Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Skall ljudisolera?

Hej.

Jag har länge nu funderat på att ljudisolera börken då den står och tuggar 24/7 i samma rum som jag sover i.
så jag har lite frågor nu angående detta om det nu är värt att skaffa ljudisolerings mattor över huvud taget osv.

1. Hjälper det mycket om man ljudisolera chassit bra med ljudisolerings mattor? (ljudmässigt dvs)

2. kommer datorn bli mycket varmare än vart den var innan?

3. vilka ljudisolerings mattar skulle vara att reckomendera?

4. fins det någon skyst guid på hur man ljudisolera ett chassi på bästa/efecktivaste sett så att den blir så tyst som mögligt.

det va mina frågor.

Tack i förväg.

//MVH. Jonatan

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

Tyst som mögligt- låter inte så hälsosamt... ;p

http://www.silentpcreview.com/section8.html

Hela siten är tillägnad tysta datorer, så kolla runt där... http://www.silentpcreview.com/

Permalänk
Medlem

Biltema har bra och billiga mattor, har själv sånna. Angående temperaturen så fick jag ca 2-3 graders höjning overall.

Permalänk
Medlem

http://www.jimmspc-store.fi/index_fi.htm
Har mycket ljudisolering

Om du kan finska

Visa signatur

5700X3D | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk

Jag har ljudisolerat min dator en pentium 3.0!

Tempen steg fruktansvärt!
En liten varninga bara!!! För att då få bort all värme satte jag in zalmas grafikkylare + zalmans cpu kylare (modell kommer jag inte ihåg nu är på jobbet) och detta hjälpte mottligt bra!! Har även 4 st hdd i burken. + att jag köpt ny nätdel.... men ingen skilland på värmen... så detta att den blir tyst nja.. du får bara en massa extra fläktar i den och så blir det där irriterande blåsljudet...... så samanlagt har jag 7 fläktar i den (med cpu och nordbryggan..)
Så tänk över vad du gör innan............
Jo, glöm inte att testa med hdd upphängningar... tar bort mycket oväsen från hdd! Gör detta innan du köper isolering... kan hjälpa......

/jonas

Visa signatur

P4 3.0, Abit IC7-MAX3, 2x512 DDR400 CL2.5 Kingston, 400Gb Hd, GeForce FX5900 256Mb, Samsung172x, Logitech diNovo Media Desktop.

Permalänk
Medlem

ok. värka råda lite delad mening om hur pass bra dethär med ljudisolering är.
men dethär med att det blir en temparatur höjning kan det inte vara så att det variera lite från ljudisolering till ljudisolering?
läste lite på gtek på en av deras ljudisolerings mattor, det fins ju som sagt dom som köper ljudisolering från biltema osv som är gjorda från börgan till bilar. kanske inte är sådär jättre bra till chassin då dom kanske absorbera mycket mer värme än vad en ljudisolerings matta som är specielt utformad till chassin.
men vad vet jag

jag vill gärna fortfarande ha lite mer synpunkter på hur pass bra det blir ljudisolerat om man nu gör rätt. kommer det bli en ljudminskning på 10%. 25%, 50% eller till och med 75%?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med biltemas högtalardämpmattor sänkte inte min ljudnivå så hemskt mycket, men jag har iofs försökt köra med bara tysta fläktar och hängt upp HD i gummibitar redan innan. Temperaturen påverkades inte alls för mig.
Hur som helst är det bättre än innan iaf och det kostade ju inte så mycket.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk

zLaK
Ja vilken procent, mycket svårt att säga.. det finns ju två typer av ljud hög frekvens och låg.....
men man kan väl säga så där 60% av ljuden försvinner men du kommer alltid att höra ett susande... rätt jobbigt ljud ändå!

Jag har använt mattor från en tysk tillverkare som heter Magic Shield FE dessa är speciellt framtagna för datorer... kolla lite på www.whynoi.se men beställ inte därifrån, företaget har gått i konkurs.... vad nu detta kan bero på?!?!?!

