Permalänk
Medlem

Programering A - Visual Basic

Har stora problem i denna kursen. Det var tyvärr inte lika kul att programmera som jag trodde. Så nu söker jag professionell hjälp.

Alla som är sugna på att göra dagens goda gärning imorrgon, adda mig på msn aprox@telia.com, nån form av belöning utlovas.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Hoppa av kursen och välj något annat? Har du inte möjlighet till det kanske du ska fundera på om du går rätt linje/program/utbildning överhuvudtaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Hoppa av kursen och välj något annat? Har du inte möjlighet till det kanske du ska fundera på om du går rätt linje/program/utbildning överhuvudtaget.

Går rätt program, men mitt datorintresse svek mig, tyckte inte det va kul. Hoppa av går inte, 50p ig inte kul.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

om man hoppar av en kurs så får man inte ig i den, du måste dock välja någon annan kurs så att du får ihop dina poäng.
för att hoppa av kursen skall du inte bara sluta gå på den du skall även anmäla att du har hoppat av kursen.

Permalänk
Medlem

Du kan reducera kursen, vilket innebär att du inte behöver läsa den. Dock behövs bevis på svårigheter och/eller "rimliga" skäl.

Brukar i och för sig, inte gå att reducera en kurs i slutet på terminen. Detta gör man, oftast, inom max ett halvår.

Permalänk
Medlem

Menar du att göra andras skolarbete är en god gärning?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Jag hade oerhörda problem med programmerings kurs A, Java var språket som användes.. Tyckte det var väldigt ologiskt allting, jävligt svårt, och förbannat tråkigt. Innan jag börjat läsa kursen hade jag planerat att läsa även B & C, men det intresset försvann ju rätt fort..

Men så en dag bestämde jag mig för att fixa skiten, så jag började skriva på ett lätt "datorn-gissar-tal" spel, fick sitta med läroboken nästan konstant för att kolla hur man skulle skriva de olika looparna osv..
Koden blev såklart väldigt ful (massvis med nästlade while(true) loopar som avslutades med massa ifsatser som körde break; om vilkoret var uppfyllt), men trots fulheten så fungerade det iaf... Jag skrev sedan några till sådana program, sedan avancerade jag upp mig till ett Hang-man spel (grafiskt, använde stora feta .png bilder ).
Nämnas bör är att ingen av dessa var skoluppgifter, allt gjordes på eget initiativ.

Efter jag väl börjat programmera lite allmänt själv så släppte alla problem.
Nu håller jag på med C-kursen och jag tycker det är skitskoj.

Så det jag ville säga med dethär är alltså att du inte bör ge upp för tidigt, det är trögt i början för alla, men det är helt klart värt det.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Jepp.. Försök inte lära dig programmera enligt "skolboken". Den är som gjord för att droppa intresset. Använd den som referens istället! Leta upp något exempel och modifiera om hela koden, märk vad som händer och förstå varför.
Skriv ett program som du tycker är kul eller har nytta av. Då får man lite skaparglädje och mer respons på sin programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Jepp.. Försök inte lära dig programmera enligt "skolboken". Den är som gjord för att droppa intresset. Använd den som referens istället! Leta upp något exempel och modifiera om hela koden, märk vad som händer och förstå varför.
Skriv ett program som du tycker är kul eller har nytta av. Då får man lite skaparglädje och mer respons på sin programmering.

Det gäller bara att komma på ett program och när man väl gjort det så är det bra om det inte är för svårt för då blir det genast tråkigt igen

Permalänk
Medlem

Re: Programering A - Visual Basic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
Har stora problem i denna kursen. Det var tyvärr inte lika kul att programmera som jag trodde. Så nu söker jag professionell hjälp.

Alla som är sugna på att göra dagens goda gärning imorrgon, adda mig på msn aprox@telia.com, nån form av belöning utlovas.

Hur hade du trott att det skulle vara? Göra spel direkt eller?

Permalänk
Medlem

Jag läser Grundläggande programmering i Java nu. I början tyckte jag också det var ologiskt och jobbigt, men nu börjar jag förstå det mer och tycker det är riktigt riktigt skoj. Jag var så frustrerad över alla kompileringsfel i början också, minsta lilla slarvfel så havererar allt, men nu kan jag syntaxen bättre och då flyter den biten på bättre också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Jag läser Grundläggande programmering i Java nu. I början tyckte jag också det var ologiskt och jobbigt, men nu börjar jag förstå det mer och tycker det är riktigt riktigt skoj. Jag var så frustrerad över alla kompileringsfel i början också, minsta lilla slarvfel så havererar allt, men nu kan jag syntaxen bättre och då flyter den biten på bättre också.

Fast jag ska egentligen inte säga något. Har inte börjat med VB än - ska dock i höst. Jag får väl se då, men jag vet lite om det.

Permalänk

Den kursen va ju lätt jue. förra året MVG

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Haha, på tal om ingenting så fick jag MVG i kursen, förtjänade det verkligen inte, men han tyckte jag jobbat så bra på lektioner och gjorde ett bra prov.
Hlet sjukt, kan ingen programmering och får mvg.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk

Skrev en (dålig) gästbok med hjälp av flat-files, allting på egen hand utanför skolan, lämnade in den innan kursen skulle börja, fick MVG :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lol... vad har ni för några lärare. Har inte läst programering men har det som ett intresse (ångrar mig lite nu 2-3 gratis MVG skulle suttit bra )

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

läste A, B och C på gymnasiet. kan hålla med om det är lite tråkigare att lära sig i skolan, men man lär sig iofs mer tror jag eftersom dom ändå följer en plan. blev 3 fina MVG:n i slutbetyget

Permalänk
Medlem

hade A,B,C (C++/C++/Java) .. fick MVG i alla utan nån minsta ansträngning..

Permalänk
Medlem

Har en lärare som är riktigt duktig. Väldigt använbart när man kör fast ibland med sina "privata" programmeringsproblem. Det skadar ju inte heller att han behärskar de flesta spåken så som java,c/c++, php, html, javascript osv.

Fördelen jag ser med att lära sig i skolan är att man lätt kan få hjälp när man kör fast. Kör man fast när man läser en bok så kör man oftast fast helt. Så har det varit för mig iaf.

Nu använder jag böcker för att kolla upp hur en del standardklasser fungerar osv, till det är många böcker utmärkt. Men för mig och antagligen många andra så är det svårt att lära sig från scratch med en bok.

Visa signatur

| Abit NF7-S 2.0 | Athlon XP 2500+ | 512Mb TwinMos Winbound PC3200 DDR400 | ATI Sapphire Radeon 9700np 128Mb @ 324*310| 2*120Gb WD hdd | Chieftec Dragon FullTower | WinXp Pro SP1, Debian |

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat hur enkla kurserna på våran skola var. Hade jag tentat, både A,B,C första månaden.

Men det beror så enormt på vad lärarna kan. Min lärare i Programmering A,B har ganska goda kunskaper inom programmering. Dock insåg han att eleverna (klasskompisarna) inte förstod ett dugg. Efter 50p (Programmering A) kunde de flesta i klassen göra ett forumlär i Visual Basic, samt lägga till en knapp som gjorde att en MsgBox-ruta kom upp. Några kunde skriva en If-stats. Mer kunde de inte. - Samtliga fick G. Hade jag varit lärare, hade jag i princip underkänt samtliga.

Slutsats; betygsättningen är väldigt ojämn mellan skolorna.