Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ballongskallen
75km/h på den där moppen! Den som ska köra den måste vara helt galen!
Det går typ inte att svänga i farter över 40
Ska leta fram ett par bilder på min gamla pärla "bulldozer" så ska du få se hur en riktig invalidmoppe ska se ut!

EDIT: Hehe, en sån här åkte jag omkring med när alla stod och trodde de var coola med sina DTs och Mt5or
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/bulldozer_in_my_mi...

jag lider med dig.

Permalänk
Medlem

Lite OffT med tanke på att det var moppar som diskuterades, men upplev detta:

( 1200cc med lastbilsturbo )

Eller den här luringen:

( 350 med turbo, i packväskan )

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

mopeder har inte turbo däremot Biturbo det är 2 olika saker och den ger inte så mycket=)

Visa signatur

guns dont kill people i kill people

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homemade
mopeder har inte turbo däremot Biturbo det är 2 olika saker och den ger inte så mycket=)

Om mopeden har katalysator så kan den väl ha en turbo?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Ska du komma med bilder eller?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sune
Köp den fortare än kvickt, fräscha upp den.

Du får lätt 4k för en sån i fint skick.

Prova 12-16K

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem

Ganska onödigt att läga upp en tråd om att man ska köpa och modda en moppe som man senare i tråden bestämmer sig för att inte köpa!

Permalänk
Medlem
Citat:

berätta gärna mer snälla du.
jag trodde en biturbomotor var en motor med 2 st turboaggregat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

nej biturbo är en sorts turbo som använder avgaserna på nått sätt så den ger bättre kompresion opch tryck i cylindern=) varför så nyfiken?....hehe hållt på med mopeder en massa=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

biturbo=två turbo

Visa signatur

som magi, ett ljus man drunknar i

Permalänk
Medlem

nej det finns ett avgasrör som kallas bi turbo det behöver inte vara dubbelturbo för det=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man kan ju inte glida omkring i en moddad cp-truck?

Permalänk
Medlem

om den bara har 3 hjul så sätt på 4a, annrs välter dom lätt, specielt med en soffa i.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

nej biturbo är en sorts turbo som använder avgaserna på nått sätt så den ger bättre kompresion opch tryck i cylindern=)

Är det inte det en vanlig turbo gör???

Visa signatur

Moddat AOpen HQ45, AMD Athlon64 2800+, Thermalright XP-90C, Radeon 9800pro, Asus K8V-X, 1.5 GB DDR (3*512), 580 GB HDD (1*80, 2*250), NEC 3520
Bilder och Bilder

Permalänk
Medlem

men asså vad jag ahr kommit fram till och frågat folk osv så fungerar det inte likadant den har ingen turbin o sånt låter konstigt men ni kan ju oogla och se=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alla turbo aggregat använder sig av avgasimpulserna i från motorn för att snurra på ett turbinhjul som i sin tur trycker in bensin/luftblandningen i cylindern!

edit: Bi-turbo = 2 st turbo aggregat!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

biturbo är precis som namnet antyder 2 turboaggregat (turbinkompressorer om man skall vara petig) på en och samma motor.

Turbo=turbinkompressor=en avgasdriven kompressor.
Bi=två

Det finns också andra typer av kompressorer som kan användas på motorer, t ex:

Rootskompressor
Skruvkompressor
Centrifugalkompressor

Dessa drivs ej av avgaserna, gemensamt för alla ovanstående kompressorer är att de drivs mekaniskt från motorns vevaxel.

Ytterligare en variant heter turbocompound, denna är dock inte vanligt förekommande, men har använts av Scania på lastbilsmotorer.

Detta är en avgasturbin som till motsats mot en turbo inte har en kompressordel, utan istället en utäxlad mekanisk drivning till vevaxeln, dvs avgasturbinen driver (hjälper till att driva) direkt på vevaxeln via en nerväxlad mekanisk koppling.

Comprende?

