Permalänk
Medlem

Vill få tyst på datorn!?

Hej hej!

Tänkte höra om någon vet hur man ska få tyst på min bulldozer?
(Aspire X-Dreamer II Miditower yellow 400W ATX)

Vill ha nåt som får tyst på datorn så man kan sova med den påslagen..

Och jag vill inte köpa ett nytt chassi, inte just nu iaf då jag inte har pengar till det.

// enG

EDIT: kanske posta i fel forum.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

Vad är det som låter värst?
Nätaggregat?
CPU-kylning?
Chassie-fläkt/fläktar?
GPU-kylningen?
Vibrationer?

Tänk dock på att inte stänga av CPU-fläkten.

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

tror att det är chassifläktarna som låter mest..
är inte så hajj på datorer så jag är inte 100% på om det är dem.
vet inte storleken på dem, har du någon länk till några tysta fläktar man kan beställa?

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

när det är helt tyst och du skall sova så kommer minsta lilla fläktljud att störa dig, tro mig. men du skulle ju kunna skaffa ett väldigt tysst nätagg å ha vätskekylning som står i ett annat rum...

Visa signatur

/ lazzeR

Permalänk
Avstängd

Re: Vill få tyst på datorn!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av enG
Hej hej!

Tänkte höra om någon vet hur man ska få tyst på min bulldozer?
(Aspire X-Dreamer II Miditower yellow 400W ATX)

Vill ha nåt som får tyst på datorn så man kan sova med den påslagen..

Och jag vill inte köpa ett nytt chassi, inte just nu iaf då jag inte har pengar till det.

// enG

EDIT: kanske posta i fel forum.

Prova att ställa den i ett annat rum, helst ljudisolerat, försett med ståldörrar och med skottsäkra fönster.

Permalänk
Avstängd

prova att göra den tyst så den inte höres

Visa signatur

homo jag är

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enG
tror att det är chassifläktarna som låter mest..
är inte så hajj på datorer så jag är inte 100% på om det är dem.
vet inte storleken på dem, har du någon länk till några tysta fläktar man kan beställa?

Lyft av så mycket som möjligt av chassit och stäng av chassifläktarna och hör om det är den/de. Sen kan du placera ett av dina öron nära nätaggregatet och höra om det är det som låter som en hårtork.

Jag kan rekomendera ADDA-fläktar som finns i flera storlekar på de flesta ställen. Tänk på att ju större fläkt desto tystare och bättre luftflöde.

Ett litet tips: håll fingrarna borta från fläktar om du inte är självplågare

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dig att kolla in www.silentpcreview.com

De är experter på att tysta ned datorer, tro mig

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

För det första så måste chassifläktarna stängas av, iaf de medföljande som sitter på fönstret och i toppen, de låter som skördetröskor (har samma chassi så jag vet). Sen kan du kanske sänka hastigheten på den bakre fläkten (om du har) eller byta till en 120m om du har en 80 eller 92.. en 120 kan iofs funka bra när den går i 7 eller 5v så det är bara att testa

Nätagget är ett ganska tyst sådan tycker jag så det lär du inte få problem med, har du hög temp på cpu'n eller på något annat förresten?

Permalänk
Medlem

det är 80 millimeters fläktar på aspire x-dreamer 2 chassin... dom hörs nåt så in i helvete!

Visa signatur

>>Gigabyte 8IPE1000-G|P4 Prescott 3.0Ghz|1x512Mb Kingston|1x80Gb WD 1x40Gb Samsung|Gainward 6600GT 256Mb
>>http://ystad-online.no-ip.com
>>ahlm@kattkiss.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaezZ
det är 80 millimeters fläktar på aspire x-dreamer 2 chassin... dom hörs nåt så in i helvete!

Byt ut dina fläktar till ADDA AD0812DX-A76GL 80x80x25 20.5CFM 16dBA 3pin länk: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ADDA80

Sen köp AcoustiPack Standard Ljuddämpnings material länk: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=APSTANDARD

Jag tror du blir bog nöjd med ljudnivån i alla fall

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300