Permalänk
Medlem

pentium eller celeron?

Har en polare som ska köpa ny budget-burk och är tvungen att prioritera bort något... Valen står mellan att köpa en 3GHz p4-cpu och ett 128 MB Geforce fx5200 att använda ihop, eller att köpa en 2.8 GHz Celeron D och ett 256 MB Geforce FX 5700LE. Det är all info jag fått om grejerna, men kan inte på rak arm säga vilket han borde satsa på.. Vet att fx5200 är jäkla opopulärt, men celeron är ju en hel del sämre än pentium med, så.. ?

Permalänk
Medlem

Re: pentium eller celeron?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av koddas
Har en polare som ska köpa ny budget-burk och är tvungen att prioritera bort något... Valen står mellan att köpa en 3GHz p4-cpu och ett 128 MB Geforce fx5200 att använda ihop, eller att köpa en 2.8 GHz Celeron D och ett 256 MB Geforce FX 5700LE. Det är all info jag fått om grejerna, men kan inte på rak arm säga vilket han borde satsa på.. Vet att fx5200 är jäkla opopulärt, men celeron är ju en hel del sämre än pentium med, så.. ?

skulle valt celeron D

Permalänk
Medlem

Skulle valt p4an och sen bytt grafikkort senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tagit en Celeron D 2.4GHz och klocka den till 3GHz.....vänta det var det jag gjorde ju....;)

Fungerar super bra i spel så lyssna inte på Celeron hatarna den är underbar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Skulle tagit en Celeron D 2.4GHz och klocka den till 3GHz.....vänta det var det jag gjorde ju....;)

Fungerar super bra i spel så lyssna inte på Celeron hatarna den är underbar.

Ingen har väl sagt särskillt mycket ont om Celeron D, den är faktiskt helt ok och kan, mer eller mindre, konkurera med AMD's Socket A Semprons.

För att svara på koddas fråga: Din kompis bör studera benchmarks och priser lite nogrannare, en AMD A64 platform är troligtvis mer prisvärd men det beror ju lite på vad han ska använda datorn till.

Ett GF FX5700LE är ett fruktansvärt dåligt val om han har tänkt att spela, ett Radeon 9600Pro Advantage kostar ungefär lika mycket och är mycket bättre. ett FX5200 är givetvis ännu sämre men det finns inga bra alternativ till ett sådant.

Edit: nöjd nu MaLo?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Men Celeron var ontopic snälla du!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren så långt, ni har natten på er att tjabba färdigt=) Gällande prisvärdhet jämfört med AMD så var det min första tanke med, att han borde satsa på en 64a, men firman som ger erbjudandet gav honom de möjligheterna jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koddas
Tack för svaren så långt, ni har natten på er att tjabba färdigt=) Gällande prisvärdhet jämfört med AMD så var det min första tanke med, att han borde satsa på en 64a, men firman som ger erbjudandet gav honom de möjligheterna jag skrev tidigare.

skall han ha burken som jobb dator är ett fx5200 helt okej, UTAN TVEKAN en P4 framför celeron.

Permalänk
Medlem

en pentium köp sedan ett begagnat bra kort.

Permalänk
Medlem

celeron suger ja hade tagit amd mycket billigare

Permalänk
Medlem

nä, får bli en p4 med fx5200, så kan han som sagt uppgradera graffekortet senare. -lite mening med att lägga pengar på ett halvdant grafikkort som ändå kommer att vara föråldrat snart. Tack för hjälpen!