Permalänk
Medlem
Citat:

Bild?

Permalänk

Skyblue och xOr_89,jag har dragit lite pluggar om ni inte förstod det och vet ni vilken DNAn är?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

om du har dragit pluggar är den alltså trimmad.

Visa signatur

[Citera]

Permalänk

nej? enligt mig är trimma att modifiera motorn...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Försök hålla er till topic !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXoReX
alla nyare moppar har 12v elsystem.

från moppenet:

De kommer komma 3st. sladdar ut från slutsteget. En svart, en röd o en gul. Du kapar den röda och den gula i slutet och skalar sladdarna. Sedan tar du o tvinnar ihop gul och röd sladd. När du tvinnat ihop sladdarna kopplar du de till + poolen på batteriet. Sedan tar du den svarta och kapar på mitten typ och kopplar in strömbrytaren imellan. säg till att strömbrytaren är på 0 och inte på 1. Testa nu och se att du får ström i slutsteget.
Nu tar du och kopplar in rca sladden till rca utgången på slutsteget. När du gjort de så koppla in mp3n eller miniradion eller md eller vad som helst. Efter de så kopplar du in högtalarna på OutPut.

Ganska så dumt att tvinna ihop gul och röd, nu har jag inte järnkoll på clas ohlssons slutsteg, men ska man se till vad som brukar vara standard när man håller på med bilstereo så ska gul ha ström hela tiden, svart kopplat till jord hela tiden, och den röda ger man +12V när steget ska slå igång.

Anledningen?
-eftersom det är tänkt att det ska gå relativt mycket ström via den gula och svarta kabeln när steget är igång, så sitter det ett litet relä i steget.
Detta relä slår till när den röda (på större steg så finns det vanligtvis en ingång som ofta heter "remote") kabeln får en mycket svag (oftast mindre än 0,1A) +12V ström.
Har man en vanlig strömbrytare där det passerar mycket ström, som så fort man slår igång den, så blir den utsliten ganska snart.
Plus att man, om man har otur, kan slita ut kondensatorerna i slutsteget.

Lösning:
Sätt strömbrytaren på den röda kabeln (jag tror som sagt att det är rätt) där det inte ska passera lika höga strömmar, det behövs dessutom inte på långa vägar lika grova kablar för detta.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Blir det nånn bildjävel?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

tror inte det folk har tjatat i flera veckor..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Att ni aldrig lär er moppepojkar. Det finns inget som mopeder med toppfart på 160km/h. Vikten har inget med toppfart att göra utan endast acceleration. En 125:a utan strypningar på 30hk+ toppar runt 160km/h. Det som avgör toppfart är givetvis effekten och frontarean. För att en moped med kass aerodynamik skall toppa 160km/h krävs således mer effekt än vad än 125:a kan mäkta med. Att plocka ut 500hk/liter ur en mopedmotor är rent djävla drömmande. D.v.s. 25hk ur 50cc. GP250 hojjarna som har ett extremt högt effektuttag ligger på runt 100hk vilket ger 400hk/liter och då snackar vi maskiner som det läggs ut enorma summor med pengar på för att ens få ut den effekten och ändå håller motorerna inte länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
Skyblue och xOr_89,jag har dragit lite pluggar om ni inte förstod det och vet ni vilken DNAn är?

Ja jag vet precis vilken moppe det är men jag tror inte på dig ändå. Det är inte bara att "dra lite pluggar" för att få den och göra 90, säg gärna mer specifikt vad du har gjort. Min polare har en DNA och den gör 110 med 70cc, effektrör och open air luftfilter.

Permalänk

den är inte trimmad iaf min meck sa han drog nåra pluggar o den gör typ 85 kanske 88

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Snälla boys sluta med "kuk-mäteriet" och håll oss till det denna tråds ursprungliga ämne!

Det skulle vara roligt att höra hur långt det har gått? Har prylarna kommit och kan du för ffs ge oss lite bilder, och om du inte kan SKRIV DET DÅ!

//Olliie

Visa signatur

Don't Blame Me -> Blame Olliie

I am 15% addicted to Porn. What about you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olliie
Snälla boys sluta med "kuk-mäteriet" och håll oss till det denna tråds ursprungliga ämne!

