Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

ok, får väll vara nöjd, är ju ingen ide att använda scarten till annat än film ändå pga 50hz och 720x756
Men kan man på något sätt göra så att utsingnalen till tv:n stängs av helt?, som det är nu så visas alltid en svart bild på tv:n om inte sladden är utdragen.

Och det där i ultramon?, jag lyckas inte riktigt, överdelen av bilden syns forfarande inte.

Och en annan fråga, någon annan som har problem med ati CC och ultramon?, mitt controlcenter strejkar när jag kör ultramon.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Varför är inte denna tråden klistrad?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
EDIT: Jepp, det var VGA'n. Har fixat det nu! HELVETE vilken skarp bild! Trodde inte att det gick att få så bra bild på en tv!

Visst blir man chockad när man får se det första gången? Jag minns den upplevelsen som det var igår.
Testa att titta på något i HDTV-upplösning med hög bitrate, så får du bättre bild än DVD.

Arion:
1. Tyvärr är det din tv som låser på RGB så fort den får en blanking-signal. Vad det ska vara bra för vet jag inte, men din tv-tillverkar tyckte tydligen det var en bra idé. Dra ur sladden, köp en scart-switch eller löd dit en strömbrytare på blanking-ledaren för att bli av med problemet.
2. Att du inte ser hela bilden beror nog på overscan, som du aldrig helt kommer att få bort.
3. Kör ATI:s gamla vanliga kontrollpanel, ingen har haft problem med den förut...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Några tips på hur man lödar vgasidan(jag började här men sabbade den skall göra en ny)? Det är så litet iof kör jag med krympslang men ändå.
Jag använder en
"Lödpistolsats i kraftig plastväska. Innehåller: Lödpistol 100 W med inbyggd arbetsbelysning och 2 spetsar, lödpenna 30 W, lödstativ "Helping-Hand", tennsug och lödtenn.
30-8688"
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308688_X_2004...

En fråga till:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html
Vad skall man göra med den brunvita sladden på scartsidan? skall man sätta in 2 sladdar och dra vidare?

EDIT:
Skulle vara kul på bilder på erat pågående lödande (om det är någon som inte är färdig)

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Snaus: Testa utan krympslang. Skala bort 2 mm från varje ledare, och värm sedan med lödpennan på koppartråden så att plasten "krullar upp sig". Gör du så kommer du inte behöva krympslang när du väl löder fast ledarna eftersom ingen mer naken koppar kommer synas, även om du skulle värma för länge. Om det blir för mycket naken tråd synlig så är det bara att trimma.
Placera sedan ledaren i rätt pinne med isoleringsplasten vilandes mot övre kanten av denna och håll lödpennan så att den låser fast koppartråden i VGA-kontakten, och för snabbt dit lödtennet. Hellre för lite än för mycket! Du kan alltid lägga på mer sen.
När hela den avfasade delen av pinnen är fylld med lödtenn är det perfekt.
(/| ska bli ||)

Någon lödexpert kanske inte håller med mig om att det är så här man ska göra, men efter mycket trial and horror har jag kommit på att det är det bästa sättet (med minst risk att misslyckas)!

I scarten brukar jag börja med att fixa 3 trådstumpar på ca 2,5-3 cm, som är skalade 3-4 mm på varje sida. Jag tvinnar sedan ihop dessa (och den brunvita ledaren) så att det ser ut ungefär så här:

|_|_|_|___________

Den långa "____" är den brunvita ledaren.