Visa signatur

P4 3.0, Abit IC7-MAX3, 2x512 DDR400 CL2.5 Kingston, 400Gb Hd, GeForce FX5900 256Mb, Samsung172x, Logitech diNovo Media Desktop.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommenera AcoustiPack deluxe paketet som säljs lite överallt, bland annat mycom.se. Klart värt pengarna. Pax-mate och dylikt är alldeles för tunna så de ska man INTE köpa..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Bah, satsa på passiv kylning, den dagen jag ser en PC med passiv kylning

För en guide om hur du ska ljudisolera effektivt så är det nog bara att söka lite här på swec, det finns extremt många datoranvändare som hatar surrljud ^^

Men som qwertyasdf kanske antydde(?) så blir det nog effektivare om du byter ut de förinstallerade(om det nu är det) fläktarna osv.
Hade en passivt kyld iMac DV SE innan, HD:n låter mer än vad man tror ^^ (kan bero på det fina akustiskt utformade chassit )

Permalänk
Medlem

zLaK

Det skulle underlätta om du skrev vilka komponenter som finns i din burk och om du la upp några bilder på din burk !

En burk med ljudisolering betyder inte att tempen går upp en herrans massa grader, så länge man bibehåller ett bra luftflöde i burken så kommer tempen i burken inte att förändras. Om du har en AMD 64 och använder den fina funktionen Col 'n' Quiet så kan du få riktigt trevliga temperaturer

Lite inspiration:

Min burk

Mina temps

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

jag kör med be-quiet mattor som finns på gtek och dom hjälpte till att få bort högfrekventa toner från fläktar o.s.v rätt så bra

Sedan så märkte jag inte att tempen steg någonting

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Om du har en AMD 64 och använder den fina funktionen Col 'n' Quiet så kan du få riktigt trevliga temperaturer

Hmm....va e d för funktion? Ska få hem en AMD64 nästa vecka å har inte hört nåt om funktionen....?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jag kan rekommenera AcoustiPack deluxe paketet som säljs lite överallt, bland annat mycom.se. Klart värt pengarna. Pax-mate och dylikt är alldeles för tunna så de ska man INTE köpa..

ACOUSTIPACK DELUXE V2 465kr på kylning.com

495 x 395mm 7mm-17mm plattor, antal okänt

Biltema 89.90kr

400 x 600 x 20 mm, 5 st

samma material, dock "lite" större på biltema och fan mycket billigare..

Men visst det finns folk som tror att om det kostar mer så är det bätre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Biltema 89.90kr

Har slänger in en liten fråga om dena.
Är den mattan typp ledande eller på något annat sätt skadlig för komponenterna om den vidrör dom medan dom är igång?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Jag har den där biltema mattan och den har inte gjort nån skada för mig iaf. Den snuddar ju lite i moderkortets kanter och det har inte gjort nån skada. Om det var de du var rädd för.

Visa signatur

AMD 3000+| MSI K8N Neo4| 1024mb Corsair Cl 2.5| Leadtek 6600GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Hmm....va e d för funktion? Ska få hem en AMD64 nästa vecka å har inte hört nåt om funktionen....?

Processorn klockar ner sig till 1000 eller 800 MHz beroende på vilken processor man har när man inte gör nåt krävande t ex surfar på nätet och sedan när man ska spela spel så klockar den automatiskt upp sig, fördelen med detta är att den alstrar mindre värme och behöver mindre ström när den har klockat ner sig.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

http://kylning.com/images/2/524.jpg

Biltema 89.90kr

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-605_...

400 x 600 x 20 mm, 5 st

Jag är antagligen dum i huvudet, men jag hittar inte den där mattan på Biltema. Har du ngt artnr?

edit: jag är dum, men jag hittade nu

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Processorn klockar ner sig till 1000 eller 800 MHz beroende på vilken processor man har när man inte gör nåt krävande t ex surfar på nätet och sedan när man ska spela spel så klockar den automatiskt upp sig, fördelen med detta är att den alstrar mindre värme och behöver mindre ström när den har klockat ner sig.

Men d här e alltså en helautomatisk version som man inte behöver installera eller justera från början?

Edit:
OT: Jag har precis monterat 4mm bitumenmattor i hela mitt chassi samt slängt på Trolleflex 20mm på chassidörren och i taket. Dock väntar jag på en cpu å moderkort så ja får återkomma med ljudnivåresultat.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Jag är antagligen dum i huvudet, men jag hittar inte den där mattan på Biltema. Har du ngt artnr?

edit: jag är dum, men jag hittade nu

Nä fan heller, det är biltema som är dum

tog ett par dagar för mig att hitta det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Min webcam som jag fick till mitt GFX suger dase och jag har ingen annan kamera så jag hoppas att domhär bilderna kan vara till lite hjälp iaf.

här är lite bilder/information om mitt chassi, dom bilderna kanske är lite bättre

http://www.3rsystem.co.kr/english/products/view.asp?navi=case...

jag har för tilfellet en papst fläkt (12db)
men jag har satt den bakom mina hårdiskar nu. märkte dock att det inte var så smart då jag inte längre har någon fläkt som för in luft i burken
men jag har bestält en till så det är påväg, funderar även på att skaffa ny CPU fäkt samt även ny GFX fläkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

http://kylning.com/images/2/524.jpg

Biltema 89.90kr

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-605_...