Det skulle vara roligt att höra hur långt det har gått? Har prylarna kommit och kan du för ffs ge oss lite bilder, och om du inte kan SKRIV DET DÅ!

//Olliie

Ja, det är rätt löjligt att läsa allt detta skryt och shit ifrån höger till vänster och tillbaka.
Om trådskaparen inte längre väljer att skriva i tråden så kan den lika gärna göra det, och om han nu väljer att skriva i tråden vid ett senare tillfälle så kommer tråden att få liv igen, troligtvis med bilder och ännu flera frågeställningar.

Permalänk
Medlem

vill inte skryta och så men jag har en Yamaha Aerox och den är otryp (blindtarmen borta, variator ring borta och plugg i avgassystemet!
enligt orginal mätaren går den i 90km/h och enligt digitla så gör den 75km/h jag litar mer på digitala mätaren, vill bara få fram det att det kan skilja ganska mycke på mätaren och verklig hastighet!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
Ganska så dumt att tvinna ihop gul och röd, nu har jag inte järnkoll på clas ohlssons slutsteg, men ska man se till vad som brukar vara standard när man håller på med bilstereo så ska gul ha ström hela tiden, svart kopplat till jord hela tiden, och den röda ger man +12V när steget ska slå igång.

Anledningen?
-eftersom det är tänkt att det ska gå relativt mycket ström via den gula och svarta kabeln när steget är igång, så sitter det ett litet relä i steget.
Detta relä slår till när den röda (på större steg så finns det vanligtvis en ingång som ofta heter "remote") kabeln får en mycket svag (oftast mindre än 0,1A) +12V ström.
Har man en vanlig strömbrytare där det passerar mycket ström, som så fort man slår igång den, så blir den utsliten ganska snart.
Plus att man, om man har otur, kan slita ut kondensatorerna i slutsteget.

Lösning:
Sätt strömbrytaren på den röda kabeln (jag tror som sagt att det är rätt) där det inte ska passera lika höga strömmar, det behövs dessutom inte på långa vägar lika grova kablar för detta.

är det samma på bilsteriosar???
har sj tvinnat ihop röd + gul för jag visste inte riktit hur jag skulle koppla röd till tänningen annars... men då kan sterion ibland typ kortsluta sig då man startar bilen... lr den slår iaf ifrån ljudet till högtalarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Wow, 162 km/h. Det är ju väldigt mycket... Rekordet i cykling utan luftmotstånd ligger runt 200.

och hur kraftigt moddifierad va inte konstruktionen och utväxlingen på den cykeln då?? med rätt utväxling på den moppen som va på filmen så skulle den gå bra mycket fortare kan jag lova... den moppen gick ju alltså att starta från stillastående till toppfart... som inte är 162 km/h i verkligheten det vet jag också, så det behöver ni inte påpeka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProNr1
precis som Ghlargh säger så är NOS en blandning av luft och lustgas... för om man bara skulle spruta in lustgas så skulle motorn flyga åt helvete typ

Kan inte bli mer fel.

Lustgasen köper man i flytandeform i gasflaska. Komprimerad alltså.
Du sprutar in lustgasen i motorns luftburk, när gasen förbräns med luft och bränsle blandningen så frigörs mer syre från lustgasen. Ju mer syre desto mer bensin kan motorn förbränna. = Mer effekt.

Så funkar det teoretiskt.

NOS är fö. ett märke på lustgassystem.

Visa signatur
Permalänk

När kommer det bild? Eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Jag kan slå vad om att du har spelat NFSU och 2:an, Där får man uppfattningen att när man trycker på "NOS" knappen så tar bilen ett så s*tans språng och axxar till 360 från 150... (lite överdrivet men) I värkligheten så kanske du kan öka farten från 250 - 270... (spelet gran Turismo 4 har jätte värklighetstrogen NOS.

