Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

ljudia, www.ljudia.se har ett rätt brett sortiment vad gäller baselement, dock är dom inte dom billigaste...

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att säga:
Rockford Fosgate är kvalité och det är dom väl kända för.
BTW: Spelar nog ingen större roll vilken modell du köper.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

som ovanstående www.ljudia.se men jag kan bara berätta en sak snabbt också, eftersom jag inte är speciellt insatt i detta så berättar jag bara vad min svåger gjorde, han köpte två ganska billiga 18 tummare, satte i ett svindyrt rockford steg (tydligen det bästa säger han) och det spelade 136 db, vilket tydligen är ganska bra, om man nu vill ha hög volym... och förövrigt äger han en egen bil ljuds butik, så jag tror han vet vad han blurar om.... over and ut

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk
Medlem

136dB är inte så högt

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Finns bara en sak att säga:
Rockford Fosgate är kvalité och det är dom väl kända för.
BTW: Spelar nog ingen större roll vilken modell du köper.

Jo jag har börjat komma fram fram till det också Men jag vill ändå höra efter med andra om tips på basar som finns ute på nätet...
Men som det ser ut nu blir det nog två stycken Audiotop WF-10.4 i en portad låda...

EDIT: Nä, 136 dB e ju en rätt lagom nivå att lägga sig på, ungefär den nivån man ligger på måndag morron på väg till jobbet för att vakna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo jag har börjat komma fram fram till det också Men jag vill ändå höra efter med andra om tips på basar som finns ute på nätet...
Men som det ser ut nu blir det nog två stycken Audiotop WF-10.4 i en portad låda...

om du väljer audiotop så kommer du få mkt bra support att carsound

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OmegaMan
om du väljer audiotop så kommer du få mkt bra support att carsound

Ja "Tonny" verkar ju veta vad han pratar om

Vad tror du föresten?

http://www.audiotop.it/centrofin_pulse_bass_104.htm

Orkar inte gå in på Ljudia o kolla upp kurvan, må lägga mig nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ja "Tonny" verkar ju veta vad han pratar om

Vad tror du föresten?

http://www.audiotop.it/centrofin_pulse_bass_104.htm

Orkar inte gå in på Ljudia o kolla upp kurvan, må lägga mig nu

har snackat många timmar med tonny fast jag inte kör med deras grejer nå mer bra kille att bollar idèer med dom basarna kommer säkert att funka men tonny vet bäst vad som skulle funka med ditt steg och dina krav var dock ett tag sen man snackade med han kanske ska ta å ringa nån dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp 2 Kicker solo x 12" då har du ljud som är riktigt bra men då får du naturligtvis köpa ett annat slutsteg med tanka på att de basarna ligger på 5000 Watt

Jag har själv 2 sådana i min bil och har även en kicker solo x 18" som ligger å väntar på å sätas in (den ligger på 10 000 wattt)

http://www.caralarmuk.com/acatalog/Kicker_Solo_X_Subwoofers.h...

(där finns de lite info)

Permalänk
Medlem

http://www.caraudiocentre.co.uk/product.asp?product=19592
Skulle ja vilja ha då

Men men, dessa blir de för min bil senare.
2st MDS W-16 MAGNUM 12
Ska bara hitta något bra slutsteg o driva de med som det är ett rimligt pris på

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wrazxc
Köp 2 Kicker solo x 12" då har du ljud som är riktigt bra men då får du naturligtvis köpa ett annat slutsteg med tanka på att de basarna ligger på 5000 Watt

Jag har själv 2 sådana i min bil och har även en kicker solo x 18" som ligger å väntar på å sätas in (den ligger på 10 000 wattt)

http://www.caralarmuk.com/acatalog/Kicker_Solo_X_Subwoofers.h...

(där finns de lite info)

Ja , men inte fan är det kontinuerligt . vad pallar de ? RMS ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
http://www.caraudiocentre.co.uk/product.asp?product=19592
Skulle ja vilja ha då

Men men, dessa blir de för min bil senare.
2st MDS W-16 MAGNUM 12
Ska bara hitta något bra slutsteg o driva de med som det är ett rimligt pris på

Såg ju rätt skön ut

Men jag funderar på en sak: Har hittat högtalare från Audiobahn men med dubbla talspolar på 6 Ohm (dvs antingen 3 eller 12 beroende på koppling)? Lät så udda så påverkar det steget? Steget ska kunna hantera impedanser på 2-16 Ohm men det vore ju gött att hamna så nära 4 Ohm man kan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic^
Ja , men inte fan är det kontinuerligt . vad pallar de ? RMS ?

