Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
vet ni kanske varför det är blåa ljus på utryckningsfordon?
JO det är kvar sedan krigen. Blått syns sämre. De ville itne att deras ambulanser skulle upptäckas.

Så blått syns sämre i det männskliga ögat.

Njae, blått syns bättre med det mänskliga ögat, Blått stör även mörkersynen mest.

Det är därför man använder rött ljus i kartlampor och har orange glasögon för nattkörning.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Dom lyser igentligen vitt.
Bara det att ögat uppfattar ofta ljuset som blått.

när du säger att det är vitt vad menar du då, skulle gärna vilja se en källa på att det är en ren vit färg.

btw. blått är det mest energirika ljuset, efter det kommer ultraviolett som vi inte ser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hindemith
Lånar tråden lite om det är ok
Jag måste också köpa dioder. Tänkte köpa på elfa men där är ju olika sorter. Någon som vet vilka man ska ha om man ska ha dom till en mus?

5mm dioder som har en spridningsvinkel på 15 till 10 grader och en ljusstyrka på 6000 till 12000mcd brukar funka bra. Men jag vet iofs inte hur stora det är i just din mus.

Permalänk
Medlem

tänkte slå hål på lite myter om tex blå lysdioder...
köpte lite blå lysdioder hos classe, med följande resultat: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44713...

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
när du säger att det är vitt vad menar du då, skulle gärna vilja se en källa på att det är en ren vit färg.

btw. blått är det mest energirika ljuset, efter det kommer ultraviolett som vi inte ser

Har ingen källa jag kan länka till eller så, bara någe jag läst i en tidning eller någe.
Igentligen tror jag inte att det finns någe 100% vitt ljus. Allt i spektrum har väll lite färg tror jag?

Permalänk
Citat:

Har ingen källa jag kan länka till eller så, bara någe jag läst i en tidning eller någe.
Igentligen tror jag inte att det finns någe 100% vitt ljus. Allt i spektrum har väll lite färg tror jag?

Vi Bilägare? kan det stämma?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Vi Bilägare? kan det stämma?

Det är möjligt. Den får vi i brevlådan lite då och då, så det kan det vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror på hur du definierar vitt, det finns inget praktiskt sätt att skapa ett ljus som har ett fullt spektrum, men för att ögat och videokameror etc ska uppfatta det som perfekt vitt räcker det med en balanserad blandning av rött, grönt och blått

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

det jag tänkte, visst så kanske det är väldigt vitt men det ligger ändå i den blåa delen av spektrumet

Permalänk
Medlem
Citat:

ultraviolett, kan man inte se det? trodde det var infraröd som man ej kunde se, men det kanske är båda som är onsynliga?

Hmm glömt hur det låg till med detta.

Edit: Ahh tack Ghlargh )

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
ultraviolett, kan man inte se det? trodde det var infraröd som man ej kunde se, men det kanske är båda som är onsynliga?

Du kan se dom lägre ultravioletta frekvenserna, men du ser inte allt ljuset, det verkar mörkare än det egentligen är och du kan även ha svårt att fokusera på UVljus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*

Edit: Ahh tack Ghlargh )

det kallas ultraviolett för att det ligger över det spektrum som vi kan se.
precis som infraröd heter så för att det ligger under det spektrum som vi ser.

Ghlargh: ja fast det är ju igentligen inte UVljus

Permalänk
Medlem

Hejsan , var kan man få tag i en lysdiod med 10000 mcd ?
och ska det vara 3mm eller 5mm ?

Visa signatur

/ pajpcoou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papco
Hejsan , var kan man få tag i en lysdiod med 10000 mcd ?
och ska det vara 3mm eller 5mm ?

Brukar vara 5 mm i de flesta möss men om du öppnar den så är det ju enkelt att ta reda på. www.elfa.se har väl men de är ganska dyra, www.besthongkong.com är bra och billiga.

Permalänk
Medlem

en fråga, blir musen liksom snabbare med en starkare lampa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
en fråga, blir musen liksom snabbare med en starkare lampa?

Oftast inte eftersom att optiken är gjord för en viss mcd. Men däremot så kan den nya lampan göra så att underlaget läses av bättre eftersom att ljuset är starkare.

Permalänk
Medlem

Det ljus som ögat är mest känsligast för är grönt. Det behövs inte mycket styrka för att ögat skall uppfatta det som starkare även om det är en annan färg som lyser starkare, då i förhållande till ljussyrkan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Oftast inte eftersom att optiken är gjord för en viss mcd. Men däremot så kan den nya lampan göra så att underlaget läses av bättre eftersom att ljuset är starkare.

Nja stämmer inte riktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Nja stämmer inte riktigt

när man rättar någon så brukar man skriva hur det igentligen är

Permalänk
Citat:

när man rättar någon så brukar man skriva hur det igentligen är

ähh jag var för trött:p.. sen hade han ganska rätt..
Optiken är ju gjord för en viss våglängd. men mcd spelar ju ganska så stor roll.. det som egentligen är felet är att jag fattade det som han menade att det inte ger någon effekt å byta till en starkare.. det kan det i vissa fall göra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

ähh jag var för trött:p.. sen hade han ganska rätt..
Optiken är ju gjord för en viss våglängd. men mcd spelar ju ganska så stor roll.. det som egentligen är felet är att jag fattade det som han menade att det inte ger någon effekt å byta till en starkare.. det kan det i vissa fall göra

Det var definivtivt inte meningen att antyda att byta lysdioder inte har någon effekt. Det kan det ha i många lägen t.ex. att musen läser av underlaget bättre. Men enligt Razor Diamondbacks injengörer eller iaf deras support crew så är deras optiska öga gjort för den mcd som är i razer musen. Vilken mcd det var ville de inte avslöja. När man byter en lysdiod så kan man många gånger känna att musen känns mer säker och lite "slöare" på ett bra sätt. Men det är inte för att tillverkarna har satt in en för svag diod från början