lanserades heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jag tror du misstar dig på åren lite grand, 73-74 fanns inte ute så mycket och ännu mindre i Sverige.
Ett spel med 4spel har nog kommit minst något år efter, jag vet att det fanns såna tv-spel i sverige, kommer inte ihåg namnet på dom dock och jag vet inte när de lanserades heller.

Det var alltså ett postorderkatalogspel som kopplades till teven...
Kusinen hade en annan modell, fast med i princip samma spel på.
Kommer inte ihåg att det stod något speciellt märke på det..
Fanns ju flera olika modeller med dom spelen på..
Jag var max 10år när jag fick det..Dvs, måste vart senast -75, förmodligen något år tidigare.
Det var en grå och svart låda, med ett orange streck tvärs över.
Två små styrkontroller(med en ratt), kanske 9x4cm stora. Gråa med en svart ratt som inte satt centrerat, utan en aning närmre sladdutgången.
Hittar inget som liknar det spelet på sidorna som lagts som länkar..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

min amiga eller mitt megadrive

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yeah_Right
ilg@add det är nog ataris gammla console du menar.. 2 kontroller som såg ut som en platt telefån med ett silverhjul som man styrde med & numpad

Spelade nog nåt liknande första jag spelade, var hos min dagmamma, hennes son hade en sån och den var kul, mer minns jag inte.
Seb dess har det blivit lite Atari (dator) spel.. minns inga spelnamn nu tyvärr.. NES senare super mario var grymt kul.. sen har man hunnit med Sega 8-bit, sega mega drive, snes, nintendo64, playstation, playstation2, xbox, nyare pc, nyare pc igen, nyare pc än en gång.
gameboy, gamecube, hmm. tror jag har spelat dom flesta konsollerna iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk

Lemmings.

Permalänk

NES ! men tyvärr kommer jag inte ihåg spelet men jag tippar på Super Mario Bros 3:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Syndicate till mac.

Permalänk
Medlem

Mitt första tvspels minne är Sonic the hedgehog till Sega

Men kommer ihåg min födelsedag när jag skulle få ett NES , dagen innan så öppnade jag det och spelade super mario brothers 3

Permalänk
Medlem

kommer ihåg nån gammal konsol som man endast kunde spela ping-pong på
tror den ligger å samlar damm någonstans i skrubben

men jag kommer iaf ihåg att jag brukade besöka syrran lite då och då som hade ett helt "nytt" sega med Sonic och sedan köpte hon Sonic 2

Visa signatur

breathe, smile and be happy