Permalänk
Medlem

jag hadde en bi turbo på min moped en gång i tiden det var en mt5a det var bara ett kromat avgasrör hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

heheh coolt..jag har haft en sådan för länge sedan..du vet att kawans 80cc crossmotor passar på den..tog motorn från en mosad 86.a...blir rätt skoj det..men lägg upp en budget på att köpa nytt backdäck bara..det är ständigt hjulspinn!

Visa signatur

Varför springa när man kan gå?

Permalänk
Medlem
Citat:

jag hadde en bi turbo på min moped en gång i tiden det var en mt5a det var bara ett kromat avgasrör hehe

Ditt kromade avgasrör hade nog inget som helst gemensamt med turbo på riktigt, förrutom det "häftiga" namnet och gav troligtvis inte någon häftigare upplevelse än lite mer bröl i avgasljudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1D0
Ditt kromade avgasrör hade nog inget som helst gemensamt med turbo på riktigt, förrutom det "häftiga" namnet och gav troligtvis inte någon häftigare upplevelse än lite mer bröl i avgasljudet.

hahahaha..

Visa signatur

Varför springa när man kan gå?

Permalänk
Medlem

nja det gav lite effekt faktist iofs var det ingen vanlig mt ingen seriös heller för den delen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men Bi turbo och dubbel turbo är två helt olika saker, så vitt jag vet.

När en turbo drivs utav restavgaserna från en annan turbo så har vi en bi turbo konstruktion.

Men om va tex har en 6cylindrig motor och 3 av rörren från topplocket går till en turbo och dem andra 3 till en annan så har vi en dubbel turbo konstruktion.

Annars så finns det turbocompound som uppfans utav scania, där drivs en turbo utav vevaxeln. lite mer krångligt. Finns dessutom på flygplans motorer om jag inte misstar mig allt för mycket.

Visa signatur

1.Radeon 9800pro athlon 2800+ kingston 256 ram, Asrock K7S8X, dvd-brännare, R-Rw brännare, 200gig hdd..

2. Hp Compaq9020. 1300mhz celeron, 256 ram, dvd med cd-r/rw..

Permalänk

Blir de några bilder eller?!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjoerk0
Ja men Bi turbo och dubbel turbo är två helt olika saker, så vitt jag vet.

När en turbo drivs utav restavgaserna från en annan turbo så har vi en bi turbo konstruktion.

Men om va tex har en 6cylindrig motor och 3 av rörren från topplocket går till en turbo och dem andra 3 till en annan så har vi en dubbel turbo konstruktion.

Annars så finns det turbocompound som uppfans utav scania, där drivs en turbo utav vevaxeln. lite mer krångligt. Finns dessutom på flygplans motorer om jag inte misstar mig allt för mycket.

Nja, det finns lite olika konfigurationer, men just biturbo är väll om jag inte minns helt fel Audis namn på just en dubbelturbo-konfiguration. Olika tillverkare verkar kalla samma sak olika saker t ex biturbo (Audi), twinturbo (mitsubishi mfl.), finns säkert fler namn.

Det du syftar på vet jag inte riktigt om det har något vanligt namn, man kan kanske kalla det 2-stegs turbo (kan givetvis utökas till 3-stegs turbo osv).

Sen finns det ju sekvensiella turbo installationer (t ex volvo s80 t6 och toyota supra (mk IV) (om jag minns rätt)) som använder antingen två turboaggregat av olika storlek eller två av samma storlek, som tillsammans med sinrika ventiler och styrsystem försöker maximera effekt och vridmoments uttaget under så stort register som möjligt genom att kombinera uttagen från aggregaten på ena eller andra sätt.

Om du läser mitt tidigare inlägg ser du även att jag nämner turbocompound.

Permalänk
Medlem

Hur fan går det med bilderna?

Visa signatur

[CPU] P4 2.8 @ 3.1 ghz [Minne] 512ddr [MOBO] P4P800-E Deluxe [G-Kort] Geforce FX 5200 [HDD] HDD 2st 120 gb, 1st 200 gb.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Invalidmoppe :d

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
PÅ tal om mopeder... Snacka med en polare om trimmade drac...
Han sa nått om en drac med turbo i v-ås...? Stämmer de tro?? Gick som bara satan tydligen!! ville bara höra liksom! hehe...

