Permalänk

AMD 64 754. "Fusk-64"?

Här sitter jag med min AMD 64 Soket 754.
Min kompis påstår att man inte kommer att kunna köra longhorn på denna dä detta är en "Fusk-64". Alltså skulle inte en AMD64 socket 754 vara en 64 Bitars processor?

Vad är det som gör att den inte är så?
Och om ifall att hans påstående stämmer, hur kan man sälja en prolle med argumenten att den är gjord för 64 bitar?

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Din cpu är en äkta 64-bitare. Slå din kompis lätt bakom skallen och kalla honom noob så är han ägd :D:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Din kompis har totalt förväxlat Athlon64 med Sempron.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

haha. jävla n00big komis du har....

Permalänk
Medlem

Säg inte det. I min laptop sitter det en AMD64 3000+ Socket 754 som inte kan utföra 64 bitas uträkningar. Så det FINNS fusk-A64 processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Säg inte det. I min laptop sitter det en AMD64 3000+ Socket 754 som inte kan utföra 64 bitas uträkningar. Så det FINNS fusk-A64 processorer.

Vart har du fått den informationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Vart har du fått den informationen?

SiSoft Sandra
WCPUID
CPU-Z
r3000 Linux Mailinglist
linux-laptop.net
Och det faktum att det helt inte går att köra 64 bitars kod med den.

Kanske glömde något, men du fattar vad jag menar. Det är en Socket 754 Clawhammer med borttagna 64-bitars funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

SiSoft Sandra
WCPUID
CPU-Z
r3000 Linux Mailinglist
linux-laptop.net
Och det faktum att det helt inte går att köra 64 bitars kod med den.

Kanske glömde något, men du fattar vad jag menar. Det är en Socket 754 Clawhammer med borttagna 64-bitars funktioner.

Hur fan då. Då är den inte AMD 64. Det är första gången jag får hör det här. Har du mer info blev lite nyfiken nu.
Sen hur ofta får man stöta på en sån är det bara till Laptop som dom har gjorts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Hur fan då. Då är den inte AMD 64. Det är första gången jag får hör det här. Har du mer info blev lite nyfiken nu.
Sen hur ofta får man stöta på en sån är det bara till Laptop som dom har gjorts.

Ja, jag har inte hört att dom sitter någon annanstans än bärbara datorer iaf. Mer info kan jag inte hosta fram nu tror jag. Jag ska se om jag orkar ta några screenshots från diverse program så kan du se själv. Sen om du letar information om HP/Compaq nx9105 med Athlon XP 3000+ så lär du också hitta något om det. Men tänk på att det tillverkas många olika nx9105, så vissa har äkta AMD64 och vissa har äkta Athlon XP också.

Permalänk

Okej? Finns det någon sanning i det då?

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdose

Uppenbarligen eftersom att det är en clawhammer som inte kan göra 64 bitars uträkningar. Vad ska det annars vara när alla program säger samma sak?

Permalänk
Medlem

någon sa till mig att den bara har 48bitars register och inte 64, men jag tycker det lät udda bara. har ingen koll själv.

Permalänk

Det är minnesaddresserna som bara kan vara 48 bitar långa. Registren är 64 bitar.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdose

Citat:

Uppenbarligen eftersom att det är en clawhammer som inte kan göra 64 bitars uträkningar. Vad ska det annars vara när alla program säger samma sak?

NEJ det finns ingen sanning i det...
hart man köpt en AMD Athlon64 så är det en fullt fungerande 64-bitars processor (som med 99,99% sannolikhet kommer klara Longhorn)
har man likt Icetec köpt en vara som ska innehålla en "XP3000+" så ska man inte förvänta sig 64-bitars kapacitet (att de sedan stoppar in en K8-processor och säljer med beteckningen från en K7-processor är mer svårförståligt)

förresten Icetec - hur stor L2cache har du? 1MB?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag har inte hört att dom sitter någon annanstans än bärbara datorer iaf. Mer info kan jag inte hosta fram nu tror jag. Jag ska se om jag orkar ta några screenshots från diverse program så kan du se själv. Sen om du letar information om HP/Compaq nx9105 med Athlon XP 3000+ så lär du också hitta något om det. Men tänk på att det tillverkas många olika nx9105, så vissa har äkta AMD64 och vissa har äkta Athlon XP också.

Men om man ska söka på det så är det ju ingen bluff iaf, dom utger det ju inte för att vara en 64-bitars processor iaf, det hade ju varit annat om do sa att det var en Athlon 64. Så detta problem gäller väl inte datorer som har en Athlon 64.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
NEJ det finns ingen sanning i det...
hart man köpt en AMD Athlon64 så är det en fullt fungerande 64-bitars processor (som med 99,99% sannolikhet kommer klara Longhorn)
har man likt Icetec köpt en vara som ska innehålla en "XP3000+" så ska man inte förvänta sig 64-bitars kapacitet (att de sedan stoppar in en K8-processor och säljer med beteckningen från en K7-processor är mer svårförståligt)

förresten Icetec - hur stor L2cache har du? 1MB?

Nej, mindre än så. Alltså, det är ju inte som om dom säljer en dator och säger att det är en A64 i den. Men det ÄR en Athlon64 som inte kan göra 64 bitars uträkningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men om man ska söka på det så är det ju ingen bluff iaf, dom utger det ju inte för att vara en 64-bitars processor iaf, det hade ju varit annat om do sa att det var en Athlon 64. Så detta problem gäller väl inte datorer som har en Athlon 64.

Nej, som sagt. Dom har inte sagt att det är en A64 i den heller, men det ÄR en A64 med borttagen 64 bitar kapacitet. Frågan är ju varför dom inte bara sätter in en vanlig 3000+ dock.

Permalänk
Medlem

Men Clawhammern har väl alltid 1 MB Cacheminne?

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Clawhammer har ALLTID 1MB cache.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Clawhammer har ALLTID 1MB cache.

FEL! Jag har en Clawhammer med 512 KB. 2800+. Både CPU-Z och wincpuid säger Clawhammer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
FEL! Jag har en Clawhammer med 512 KB. 2800+. Både CPU-Z och wincpuid säger Clawhammer.

Jepp, men den har 1MB cache egentligen. 512kB är helt enkelt inaktiverat på chipet, vilket i praktiken gör att användaren bara ser 512kB.

Citat:

Alltså, det är ju inte som om dom säljer en dator och säger att det är en A64 i den. Men det ÄR en Athlon64 som inte kan göra 64 bitars uträkningar.

Hur vet du att den inte kan köra 64-bits instruktioner? Har du kört in XP-64 eller någon 64-bits Linux-distribution?

Permalänk
Hedersmedlem

Det Icetec har är en Sempron innan de hittade på namnet Sempron så de skrev Athlon i specifikationerna. Annars klarar alla processorer som heter "Athlon 64" 64-bitars instruktioner.

Sen är det inte ens säkert att Longhorn kommer att kräva 64-bit...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det Icetec har är en Sempron innan de hittade på namnet Sempron så de skrev Athlon i specifikationerna. Annars klarar alla processorer som heter "Athlon 64" 64-bitars instruktioner.

Sen är det inte ens säkert att Longhorn kommer att kräva 64-bit...

Där ser man Kan ju vara sant eftersom att jag visst hade 256kb cache också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Där ser man Kan ju vara sant eftersom att jag visst hade 256kb cache också.

Hehe men Icetec visste du inte ens vad du hade köpt. En swecare som dig borde väl veta det utantill.

Permalänk
Medlem

hoppas du inte betalade fullt pris för en A64, men bara fick en sempron.

Permalänk
Sötast

alltså... jag har en A64 laptop med 1mb cache 3200+ @ 2ghz... (som jag är missnöjd med) då borde jag kunna testa denna å hoppas på att den inte ÄR 64 bitars, å få skitet tillbaka lämnat?

så vilket program var de som kan bevisa att det inte är en 64 såfall?

Permalänk
Medlem

Erm, Longhorn kommer inte kräva 64-bits-stöd - det vore kommersiellt självmord av Microsoft.

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Erm, Longhorn kommer inte kräva 64-bits-stöd - det vore kommersiellt självmord av Microsoft.

Enligt mina tämligen säkra m$-källor så kommer longhorn kräva 64bit-cpu. Det är däremot inte helt otroligt att det kommer en "light" version á la windows xp home edition med 32-bitsstöd.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Sötast

att skapa ett helt nytt os som har varit under tillverkning i en längre tid till en ny processor som också endas amd har.... verkar vara så löjligt dumt att jag inte tror att den kommer kräva 64 bitar... men den kanske har både och 32/64bit bootmeny eller nå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Hehe men Icetec visste du inte ens vad du hade köpt. En swecare som dig borde väl veta det utantill.

Jag har inte köpt något, det är en skoldator.

Permalänk

*RADERAD*

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A