Rms effekten är inte såå långt ifrån.

Solox är kickers värstingserie och dme tål MKT effekt.

Sen ni som rekommenderar skitmärken såsom MDS och crunch med mera, läs på lite innan ni uttalar er. Jag vet att MDS ligger epafjortisar och små ungdomar varmt om hjärtat men dem tillverkar till 99% skit billigt i kina.

Köp ngt annat, ngt välrenommerat märke, tex peerless, dd, spl dynamics, alpine, mm.

/Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk
Medlem

Räkna med att få det du betalar för. Dvs en peerless bas för 2000 spelar förmodligen likvärdigt med en mds bas för 2000. (Sen att elementen är byggda för olika saker betyder inte att de inte är likvärdiga.)

Om du vill ha MYCKET bas (vilket det verkar som) så ska du börja med att skaffa ett ordentligt steg. Du kommer bara att bli besviken om du slänger ut en massa tusenlappar på dyra basar men kör med ett budgetsteg.

Om du inte har så mycket pengar, vilket jag gissar är anledningen till att du har tänkt köra med ett sådant steg, så tycker jag att du ska skaffa en lagom dyr bas och sedan uppgradera steget när du vill ha bättre.

Det bästa tipset jag läste för övrigt var han som rekommenderade dig att åka in till en affär och PROVLYSSNA! Tro mig specs är inte värda ett dugg.

Som lite inspiration kan jag ju visa mitt som jag la i för några veckor sedan (som jag är ganska nöjd med som absolut inte är perfekt ).

Permalänk
Medlem

Kan bara säga en sak.
Testa en Phoenix Gold Xenon X10D4 !!!
Den basen rockar skiten ur dom flesta 10"
som jag testat.

Då har jag testat allt från billiga Rockford till Digital Design för 6000kr.
Digital Design basen lät bättre men inte mycket.

Kolla min hemsida. Eller kom och lyssna i min bil.
Finns här i Uppsala

Hemsidan: www.audiofreak.se

Basen finns på: www.n-core.se

//jocke

Visa signatur

Athlon XP 3200+ 400Mhz FSB, 1536mb RAM, 1,5TB HDD, X800pro, SB Audigy 2 ZS,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Räkna med att få det du betalar för. Dvs en peerless bas för 2000 spelar förmodligen likvärdigt med en mds bas för 2000. (Sen att elementen är byggda för olika saker betyder inte att de inte är likvärdiga.)

Om du vill ha MYCKET bas (vilket det verkar som) så ska du börja med att skaffa ett ordentligt steg. Du kommer bara att bli besviken om du slänger ut en massa tusenlappar på dyra basar men kör med ett budgetsteg.

Om du inte har så mycket pengar, vilket jag gissar är anledningen till att du har tänkt köra med ett sådant steg, så tycker jag att du ska skaffa en lagom dyr bas och sedan uppgradera steget när du vill ha bättre.

Det bästa tipset jag läste för övrigt var han som rekommenderade dig att åka in till en affär och PROVLYSSNA! Tro mig specs är inte värda ett dugg.

Som lite inspiration kan jag ju visa mitt som jag la i för några veckor sedan (som jag är ganska nöjd med som absolut inte är perfekt ).

Lite smått förnärmad ang. kommentaren om min ekonomi så kan jag väl säga att pengar har jag Däremot ska jag jag som jag skriver i början köpa ny huvudenhet, dator till bilen, 7" tft, tv-tuner, basar, all kabel och material till bygget... Så allt som allt kommer det landa på 10000-20000 kr... Ska dessutom köpa ny bil för 50000 nästa vecka så eftersom jag inte är audiofil, men älskar bas så vill jag ha tips om två lättdrivna 10" för tusenlappen styck... Och steget är ju långt ifrån välkänt men eftersom jag misstänker att ingen av er har provspelat det så är det ju enbart jag som vet vad det går för, och jag har hittils inte blivit besviken... Men om jag senare skulle bli det så kommer jag självklart köpa ett nytt men eftersom jag redan har det och det går ju loss på ett några tusen så kommer jag absolut köra på det... Skön portning btw

Och anledningen till att jag inte vill åka in till Brl och provlyssna är eftersom varenda fjortis kommer ju åka omkring med identiska basar som jag om jag handlar på Brl (för liten stad )...! Så personliga tips från personer om basar som jag kan handla på nätet är vad jag är ute efter...