400 x 600 x 20 mm, 5 st

DEt är inte bara en tjocklek som ingår i acoustipack-paketet. Det är flera olika, samt utskurna klossar för 5.25" och 3.5" platser.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
DEt är inte bara en tjocklek som ingår i acoustipack-paketet. Det är flera olika, samt utskurna klossar för 5.25" och 3.5" platser.

och det är värt de extra hundringarna? fick lära mig klippa med sax i lekskolan gratis.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Biltemas mattor är fullkomligt värdelösa till att ljudisolera datorer med, punkt slut. Dom är inte dåliga till att ljudisolera större utrymmen, typ motorrum eller som vi har på jobbet, en stor kompressor som står i en låda isolerad med deras mattor, fungerar utmärkt.

Du skall satsa på någon form av asfalt/gummi matta som höjer vikten och gör chassit styvare. Personligen använder jag Be-Quiet som bla, Gtek säljer. Fungerar utmärkt.

Det du ska tänka på är att isolera alla ytor. Chassisidor, topp, botten, bakdel, framdel, cd-luckor, front etc. Den uppenbara nackdelen blir ju att metallen förlorar sin värmeavledande förmåga och att alla små hål i chassit täcks igen, så gott luftflöde genom chassit blir ett krav. Men tystare blir det definitivt. Du märker nog större skillnad om du har ett billigt chassi med tunn plåt, den tenderar ju att vibrera en hel del.

MVH
Niklas

Permalänk
Medlem

ni ska alla ha ett stort tack. jag har bestämt mig för att skaffa ljudisolering nu men jag vet inte fortfarande vilken ljudisolerings matta jag ska använa om jag ska ha Be-Quiet eller AcoustiPack Delux v2.
dock måste jag säja att det Polo säjer låter väldigt vettigt. då mitt chassi är av en billigare (samtidigt stilren) modell och kanske skulle sattsa på något med asfalt/gummi i. hoppas ni även har orka att skriva era förslag på det.

//MVH. Jonatan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polo
Biltemas mattor är fullkomligt värdelösa till att ljudisolera datorer med, punkt slut. Dom är inte dåliga till att ljudisolera större utrymmen, typ motorrum eller som vi har på jobbet, en stor kompressor som står i en låda isolerad med deras mattor, fungerar utmärkt.

Dä har du FEL! Den matta jag har från biltema hjälper visst till att dämpa ljudet i datorn, så fullkomligt värdelös är den ju uppenbarligen inte. Att den sedan skulle vara mera lämpad att dämpa motorrum eller dyl låter lite konstigt då den egentligen är tänkt till att dämpa högtalare med!

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polo

Du skall satsa på någon form av asfalt/gummi matta som höjer vikten och gör chassit styvare. Personligen använder jag Be-Quiet som bla, Gtek säljer. Fungerar utmärkt.

Det du ska tänka på är att isolera alla ytor. Chassisidor, topp, botten, bakdel, framdel, cd-luckor, front etc. Den uppenbara nackdelen blir ju att metallen förlorar sin värmeavledande förmåga och att alla små hål i chassit täcks igen, så gott luftflöde genom chassit blir ett krav. Men tystare blir det definitivt. Du märker nog större skillnad om du har ett billigt chassi med tunn plåt, den tenderar ju att vibrera en hel del.

MVH
Niklas

och vilken matta från biltema tänker du på? antar att det är motorrums mattan och inte högtalarmattan som är EXAKT samma material som AcoustiPack Delux v2.

Be-Quiet ser ut som liggunderlag från ÖB

Sen att något av dessa prudukter är "specielt" för datorer som alla butiker skriver är bullshit, det är bara någon som upptäkte att det går även dämpa datorer med.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

tänkte bara passa på att fråga...
Mattorna som finns på Classe vid Namn Trolleflex eller så, är de bra.
Har för mig att de ska vara bra och tänkte höra lite eftersom jag tänkt mig köpa det till ett chassi

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB

Permalänk
Medlem

Kan man använda vanlig disktrasa?

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem

om du ska tvätta chasit ja..

Visa signatur