Permalänk
Inaktiv

Fläktlösa Nätagregat

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPH350W

En helt oklockad dator, typ AMD64 +3000 med fanless nätag + fanless cpu, skulle den klara kylningen med låt säga 2x120mm som strömmar luft igenom lådan?

Permalänk
Medlem

varför inte skippa en av chassifläktarna och ha en cpu-fläkt istället ?

Visa signatur

>>Gigabyte 8IPE1000-G|P4 Prescott 3.0Ghz|1x512Mb Kingston|1x80Gb WD 1x40Gb Samsung|Gainward 6600GT 256Mb
>>http://ystad-online.no-ip.com
>>ahlm@kattkiss.com

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen vattenkylning av cpu/gpu/NB men enda fläkten
är på radiatorn. Ljudlös 120mm. Chassie och nätagg fläktar urkopplade.
A64 3000+ överklockad till 2350. Verkar klart överdrivet med alla fläktar
dom flesta har, låt det brinna.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte dessa grejjor, ville bara fråga om det.

Läste på nån fanless CPU kylare, att man skulle helst ha nån sorts fläkt kylning över också.

En dator med fanless nätag + fanless cpu och 2x120mm tysta fläktar borde ju göra en dator nästintill ljudlös?

Permalänk
Avstängd

Re: Fläktlösa Nätagregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe

En helt oklockad dator, typ AMD64 +3000 med fanless nätag + fanless cpu, skulle den klara kylningen med låt säga 2x120mm som strömmar luft igenom lådan?

Ja, med all säkerhet. Bör gå att köra fläktarna på 5 eller 7 volt.

Permalänk

Tandemcykeln> Tror inte det är att rekommendera att köra fläktarna på 7 eller 5v om allt i burken är passivkylt.

jag gillar inte höga ljud jag gillar chokladpudding

Permalänk
Medlem

köp vattenkylt nätagg på komplett annars

Visa signatur

JAVA äter C++

Permalänk
Citat:

Jag har inte dessa grejjor, ville bara fråga om det.

Läste på nån fanless CPU kylare, att man skulle helst ha nån sorts fläkt kylning över också.

En dator med fanless nätag + fanless cpu och 2x120mm tysta fläktar borde ju göra en dator nästintill ljudlös?

altså - om du ändå ska ha fläktar - ha dom på rätt platser: i nätagget och på processorn, det är när du blivit av med ALLA andra fläktar som passivt kylda nätagg kommer in i bilden

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller på med ett liknande projekt. Att försöka göra datorn ljudlös.

Jag har ett nätaggregat utan fläktar, Silvertek 300 W, jag har passivkylning på grafikkortet. En passiv fläns på nordbryggan, det är bara CPU-fläkten som är kvar. Till den har jag tänkt att använda en ThermalTake Sonic Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Fläktlösa Nätagregat

Citat:

Varför inte låta en av chassifläktarna sitta i PSUn, dvs köra med ett vanligt nätagg och spara en dryg tusenlapp?

Fläktlösa nätagg är svindyra och har ett oerhört smalt användningsområde imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Därför att en fläkt som blåser "i det fria" låter nästan inget, medan en fläkt som håller till inne i nätagget blåser på flänsar och låter därmed mycket mer.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
Därför att en fläkt som blåser "i det fria" låter nästan inget, medan en fläkt som håller till inne i nätagget blåser på flänsar och låter därmed mycket mer.

Sant, men en tyst 120mm-fläkt på ~750 RPM låter inte mycket oavsett.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |