Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Går det att klockaen 32bit 3200+, mha en penna?

Permalänk
Medlem

alla p4or är låsta vilket innebär att man inte kan ändra multipliern.
det går fortfarande att klocka med genom att höja FSBn då det styrs av moderkortet.

9++: att dömma av dina inlägg så är din kunskap mycket begränsad så var snäll att sluta yttra dig om saker du inte har en aning om.

Permalänk
Avstängd

Lite enkelt förklarat så är det 2 faktorer som avgör processorns frekvens.. Multiplier x FSB(Front Side Buss)
Låt säga att multipliern är låst(Som på 99% av intels processorer) till 10 och FSB ligger på 166MHz, det skulle göra en frekvens på 1660MHz på den prollen..
På tidiga AMD typ T-bird, Duron kunde man "rita" med en blyertspenna och förbinda dom kapade banorna som förbinder L1-bryggan..Genom den åtgärden kunde man (Om moderkortet tillät det) själv välja vilken multiplier man ville köra i..
Ta t.ex en AMD T-bird 1200MHz 100FSB (Har haft en sån själv på ett Abit KT7A)
På den har du då en multi på 12 och FSB på 100MHz vilket gör 1200MHz..
För att effektivisera den en aning så "låser man upp" multin genom tidigare nämnda penntrick..
För egen del körde jag då en multi på 10 och höjde FSB till 150MHz
Det gör då en frekvens på 1500MHz, vilket är en del mer än 1200MHz..
Om man nu skall klocka, så är det i det flesta fall klart gynnsammare att få en högre FSB och med en lägre multi så brukar man komma en hel del högre med FSB..
Bästa resultaten brukar vara om man även kan ställa minnet i samma frekvens som FSB, dvs synkront.
Vet inte hur det är på de nyare AMDna, men på dom äldre gick det även att "rita" på jag tror det var L7, för att bestämma "startströmmen" till valfritt mellan 1,55-1,85volt
Hoppas detta benar ut dina funderingar lite..
Kan dessvärre inte säga något säkert om just 3200+ (vilket bör vara en Barton) och hur det är med bryggorna på dom..Men "penntricket" lär inte vara att tänka på, pga materialet i dom nyare XP-modellerna.
Leta runt lite på olika OC-forum så lär du hitta mer info om just den processor du har.

Frink skrev:

"alla p4or är låsta vilket innebär att man inte kan ändra multipliern.
det går fortfarande att klocka med genom att höja FSBn då det styrs av moderkortet.

9++: att dömma av dina inlägg så är din kunskap mycket begränsad så var snäll att sluta yttra dig om saker du inte har en aning om."

Det finns engineersamples som är olåsta, men dom växer inte på träden.
Asus har kommit med moderkort som "låser upp" multin på vissa modeller av P4, så visst finns det undantag.
Och visst, alla processorer jag känner till går att överklocka med höjd FSB. Kan kanske hända att intel har några egna varianter av MB där det inte funkar..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

ilg@dd: du kanske inte såg detta som jag skrev då "finns inga p4or (som dödliga kan få tag på) som är upplåsta" då menade jag just engineering samples.

visst så kanske det finns något moderkort som kan låsa upp vissa processorer men man kan fortfarande inte köpa en olåst p4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
Intel är för farmor och andra icke dator kunniga

Håller med dig helt & hållet

Visa signatur

Amd64 3000+@2350 Corsair xms 3200xl, Ati 9800 Pro, Abit k800 pro 3rd-eye

Permalänk
Medlem
Citat:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Håller med dig helt & hållet Ursprungligen inskrivet av norden_killer

Håller med dig helt & hållet

Och för oss som inte meckar mer än vi använder den..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kan du utveckla ditt påstående?
Jag har byggt ett antal system baserade både på AMD och intels processorer, och kan då inte direkt påstå att det ena skulle vara lättare eller svårare att handskas med än det andra..
Skulle vara när man låste upp L1-bryggan då på tidigare AMD-processorer, men det var en ganska snabb och enkel operation när man väl gjort det några gånger.
Som systemen ser ut idag är det väl ingen större bedrift att mecka med vare sej AMD eller intel.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Medlem

Tack så mycke, nu fattar jag hur det funkar!
Någons om vet om mitt moderkort funkade och klocka med? [Se biofogad länk tidigare i topicen]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snouser
Tack så mycke, nu fattar jag hur det funkar!
Någons om vet om mitt moderkort funkade och klocka med? [Se biofogad länk tidigare i topicen]

Skulle förvåna mej om det inte går att klocka med det där, eftersom Asus gjort många fina klockvänliga kort..
Om just det där moderkortet vet jag intet.
Testa att dra upp FSB lite pö om pö, och se om prollen hänger med bara.

Visa signatur