Känner en person som sa att hans drac hade just turbo, hmm tänkte jag, kollade närmare på hans drac, jaha sa jag, här sitter ju bara trimcylle, trimfögge, trimavgasrör, var e turbon frågade jag? -Han svarade att han bara sa så för att den gick så fort "110km/h" och att hans polare var så okunniga att dem inte visste något om vad en turbo var.

Det ända som lönar sig på en moped är att sätta dit en avgaskompressor från någon gammal bil, det är en sån där avgaskompressor som pressar in luft i avgaserna för att rena dem.

En sådan drivs med en rem som lätt kan drivas av mopedens vevaxel, dock förutsätts det att man har lite verktyg och att våga bygga om motorn!

Min mt5:a med 80cc går runt 110-120km/h enligt polisens mätargrejjer "Åkte dit"

Historien om mopeden:

Köpte en mt5:a, ghostrider edition "helsvart" som jag tyckte gick för sakta, den gjorde endast 55km/h när jag köpte den, då satt det på en 50cc uppslipad cyllinder på.
Aja, tog av org motorn och ¨sålde den till en kompis, fick då 3400:- för motorn.
DÅ tänkte jag att det borde finnas en cross motor någonstans så jag letade ett tag, hittade då en honda mt-80cc motor som verkade intressant med 6växlar.

Köpte den och satte dit den på moppen (mt50 motor och mt80 motor är likadana förutom annan vev, cylle, topp, förgasare, kolv mm.) Hmm, efter första provstarten så blev man lite skakis, var sånt drag i den, jaja, åkte ut på en sväng, toppade väll 80-90 tror jag, har ingen mätare på moppen. Aja, bra axx hade jag så varför inte dreva, som sagt gjort, drevade upp den 5kugg, satt 14org, satt dit 19, rätt stort drev! Testade moppen igen, hyfsat axx, men jävlar va fort den gick, lät den vara så å började åka dagligen, så en dag skulle man in till stan å köpa glasull för att dämpa ljuddämparen, fan så ser man snuten, han prejjar in mig emot trottoaren och säger att han sätt mig förut åka väldigt snabbt, han ber mig sätta mig i polisbilen, jag gör detta och han säger att han skall kalla in en motocykelpolis som skall testa min moped, polisen kommer och provar mopeden, efteråt sa han att den gick väldigt bra men att det inte är lagligt att köra en sånhär maskin så den andra polisen kallar in en polisbil med släpkärra, samtidigt som motocykelpolisen ringer föräldrarna, fan tänker jag bara, "nu ryker lämpet för 20år" Aja, 2veckor efter fick jag hämta moppen hos snuten i Västerås, skönt att ha den hemma igen, allt trim fick jag tillbaka fast en ombesiktning skulle ske, men den har jag inte vart på, och nu sitter man med lämpet i handen, kan lägga in en bild på körtillståndet om ni vill. Moppen står i garaget och jag kör lite då å då här ute på landet.

Hade gött! PS. Akta er för att köra trimmat, jag hade tur, det kanske inte ni har. DS.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Oj neoNmaZteR vilken historia :S
Var det inte väldigt läskigt när dom lyckades ta dig?
Men jag förstod aldrig, fick du vänta längre tid för att ta körkort eller struntade dom i det?

Moppen verkade gå väldans bra iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig sätta mitt körkortstillstånd på lina bara för att styla med en moppe. vem fan kör moppe? ge mig en cross och 20m skog-skogsväg-åker

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Oj neoNmaZteR vilken historia :S
Var det inte väldigt läskigt när dom lyckades ta dig?
Men jag förstod aldrig, fick du vänta längre tid för att ta körkort eller struntade dom i det?

Moppen verkade gå väldans bra iaf

Jag e 16nu å har lämpet i handen

Nja, man fick hjärnsläpp, visste inte om ja skulle försöka smita eller bara stanna...
Aja, man e dum ibland, hehe. Vill inte åka fast igen iafall!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri