SweClockers drop!
Permalänk

Har just beställt ett stycke uppgradering... kändes som en bra sak att spendera 175 riksdaler på
Saknas bara något att ha runt iBooken och ett räserminne á 512 MB.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra som jag, försöka lära mig sticka. Jag har köpt garn och har börjat sticka test-"mattor". Målet är att det ska bli en strumpa för hela datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Börjar närma mig laptop inköp, motivera varför jag ska välja en
ibook 12" för ca 10k istället för t.ex en sån här?
Acer 1682WLMi/ASPIRE som på Siba kostar 11990:-

(jag bryr mig inte om spel för 5 öre)

Visa signatur

blablabla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sköldpadda

Vill du slippa virus och bokstavligen bli glad varje gång du sätter igång din dator?

vill du ha 6h batteritid och få en massa blickar från folk, då du har din ögonsten i ditt knä?
Om så är fallet, köp en iBook!

Visa signatur

Powerbook 15", 80gig och bakgrundsbelyst tangentbord *porr*

Permalänk

Hehe okej,, ja jag funderar ju skarpt på den. Men väljer nog snarare en powerbook 12" aluminiumchassi känns så sweet

Visa signatur

blablabla

Permalänk

Klantarslet har varit i farten... Tog upp mitt tangentbord, ni vet LYFTE bort det och så klämde jag tillbaka det igen, fast det kom snett - nu går det inte att ta upp igen... :S Visst kan jag ha det som det är nu, men det är bara det att jag ska stoppa in lite minne i burken också om inte alltför länge och då måste jag ha tillgång till detta utrymme. Hur fan ska man komma åt att sätta tangentbordet rätt igen??????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Ctrl]
Klantarslet har varit i farten... Tog upp mitt tangentbord, ni vet LYFTE bort det och så klämde jag tillbaka det igen, fast det kom snett - nu går det inte att ta upp igen... :S Visst kan jag ha det som det är nu, men det är bara det att jag ska stoppa in lite minne i burken också om inte alltför länge och då måste jag ha tillgång till detta utrymme. Hur fan ska man komma åt att sätta tangentbordet rätt igen??????

Om du lossar båda de där flärparna högst upp och lyfter upp lite sakta men ändå med kraft på den sida där det sitter minst hårt, får du loss det då?

Va försiktig när du sätter ner det, jag märkte att man fick göra flera försök innan min höger nedersida gick in riktigt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, exakt vilka minnen kör ni med era iBooks? (fabrikat)
Någon tillverkare som inte är speciellt kompatibel?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Noname är ingen bra idé, som vanligt. Resten fungerar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sköldpadda

Säger som satania + att den är TYST enjoy the silence

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Jaha, då var man själv i farten då.
En ibook 12" beställd med 60gb _utan_ BT.
Tucano-skin
Apple Videoadapter

Slutnota ~ 9400kr

Hur länga fick ni vänta på era ibooks?

/Joakim, det kliar redan i fingrarna

Edit: Apple-store nere igen... Undrar vad som händer idag...

Permalänk
Medlem

Jag väntade runt en månad. Var rätt drygt.
Kan visserligen ha berott på stormarna som var just då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Noname är ingen bra idé, som vanligt. Resten fungerar.

Får väl bli ett Corsair Value då när det blir dags(?).

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Om du lossar båda de där flärparna högst upp och lyfter upp lite sakta men ändå med kraft på den sida där det sitter minst hårt, får du loss det då?

Va försiktig när du sätter ner det, jag märkte att man fick göra flera försök innan min höger nedersida gick in riktigt.

Det där "var försiktig när du sätter ner det" kom lite vid fel tillfälle om man säger så... kunde hört det för en vecka sen istället, men jag kan nog lösa det ändå.

Förresten när man sätter i minne - är det under tangentbordet eller på baksidan av iBooken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Ctrl]
Det där "var försiktig när du sätter ner det" kom lite vid fel tillfälle om man säger så... kunde hört det för en vecka sen istället, men jag kan nog lösa det ändå.

Förresten när man sätter i minne - är det under tangentbordet eller på baksidan av iBooken?

Isättning av minnet beskrivs i manualen du fick med ibooken, tror det är kapitel fyra.
Kortfattat så lossar man tangentbordet, plockar bort airporten och skruvar loss fyra skruvar på metallkorgen som sitter under airporten, lyfter upp denna och sätter i minnet i minnesporten under.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Jaha, då var man själv i farten då.
En ibook 12" beställd med 60gb _utan_ BT.
Tucano-skin
Apple Videoadapter

Slutnota ~ 9400kr

Hur länga fick ni vänta på era ibooks?

/Joakim, det kliar redan i fingrarna

Edit: Apple-store nere igen... Undrar vad som händer idag...

9dagar

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Avstängd

9 dagar det var ganska snabbt iaf.

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lauren
9 dagar det var ganska snabbt iaf.

Hoppas att det inte ska ta mycket längre iaf... Håller ju på bli galen redan nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas att det inte ska ta mycket längre iaf... Håller ju på bli galen redan nu

Den som väntar på nått gott väntar ...eller nått sånt

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

kan det vara problem med att ansluta macen till ett microsoft-nätverk?

Permalänk
Medlem

Nej, inte mer än att du inte kan bläddra på samma sätt. Du väljer vilken dator du vill titta på och sedan monteras en utdelad katalog som en nätverksenhet på din dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så OS X har ingen smb-browser? Undrar varför... jag menar, tekniken finns ju redan i operativsystemet och med att det är samba som används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Så OS X har ingen smb-browser? Undrar varför... jag menar, tekniken finns ju redan i operativsystemet och med att det är samba som används.

xerent sa ju precis att det går att bläddra windows-nätverk, men osx ser inte ut som windows så därför blir upplevelsen aningen annorlunda.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

Jaha, ok... jag trodde han menade att man bara kunde ansluta direkt men inte bläddra bland burkar i nätverket. Jag har nämligen inte ramlat över nån nätverksbrowser i osx hittils utan bara använt smb:// i finder.

Iofs vore det ingen större förlust ändå, de senaste åren har jag bara kört \\burkjävel direkt i ett filhanterarfönster eller i Rundialogen i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jaha, ok... jag trodde han menade att man bara kunde ansluta direkt men inte bläddra bland burkar i nätverket. Jag har nämligen inte ramlat över nån nätverksbrowser i osx hittils utan bara använt smb:// i finder.

Iofs vore det ingen större förlust ändå, de senaste åren har jag bara kört \\burkjävel direkt i ett filhanterarfönster eller i Rundialogen i Windows.

Det enda jag kan tänka mig är följande, då det är alla mina windowsburkar i nätverket:

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

Fick just en kniv i ryggen. Min ibook ska inte skickas föräns den 21:a februari, sen tar det 3-8 dagar efter det innan jag får klämma på den...

Februari kommer vara en lång månad :/

Permalänk
Medlem

Hur fungerar WoW på iBook och Powerbook?
är det lägsta grafik inställningar som gäller eller går det på medium eller högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick just en kniv i ryggen. Min ibook ska inte skickas föräns den 21:a februari, sen tar det 3-8 dagar efter det innan jag får klämma på den...

Februari kommer vara en lång månad :/

på min står det: Est. ship, on or before 230205 .......................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
på min står det: Est. ship, on or before 2302015 .......................

015? Det skulle sannerligen vara nytt rekord :p. 10 års leveranstid

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Är själv spekulant på en iBook 12" och måste säga att jag är mycket imponerad av den här lilla skönheten. Dock är det en sak som stör mig otroligt mycket. Hur kommer det sig att det bara är ett års garanti? Helt bedrövligt, nog borde Apple vara lite mer generösa.