Nej ja är inte så okunnig!
Har åkt bilar med lustgas så ja vet bara att de ökar något!
Men så kan du ju tänka på att en bil väger några kilo mer än en moppe så ja tror nog de gör en hel del mer på moppe än på bil!
Polaren´s drac var MAX trimmad! Om ni inte tror mej så är de upp till er men FORT gick den kan ja lova!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
Nej ja är inte så okunnig!
Har åkt bilar med lustgas så ja vet bara att de ökar något!
Men så kan du ju tänka på att en bil väger några kilo mer än en moppe så ja tror nog de gör en hel del mer på moppe än på bil!
Polaren´s drac var MAX trimmad! Om ni inte tror mej så är de upp till er men FORT gick den kan ja lova!!

Bara för att man stoppar i lustgas kommer ju inte effekten öka med 100 hästkrafter, det är ju relativt till motorns ursprungliga effekt. Har du en motor som ger 600 hästar på luft kanske du kan pressa ur 100 till med lustgas om du har tur.

Räkna det procentuellt mot en moppes effekt.

Angående trimmning, alla förändningar du gör från orginalutrustning som innebär en effektökning är trimmning, att trimma mopeder är inte tillåtet och kan leda till att mopeden beslagtas, och senareläggande av B-körkort, samt vad det gäller EUmoppe, indragning av förarbevis.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Till alla er som tror att era mopeder gör 90-100 med pluggarna dragna, sluta dröm. Alla här nere är precis likadanna, deras draccar gör alltifrån 90-130 med effektblås. Så jävla kul jag och raddie hade när vi drog om dem på lite mer än halv gas. Då låg vi i 75km/h, och körde förbi dem. Så lita aldrig på mätaren.

Min moped drog mätaren i bottnen med (125km/h), men den gjorde bara ca 100km/h (uppmätt med bil, och jag hade fullt sport-kitt på den) = Det säger en hel del om moppemätare.

Och angående nitromentan, så blir det fet skillnad om man kör på den. Tankade min puch maxi med 90% nitro. Startade den, och redan på tomgång så pös den iväg. Blev mycket piggare, rappare och starkare. Men dock så värmenöp den sen

Och sen så är det 12v på en scooter. Stereo kan du ha, men jag skulle rekomendera två batteri då, om du inte vill kicka varje dag.

och ge oss bilder nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Till alla er som tror att era mopeder gör 90-100 med pluggarna dragna, sluta dröm. Alla här nere är precis likadanna, deras draccar gör alltifrån 90-130 med effektblås. Så jävla kul jag och raddie hade när vi drog om dem på lite mer än halv gas. Då låg vi i 75km/h, och körde förbi dem. Så lita aldrig på mätaren.

Min moped drog mätaren i bottnen med (125km/h), men den gjorde bara ca 100km/h (uppmätt med bil, och jag hade fullt sport-kitt på den) = Det säger en hel del om moppemätare.

Och angående nitromentan, så blir det fet skillnad om man kör på den. Tankade min puch maxi med 90% nitro. Startade den, och redan på tomgång så pös den iväg. Blev mycket piggare, rappare och starkare. Men dock så värmenöp den sen

Och sen så är det 12v på en scooter. Stereo kan du ha, men jag skulle rekomendera två batteri då, om du inte vill kicka varje dag.

och ge oss bilder nu

Jag mätte min moppe till 85 km/h med bil och då så snurrade min mätare runt och runt. Jag lämnade in moppen på service för att fixa mätaren men de kunde inte hitta något fel =/ Jädra peugeot. Och ghlarg det är inte olagligt att inneha en trimmad moped utan bara att köra med den på vägarna. Och alla i den här tråden kör väl på bana eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
är det samma på bilsteriosar???
har sj tvinnat ihop röd + gul för jag visste inte riktit hur jag skulle koppla röd till tänningen annars... men då kan sterion ibland typ kortsluta sig då man startar bilen... lr den slår iaf ifrån ljudet till högtalarna...

Det är på själva huvudenheten (cd-spelare, radio, kassett, vad man nu brukar kalla det) som detta gäller, jag tog för givet att det var likadant på slutsteget i fråga eftersom det är så utbrett.

Stereon "kortsluter sig" inte, det som händer är att startmotorn drar så mycket ström vid startögonblicket att den inte lämnar någon ström över till att driva stereon, detta är helt normalt om man har ett dåligt batteri, svårstartad bil eller en stereo som är känslig för strömdippar.

