Permalänk
Medlem

Mysko anslutning ploppar upp ibland?

När jag är uppkopplad på internet så kommer det ibland upp en konstig anslutning som alltid heter olika, tex urYDefH, oFADSws osv osv och börjar ringa upp nåt nummer (kommer inte ihåg vilket) och min vanliga anslutning kopplas ner.. Det är smått irriterande om man tex håller på att ladda ner nån liten fil eller så och så bara stängs det ner och en annan anslutning börjar ringa upp. Någon som vet vad det är förnånting? Virus ? Spyware ?

Och finns det något program som säger till när en ny anslutning läggs till eller ett som inte alls tillåter att det skapas en ny anslutning?

Vore HEMSKT tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du har blivit modemkapad!

Ett tips är ju att sluta använda internet tills du har fått bort det, för det brukar vara hutlösa räkningar som kommer hem till dig efter det här.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som Spyware. Kör runt lite med program som Ad-aware, Stinger och liknande.

Någon har gjort ett program åt KO som heter 'Bluffstopparen', som tydligen skall förhindra att andra nummer rings upp än modempoolsnummret som din ISP har.

Programmet finns att hämta på Konsumentverkets om jag inte minns fel.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. ska kolla upp det nu på en gång. En annan sak som är konstig är att när det ringer upp är det en "tant" som säger att numret kan inte nås från denna telefon.. Så det kanske inte når fram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Okej, tack. ska kolla upp det nu på en gång. En annan sak som är konstig är att när det ringer upp är det en "tant" som säger att numret kan inte nås från denna telefon.. Så det kanske inte når fram?

Det beror troligtvis på att din telefonioperatör har valt upptäckt massa uppkopplingar till konstiga utlandsnummer och har spärrat utlandssamtal.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Re: Mysko anslutning ploppar upp ibland?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Och finns det något program som säger till när en ny anslutning läggs till eller ett som inte alls tillåter att det skapas en ny anslutning?

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?ln...

Permalänk
Medlem

VaCUm: Jo det låter ju troligt. Man kan ju alltid hoppas iaf

nisslass: Jag har redan hittat det men tack ändå

Ska kolla om det funkar nu bara...

EDIT: Det kopplas fortfarande ner när anslutningen dyker upp.. Finns det inget program som låser allting så att den tar bort/hindrar anslutningen från att ens komma fram?

EDIT2: Såg nu att jag hade 5 svchost i aktivitetshanteraren så det måste vara ett RPC hål programmet använder.. Ska kolla om jag hittar någon fin uppdatering på windowsupdate.

Permalänk
Medlem

5 svchost har jag oxa utan att ha några problem och inga spywares etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
5 svchost har jag oxa utan att ha några problem och inga spywares etc

Men du kanske har adsl/bredband oxå? Då behöver du inte oroa dig för modemkapningar. Det är bara för såna som har 56k/isdn och allt vad det heter som är i riskzonen.. Alla såna dära upprigningar har ofta namnet svchost.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Men du kanske har adsl/bredband oxå? Då behöver du inte oroa dig för modemkapningar. Det är bara för såna som har 56k/isdn och allt vad det heter som är i riskzonen.. Alla såna dära upprigningar har ofta namnet svchost.

Förekomsten av en eller flera svchost är inget bevis på att det förekommer något fuffens i datorn.
Lite läsning: http://support.microsoft.com/?kbid=314056

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Iofs hade jag 3 förut men...

Nu kopplar den konstiga anslutningen förbi bluffstopparen, den säger bara att det inte gick att stoppa uppringningen.. Är det format C: som gäller då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Iofs hade jag 3 förut men...

Nu kopplar den konstiga anslutningen förbi bluffstopparen, den säger bara att det inte gick att stoppa uppringningen.. Är det format C: som gäller då ?

En format sitter nog fint. Ett tips är att inte använda Internet Explorer.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En format sitter nog fint. Ett tips är att inte använda Internet Explorer.

Ett tips från mig är att köra internet explorer, service pack 2 tillsammans med Search and Destroy som stoppar kända "bluffar". IE har funkat för mig i alla år och fungerar fortfarande väldigt bra. I och med att sp2 kom så måste man mer aktivt klicka för att installera uppringare och annan skitprogramvara. Förmycket SBS här i landet. Grejen är att folk använder programmen fel. Lätt att säga "byt till <insert frivilligt program>" när något strular. Det är dock inte alltid så enkelt.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att aldrig använda att välja att lita på nått företags web insaller. Så att det alltid dyker upp ett install fönster med en fråga om man tillåter det att instaleras.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Säg till om du får hem en räkning, fick själv en på 8k, mamma var inte så glad.

Men det är bara att bestrida räkningen men det är inte roligt att hålla på med det i ca 4 år

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

Oh, shit! 8k, det är lite grann det ! Jag hoppas verkligen inte att vi får hem nån då vi redan har en hyffsat saftig räkning ;p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En format sitter nog fint. Ett tips är att inte använda Internet Explorer.

eller byta till mac.. också en bra lösning. Dessutom inte dyrare än 3500kr. Om du plötsligt får en räkning på 8 lax skulle du sparat dom pengarna om du hade haft en mac serru.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
eller byta till mac.. också en bra lösning. Dessutom inte dyrare än 3500kr. Om du plötsligt får en räkning på 8 lax skulle du sparat dom pengarna om du hade haft en mac serru.

Japp. Mac är en bra lösning. Jag har kör mac själv

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

haha, ska han byta till en mac? bara för att får fram lite mysko anslutningar, som säkert går att fixa? då vet man det, ifall datorn krånglar, köp en mac!

OnT: Formatera, hade jag gjort iaf.