Permalänk
Medlem

göra rent i datorn

ja hur gör man? den har börjat blivit lite dammig i och skulle vilja göra rent den men vet inte hur?. någon som har lite tips

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk

Istället för att skruva lös allt så tog jag en tandpetare, så tog jag ut allt damm från fläktarna, använd också en dammsugare

Visa signatur

Snöskotermeganörd

Permalänk
Gäst

Re: göra rent i datorn

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av atWa
[B]ja hur gör man? den har börjat blivit lite dammig i och skulle vilja göra rent den men vet inte hur?. någon som har lite tips

Permalänk
Medlem

dammsugaren som DreamMaan visar upp bild på finns att köpa på www.gtek.net för den nätta summan av 95:- ... http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1813&session=78a67...

Permalänk
Gäst

Det är bara koppla in i USB porten och börjar storstäda.
Den funkar kanon.
Men jag köpte min,eller rättare sagt fick den via jobbet som test av Dustin.

Permalänk

Köp en burk tryckluftsspray på Clas Ohlsson, kostar ca 100 kr och är extremt effektiv mot allt damm, men ha för guds skull några öppna fönster när du använder den.

Visa signatur

I wanna die in my sleep, like my grandfather -- Not screaming in terror, like his passengers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xale
dammsugaren som DreamMaan visar upp bild på finns att köpa på www.gtek.net för den nätta summan av 95:- ... http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1813&session=78a67...

Kan man använda den där för att göra rent komponenterna i datorn också?

Permalänk
Medlem

jag är kanske lite galen men jag gjorde nyligen rent min dator med en mini dammvippa från classes och en mammas dammsugare på 1400watt:)

nån sa att det var farligt men chassit blev jätte fint

Visa signatur

Amd Athlon 2500@3200+ (barton) 1024. 9800pro .500Watt. miditower.
skriva?

Permalänk
Medlem

Det finns trådar här som tar upp riskerna vid dammsugning i datorn. Det som jag har uppfattat som bäst är tryckluft, även om det inte är perfekt. Själv använder jag tryckluft från en kompressor när jag städar.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Ett bra sätt är att ha en pensel och en vanlig dammsugare.

Se bara till att röret på dammsugaren är av plast.
Sen är det bara att borsta och suga upp det.

Stäng av strömmen och jorda

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Hjälpsam

De få gånger jag behöver städa ur mina datorer (plockar isär dem så ofta att de inte hinner samla seriöst damm) så kör jag med en relativt hård pensel på alla komponenter och fläktar som kan behövas städas ur och torkar upp det som då samlas i botten med en fuktig trasa.

Kylflänsar händer att jag diskar med handdisk, torkar med hårtork och låter svalna och tork en timma eller så.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI