Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

feedback: fönstermoddad hårddisk med lyse

Permalänk
Medlem

feedback: fönstermoddad hårddisk med lyse

feedback för projektet fönstermoddad hårddisk med lyse

Svarar gärna på frågor som inte besvaras i projektloggen.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

en liten fundering..

Om du har en RGB diod, skulle du inte kunna koppla den till databit 0-2 på bussen från HDDn. eftersom den är så snabb borde det att bli ett fantastiskt regn av olika färger på dioden. Eventuellt får du sätta nåt 74xx drivsteg mellan bussen och dioden.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

tror att bussens dataflöde är så snabbt att LEDen bara blir vit

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

fy vad nice.. det var väldigt coolt..

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Kna väl säga så här, Ghlargh (ursäkta stavning), kom du ihåg på DH, du köpte små diskar av mig för några guldpengar styck.

Du har hjort ett bra jobb med dom, vad skulle det kosta att köpa tillbaka dom ?

Ne de vill ja inte men du har gjort ett bra jobb, på DH summer kanske jag har en 10 gb elelr 15 gb om du vill ge dig på lite tyngre diskar med mera gigabyte som kanske faktiskt går att använda till att lägga in XP på

Oscar

Permalänk
Medlem

deSouza:

Mjo, jag köpte väl en 2,5gig WDC samt 2 quantum och en maxtor mellan 1,5 och 2,5, har inte hunnit ge mig på dom än, men det kommer. Måste bara beställa lite kretsar innan jag kan göra det bygge jag vill.

Jag har eventuellt kontakt med en kille som har ett 30tal 10-12 gig liggande som jag kan få relativt billigt, funderar på att göra likadana moddar på såna och försöka sälja, skulle isf se ut något sånt här och anslutas via USB:

Jag ser det som så att det antagligen är lättare att sälja saker som kan anslutas och fås att fungera på en gång än sånt som man måste jobba lite för att det ska fungera, det är ju ingen som köper en lös fönstermoddad disk till ett vanligt chassi.

Jag dyker inte upp på DH summer, men eventuellt på DHW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ptja, får du till det lite snyggare med kablarna så det blir en lite orginel prydnad på skrivbordet till en human summa pengar så är nog många liksom jag väldigt intresserade! Skulle vara det ultimata att köra sina mp3'or på då det inte är oersättligt material.

EDIT: Syftade på någon form av maskering av kablarna..

Permalänk
Medlem

Brilglam: menar du det där trasslet nere till höger på bilden så ska det sitta under plåten skyddat av en bit plast på den riktiga prylen med endast 4 trådar som går upp genom plåten och ansluts till disken för att ge ström till lysdioden, dom sladdar som går ut där uppe är smått nödvändiga för funktionens skull dock, det är ström och USB-IDE-adapter.

Den färdiga grejen kommer eventuellt inte ha hela ytan som fönster då det kommer vara större diskar och därmed är det möjligt att locket fyller funktion som stabilisering för dom 2 lagren, spindel och läsarm. Isf kommer det bli ett fönster över läsarmen och den delen av plattorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, låter som det blir grymt snyggt! Något ungefärligt pris du kan gå ut med såhär på rak arm så man kan planera in i god tid?

Förövrigt, otroligt snyggt och spännande jobb det förmodligen kan finnas marknad för!

Permalänk
Medlem

Priset beror lite på, om jag lyckas med moddningen av alla diskarna bör inte grundpriset för bara disken bli mer än 300 spänn, plus en USBadapter och ett stativ.
*edit* har gått igenom hur mycket jobb det är att bygga en sån här disk, och bara sågningen av plexiglas och lock tar över en timme, plus allt jobb med lysdiod och kontroller, så priset blir nog en bra bit över 300 om man ska få igen iallafall lite av arbetet.

Vet inte exakt dock eftersom jag inte har koll på vad diskarna skulle kosta i så fall eller om man ens kan montera en LED på armen till en disk med 5GB per sida.

Förresten, för en idé om hur det skulle kunna se ut, titta på mitt försök med en IBM 15gig och tänk dig den med en LED på läsarmen.
Antagligen kommer jag få montera dom med USBadaptern neråt istället för uppåt eftersom man sätter kontakten i andra änden på moderna diskar.

Edit: Uppdaterade med 3 diskar till i projekt-tråden.

Edit igen: en liten uppdatering av en gammal disk och så har jag lagt till en 40gig IBM

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4962295

Visa signatur

Permalänk

Jag blev idag färdig med min 8GB samsung disk som jag fönstermoddade, bilder kommer när jag fått tillbaks kameran av min bror.

Mina fönstermoddade diskar:

Maxtor 270MB helt felfri. (gav bort till lillebrorsan)
Maxtor 4GB 4kB förlorat i skadade kluster.
Samsung 8GB helt felfri.

Kommande diskar:

WD 4,3GB
Quantum BigFoot 2,5GB

Har inte vågat mig på lysdiod på läsarmen trots att jag fick en kontroller med diod av Ghlargh, men förmodligen kommer det sen på bigfooten eller WD'n

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

när kommer första 200gb fönster modden ??

Visa signatur

System: 3500+@2420 6800Ultra MSI K8N neo3 Hiper 480w
seagate 200gb TT tsunami

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PEe
när kommer första 200gb fönster modden ??

Vet inte, men jag har just moddat en 80gig

Hade en 40gig och två 80gig som låg undanlagda för att jag inte riktigt litar på dom.
Det är inga fel på nån av dom, dom funkar perfekt, 40giggen bytte jag till mig, dom två 80giggarna rev jag ur min RAID-burk när dom började låta som vedkapar (exakt som vedkapar, det sjungande ljudet när klingan tar i träet). Ljudet uppstod nån gång om dagen eller så, men jag litar helt enkelt inte på diskar som låter så...

Så vad gör man med diskar man inte litar på, men som annars funkar perfekt? Jo, man fönstermoddar dom...

Återkommer med ett par bilder och mer info när jag har kört en full test av 80giggen, den låter för mycket för att testa över natten.

Visa signatur