Har förövrigt gått o blivit kär i Vibe Blackair 10 ( www.moreton-kerr.se )
Ser ju underbart skön ut

Finns det någon här som har byggt en låda efter 6:e ordningens basreflex?

Permalänk
Medlem

Oj ursäkta om du känner dig lite förnärmad det verkar ju faktiskt som att du ska lägga ut ganska mycket pengar, men om du vill ha mycket bas så behövs mycket effekt... Köp ett monosteg av valfri smak till exempel ett DLS CAD11 eller MDS Twelvehundred.

Hört att många klagar på MDS men det säljer faktiskt lättdrivna bashögtalare som är prisvärda (köp dock inte en bas för 500:- och tro att det ska låta herrejösses).

http://www.nardik.se (här hittar du bland annat DLS)
http://www.mds.se (här hittar du mds)

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj ursäkta om du känner dig lite förnärmad det verkar ju faktiskt som att du ska lägga ut ganska mycket pengar, men om du vill ha mycket bas så behövs mycket effekt... Köp ett monosteg av valfri smak till exempel ett DLS CAD11 eller MDS Twelvehundred.

Hört att många klagar på MDS men det säljer faktiskt lättdrivna bashögtalare som är prisvärda (köp dock inte en bas för 500:- och tro att det ska låta herrejösses).

http://www.nardik.se (här hittar du bland annat DLS)
http://www.mds.se (här hittar du mds)

De e lugnt *känner mig fjantig*:) Jorå klart att om man vill ha ut effekt måste man mata effekt, men det är som du säger att jag nöjer mig med två medel bra basar och det vet jag att mitt steg klarar... Fanns ju en del intressant på nardik så det blir till att kika runt ett tag till innan jag bestämmer mig... Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Citat:

http://web.comhem.se/~u73403161/IMGP4191_640x480.jpg

asså shit va har hänt me den där basreflexen varför har du en tratt på? räcker de inte me en basreflexport som man fäller in i lådan?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du köper 2 JBL GTI 12" då kommer du få ljud, det lovar jag dig! En kompis hade 2 sånna i sin golf, ni tror itne det lät lite?

Visa signatur

2600+@3000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
asså shit va har hänt me den där basreflexen varför har du en tratt på? räcker de inte me en basreflexport som man fäller in i lådan?

Lådan kanske är för liten så då får han röret utstickandes.. alltså till volymen..

Permalänk

"Hört att många klagar på MDS men det säljer faktiskt lättdrivna bashögtalare som är prisvärda (köp dock inte en bas för 500:- och tro att det ska låta herrejösses)."

Lita inte på MDS specar, deras värden stämmer inte nånstans på deras basar, dessutom varierar dem kraftigt i parametrar.

Deras lådprogram räknar ut en peakad låda som låter apa =).

Jag skulle kollat efter beggade Steg och sedan sneglat på phoenix golds nya 10or. Kostar inte mk men har fått mkt bra rescensioner.

Tips på bra steg, spl dynamics, pg, hifonics, genesis, earthquake, kicker,

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk

Märkligt! Inte någonstans i denna tråd nämns GAS...
Undrar vad det kan bero på?

Visa signatur

Gurknöt med extra mycket dressing, tack så himla mycket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikjakan
"Hört att många klagar på MDS men det säljer faktiskt lättdrivna bashögtalare som är prisvärda (köp dock inte en bas för 500:- och tro att det ska låta herrejösses)."

Lita inte på MDS specar, deras värden stämmer inte nånstans på deras basar, dessutom varierar dem kraftigt i parametrar.

Jag skulle kollat efter beggade Steg och sedan sneglat på phoenix golds nya 10or. Kostar inte mk men har fått mkt bra rescensioner.