Jag har en massa bilder som jag av lathet inte har lagt ut ännu, men om några timmar kan jag fixa det...dock utan kommentarer än så länge. Ska bara kolla på Sagan om Ringen Extended först.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas:
Okey Shysst! Det underlättade lite, skall sitta och öva på den trasiga vgadelen nu med dessa beskrivningar tack så länge då

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Den andra kabeln funkade bra den också
Tackar än en gång!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Har en kabel att sälja väldigt billigt om någon behöver en,kabeln är byggd av MrJonas

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag, efter ca ett halvårs användning av kabeln att jag hela tiden har varit utsatt för ground-loop buggen som finns beskriven på din sida MrJonas. Jag bor i ett studentrum med ett kasst TELE2-kabeltv-nät. Ganska intressant fenomen. Väldigt störande. Det är två-tre st väldigt svaga vita fält som rör sig nerifrån och upp väldigt sakta. Ett tips är att gå in i powerstrip och ändra lite med brightness, contrast och gamma, gör bilden lite mörkare så är det lättare att se störningen. Så fort jag drar ut antennsladden från tvn så försvinner ränderna. Så nu ska jag beställa en sån där antenntransformator från ELFA. I övrigt har jag perfekt bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christ
Upptäckte idag, efter ca ett halvårs användning av kabeln att jag hela tiden har varit utsatt för ground-loop buggen som finns beskriven på din sida MrJonas. Jag bor i ett studentrum med ett kasst TELE2-kabeltv-nät. Ganska intressant fenomen. Väldigt störande. Det är två-tre st väldigt svaga vita fält som rör sig nerifrån och upp väldigt sakta. Ett tips är att gå in i powerstrip och ändra lite med brightness, contrast och gamma, gör bilden lite mörkare så är det lättare att se störningen. Så fort jag drar ut antennsladden från tvn så försvinner ränderna. Så nu ska jag beställa en sån där antenntransformator från ELFA. I övrigt har jag perfekt bild.

jag har det där problemet med vita fält , får dra ur antennkabeln för att få bort störningen
jag använder bara en vanlig svhs kabel än så länge, finns det någon förklaring till varför det blir sånna fält och går det att komma förbi på nåt vis ? (utan att behöva krypa bakom tv´n varje gång å dra ur sladden), är det någon inställning ?, har inte hittat någon sådan inställning i catalyst iaf.

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Pucco: Jag misstänker att det har smugit sig in ett fel i ditt kopplingsschema (http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/VGA-SCART.pdf). Sid 2 på VGA-delen så använder du pin 4 som jord, men så vitt jag kan se så ska det vara pin 5 (vilket det står i första bilden också).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stinger
Har en kabel att sälja väldigt billigt om någon behöver en,kabeln är byggd av MrJonas

du har pm

/cliff

Visa signatur

----------------------
Just ur avarege ninja

Permalänk
Medlem

Dunkelfink: Lösningen står i just det inlägg du citerade...

Snausman: Här har du lite bilder jag tog för några månader sedan, jag ser dock att lödningarna inte skulle vinna några skönhetstävlingar precis... (jag har blivit bättre sen dess)

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Även jag har en kabel tillverkad MrJonas till salu nu då jag gått över till DVI.
Fem meter lång.

Kan ta resten via PM om det skulle vara något

Permalänk
Medlem

Genesis, alldeles riktigt. Så går det när man dokumenterar ett arbete efteråt ur minnet. Jag ska korrigera felet när jag har tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Snausman: Här har du lite bilder jag tog för några månader sedan, jag ser dock att lödningarna inte skulle vinna några skönhetstävlingar precis... (jag har blivit bättre sen dess)

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/vgargbledare.jpg
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/vgafardig.jpg
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/scartrgb.jpg

Tackar! Jag tycker det ser riktigt fint ut iaf.
Nu fattar jag vad du menade med de småsladdarna på scarten, så det var tur jag inte började löda med en gång, då hadde jag blivit ruinerad på Elfa.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christ
Upptäckte idag, efter ca ett halvårs användning av kabeln att jag hela tiden har varit utsatt för ground-loop buggen som finns beskriven på din sida MrJonas. Jag bor i ett studentrum med ett kasst TELE2-kabeltv-nät. Ganska intressant fenomen. Väldigt störande. Det är två-tre st väldigt svaga vita fält som rör sig nerifrån och upp väldigt sakta. Ett tips är att gå in i powerstrip och ändra lite med brightness, contrast och gamma, gör bilden lite mörkare så är det lättare att se störningen. Så fort jag drar ut antennsladden från tvn så försvinner ränderna. Så nu ska jag beställa en sån där antenntransformator från ELFA. I övrigt har jag perfekt bild.

bor också i ett studenrum.. och har samma fel, blev väldigt glad när jag såg på MrJonas sida vad som är felet

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

Äger en philips 32" widescreen tv och kör ett gf 4ti 4200 med conexant CX25871 tv-out chippet som har stöd för adaptive flickerfilter samt enhance text om man kör med tv-tool och s-video. har svårt att tänka mig en bättre bild en det (färghjulet är perfekt på min). Skulle därför va kul om folk med lyckade resultat kunde skicka upp bilder på tvn "in action". Det man går miste om med denna hemagjorda kabel är ju just flicker filter och ev over/underscan inställningar??

Skulle vara intressant att testa 1024x576 då jag har hört att detta är native för Philips widescreen CRT tvs. någon som gjort det?

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk
Medlem

Varför använda flickerfilter då detta gör bilden mindre skarp och har man en 100hz apparat så blir det inget flimmer?
Ett grafikkort men vanligt tv-out och kopplad via s-video ger ju definitivt ingen bild som kan mäta sig med en bild via en RGB kabel och bara för att färghjulet är perfekt betyder inte det att man har bra kvalitet på bilden.
Prova att köra en dvd-film på datorn via grafikkortet till tvn och prova sedan samma film i en stationär dvd-spelare med RGB kabel så har du skillnaden i bildkvalitet.

Att lägga upp bilder på tvn är ju ganska onödigt då det är extremt svårt att se kvalitetsskillnaden.

Overscaninställingarna gör du ju i Powerstrip och man kan justera bilden precis som man vill, både geometriskt och placering.

En PAL-TV är anpassad för upplösningen 720x576 som är samma upplösning som dvd-filmer är lagrade i på dvd-skivorna men man brukar avnända 1024x576 för att få pixlarna i bilden kvadratiska på en widescreen tv.

Om läser Mr Jonas beskrivning och i tråden så ser du ju att dina frågor redan är nämnda i både byggbeskrivningen & tråden.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

De här 2 vita fälten som rör sig sakta nerifrån och upp? , går det att få bort på något sätt utan att dra ur antennsladden ?
Jag använder ju bara en svhs-kabel.
utan att köpa en antenntransformator alltså

antar att mina problem med brummande ljud i förstärkaren när jag kör ljud från datorn beror på samma sak och att man kan bli av med dem med en sån här antennförstärkare.

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, den kanske redan har blivit besvarad men jag orkar inte läsa igenom hela tråden.
Hur lång kan kablen från datorn till tv'en vara som längst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus89
Jag har en fråga, den kanske redan har blivit besvarad men jag orkar inte läsa igenom hela tråden.
Hur lång kan kablen från datorn till tv'en vara som längst?

Jag har just lött till en på 15 meter. Funkar perfa!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

För er som vill bli av med jordbrum och störande ränder på tvn, skaffa en sådan här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

79:- är den lätt värd.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

EDIT DET VAR INGET!
Jag öppnade min scartsladd nu för jag tyckte silvret var lite kort då såg jag att det var intryckt och att en pinne var böjd, så nu har jag 2 skärmar , nu fattas lite kalibrering

Ok nu har jag fått ihop sladden, köpte en ny glödkolv på 15W på Biltema med en väldigt smal spetts som var lätt att få in i dessa små utrymmen.
Men har stött på problem....

Jag har monitorn inkopplad på vga kopplingen (som vanligt) och jämnte den har jag en dviplats på denna dvi har jag satt på en vga adapter och nu kopplat in sladden på denna adapter..

Sen när jag högerklickar på skrivbordet och skall klicka på krysset för att aktivera den andra bildskärmen. Så händer inget (jag kan inte välja något).
Jag skiftar då tv & monitor (fysiskt med sladdarna) då bläddrar det bara med massa olika färger på tvn och monitorn är svart så som tvn stod i det läget. Några ideér? Kan mitt kort bara klara 1 skärm åt gången?
Jag vet ej hur jag skall göra för att testa timings utan en fungerande monitor.

Jag använder Omega drivers v4.11. Skall man aktivera DVI nånstans gömt?

Jag har kollat vga lödningarna det såg bra ut.

I scartkontakten så kunde jag inte löda fast metall-skärm-tråden (den bara gled iväg) så jag tejpade fast den i plåten som man sätter in i tvn på skarten fast då dolt på insidan.

Detta resulterade att scartskalet inte gick ihop helt så jag drog ett par varv isoleringstejp runnt.

EDIT: Har nu installerat den senaste Catalyst 05.1 men ingen skillnad
Jag kan bara klicka på Bildskärmtexten för min monitor resten är grått o ej klickbart.
http://web.telia.com/~u31415258/tvval.jpg

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Hm, jag får ingen bild. Jag har testat 2st kablar som garanterat funkar (har testat båda hos NiV3Rt här på forumet). Vi har i princip en likadan dator, så det borde ju inte vara nån skillnad :S
Det blir precis som det blev för snausman. Skillnaden är att jag vet att kabeln/kablarna funkar.

Så här ser det ut ("lånar" snausmans bild ): http://web.telia.com/~u31415258/tvval.jpg

Det kan tilläggas att jag har testat på 2st tv-apparater och testat att den klarar 2 skärmar samtidigt, och jag har testat senaste omega och catalyst. Har också avinstallerat drivrutiner, rage3d och powerstrip... Börjar tro att det är fel på grafikkortet

EDIT: testat 2 st DVI-adapters funkar fortfarande inte...

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga: Kan man använda en vanlig eller en skärmad nätverkssladd istället för en S-FTP nätverkssladd och använda en av ledarna som skärmningsledare ?

Permalänk
Medlem

Har testat -SaLZa-'s kabel hos mig nu och den funkar. Förstår inte vad som är fel. Det är iaf inte kabeln :S

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Testade min kabel nyss, bilden på tv:n får rätt bakgrundsfärg (samma som på vanliga skärmen) men fullt med svarta rektanglar som förekommer i ett snyggt mönster.
Flyttar jag musen från skärmen till tv:n så syns den där, men drar jag över ett fönster så blir det ett exemplar (av en del av fönstret) i varje svart rektangel.

Tv:n är en Philips som är 10+ år gammal, har testat de timings som fanns på sidan, men ingen skillnad.

Nån här som på rak arm kan säga vad som är fel?
Ska mäta kabeln i morgon och se om det är nått fel i den.

Har ej läst hela tråden (ska göra det i morgon) så jag ber om ursäkt om det här har tagits upp tidigare.

Permalänk
Medlem

Marcus89: Det kan du förstås göra, men jag tror inte du kan köra några större längder utan att bildkvaliteten försämras. Det är klart att du kan testa, men jag skulle rekommendera att du försöker få tag på en skärmad kabel.

-SaLZa-: Har du testat att använda vanliga VGA-uttaget? Annars har jag ingen aning om vad som kan vara problemet.

Fe|ix: Har du testat att avaktivera "Tiling"? Kolla i FAQ:en så ser du hur du ska göra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Fe|ix: Har du testat att avaktivera "Tiling"? Kolla i FAQ:en så ser du hur du ska göra.

Det löste det! Tackar!
Nu har jag bara ett litet problem kvar, texten flimrar - som om det vore för lite Hz på en vanlig skärm.

Ska testa mig fram i Powerstrip.
Använder " Philips 28" 4:3 TV (okänd modell från 1986) " just nu - ser fint ut i filmer men det är jobbigt att läsa text.