MVH Erik

Alltså mds är de inget fel på alls överhuvudtaget. Jag har hört mycket olika basar i mitt liv och mds låter faktiskt bättre än mycket, kanske inte bäst men bra ljud till rätt pris. Värdena stämmer visst, i alla fall på min låda med 1st g30 12", t.om lite bättre resultat än va de hade uppskrivet. Och den lådan var byggd helt och hållet efter ritningen som fanns i ritningsarkivet på mds hemsida.

Varför vill folk ha stora 18" basar när de inte finns tillräckligt med volym i bilen? Alltså bättre att köpa 12" och 10", låter ju bättre och dunkar mer.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

MVH Erik

Vilken serie pratar du om då?! Och man kan ju undra varför ingen har rekomenderat GAS än

Permalänk
Medlem

En bisteroinstallation låter inte bättre än vad den som installerar sakerna har kunskap till, man kan få de värsta sakerna att låta skit eller tvärtom billiga saker kan låta riktigt bra.
Mds i rätt händer kan nog spela skjortan av många betydligt dyrare installationer gjorda av en hemmapulare.

En bas på 5000W låter upp till en viss ljudnivå sen blir det inte så mycket mer, ljudtryck handlar om att förflytta luft och 12" kan bara förflytta en viss mängd kontrollerat. Det går utmärkt att montera 6st 15" i en bil och spela skithögt, men skithögt och kontrollerat kräver fler mindre högtalare. Jag har provlyssnat en Nissan micra med 48st 8" Orion-basar och det var en höjdare på många nivåer.

Skit i hur många watt en högtalare klarar av, det är ganska ointressant eftersom de flesta ändå inte har tillräcklig effekt ifrån sitt slutsteg, 5000W är väldans många ampere från strömkällan och det finns inte många steg som är så strömstarka. Monteras basen i rätt låda så pallar de otroligt höga ljudnivåer, montera i fel så fladdrar de sönder ganska snart.

Jag själv blåste 40A ASU-säkringar på löpande band med mitt gamla steg på 2*22W, ungefär 500W _riktiga_ watt tog jag ur steget och spelade 144dB med Sasca-mätare. Senare så bytte jag steg till 2*52W och skulle i praktiken få ut +1000W till högtalarna, men det lät faktiskt sämre p.g.a enorma problem med strömförsöjningen som inte ville till sig även med 1F kondensator, extra batteri, större generator, högre laddningsström, 50kvmm kablar etc. Större är inte alltid bättre, en bilsteroinstallation faller direkt om man inte dimensionerat hela systemet för grejerna, och det blir genast rejält mycket dyrare än enbart inköp av sub/slusteg.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

Ville ha en så jämn kurva som möjligt (det vill säga inte en peakad bas) och då behövdes den längden på rör samt denna lådvolymen. Det gick helt enkelt inte att få in röret

Citat:

Har jag sagt ngt om att specararna är viktiga? Absolut inte, många överspecar och mds är definitivt inga änglar men högtalarna är prisvärda iallafall ;). Sen undrar jag lite vad du menar med att värdena inte stämmer på basarna? Jag har byggt många mds lådar med de medföljande parametrarna och fått ut bra ljud.

August: kan ju inte annat än att hålla med

Permalänk
Medlem

Hej!

har själv två st Ultimate 12" basar 275 WRMS till mitt hemma bio dom låter riktigt bra, även fast jag kör med ett mes steg Pyle någonting heter det ligger väl på 150 WRMS eftersom jag kör basarna parallellt i 2Ohm. jag kan rekommendera basarna fast jag vet inte vad dom kostar. Jag fick dom för 700 sprittnya av en kompis och byggde lådor själv (50 Liter) med 4" basreflex.
kanske inget man sätter in i en bil men dom låter bra iallafall, man kunde även bygga en sluten låda till dom 30Liter tror jag att den blir då fast då blir ju ljudet annorlunda.

WATT är inte allt!!

Ultimate Strenght, power, Beauty.

//Viper

Permalänk
Medlem

känner bara att jag måste lägga in en kommentar ang. storleken på basarna...

Tänk er att ni langar in en 15" eller 18" bas i bagaget på bilen.
vart kommer då judet att hammna? jo utanför bilen!
så därför skulle i alla fall jag rekommendera 10" eller 12" basar!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,