Det finns både för och nackdelar med att koppla så som du gjort.
Fördelen är att du kan ha stereon igång oavsett i vilket läge nyckeln befinner sig i, nackdelen är att när du glömt stänga av stereon en kall vinterkväll så får du knuffa igång bilen morgonen efter.

Det är skillnad på slutsteg eftersom det inte brukar finnas någon av/på-knapp.
Kopplar du ett slutsteg så som du kopplat din stereo så kommer du att få knuffa igång bilen varje morgon.
Fixar man till det med en strömbrytare så som de gjort på moppenet så riskerar man att få det problemet jag beskrev i mitt tidigare inlägg.
I och för sig så lämnar clas ohlsson-steget inte särskilt mycket effekt, och därmed så drar det nog inte ström i massor, så man kan nog klara sig ganska länge med en brytare på jordkabeln, men det är inte rätt sätt att koppla in det på.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Här sitter ni och babblar med nattmössan nerdragen över ögonen
till gilgo: det behövs knappast 25hk för att dra upp 150kg i 160km/h
och slutligen: BMW är gubbracer! Kolla in förarna och upptäck att de flesta är över 50

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Ja tror vi kan skita i att fråga efter bild då killen inte verkar så jävla seriös!
Vad ja tror så har han ingen moppe att ställa ut... Han har nog en sönderrostad gammal puch monza eller nått sånt!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Antonosson: Har du någon som helst erfarenhet av motorcyklar o.s.v. överhuvudtaget? Betänk även att en standard t.ex CB750 med 80hk inte klarar av att knäcka 200km/h. Vikten har återigen inget med toppfarten att göra utan endast acceleration. En vanlig 600cc hoj nerstrypt till 34hk kan med nöd och näppe komma upp i 180km/h och då med kåpor. Men du tror ändå att en moppemotor på 50cc och mindre vrid än en vanlig startmotor för det första äns går att trimma till 25hk med saker man kan köpa i en vanlig affär o dessutom att den då toppar 160km/h?
Återigen kan vi dra paralellen till GP hojar som är högtrimmade maskiner där man lagt ner enorma summor med pengar på utveckling och testning. Du tror på fullt allvar att "Pelle 15år" kan gå och köpa lite trimdelar och på så sätt bygga en motor med betydligt högre trimmingsgrad för en bråkdel av summan? Isånafall borde dom hyra in alla fjortiskillar så kan dom arbeta för dom stora GP stallen och trimma. T.ex ta ut 125hk ur en 250 rejser och det till en bråkdel av priset.
Det går INTE att plocka ut 25hk ur en moped och även om någon lyckades så skulle den INTE toppa 160km/h. Kanske att någon kan närma sig 20hk med större cylinder och en hel massa annat tjafs. Skilj på mätarfart och verklig fart. Skilj på tillverkarnas uppgifter om effektökning och verklig effekt.
Kan tillägga att jag haft ett antal motorcyklar från 100-135hk och även moped.

Permalänk

jag har inte sagt att man kan få upp en moppe i 25 hk, hoppas jag! 50cc 2hk drar ju upp 150kg till 50km/h med bra acc. Om man mot förmodan lyckas trimma den till dubbla effekten och växlar om den och kör i nerförsbacke så ska den nog kunna hålla farten uppemot 150km/h när man väl kommit så högt men då skulle den ju acca fasligt dåligt.
OCH de flesta som tror att de har en moppe som gör 110km/h har FEL då glädjemätaren sticker iväg uppåt medan moppen bara gör 80.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Tänk på att luftmotståndet inte är linjärt utan ökar logaritmiskt. D.v.s dubbel effekt är inte samma sak som dubbel toppfart. Kan jämföras med motorcyklar igen, en 600cc r hoj toppar någonstans runt 250-260km/h och har runt 115-125hk. En Turbomatad 1000cc hoj toppar strax över 300km/h men med en effekt på 200-250hk. M.a.o. den dubbla effekten för ynka 50km/h mer fart. Poängen är att det krävs mycket mer effekt än man tror för att öka toppfarten iom att luftmotståndet inte är linjärt.

Permalänk

Du har säkert rätt. En sak är i alla fall säkert; man får inte upp en moppemotor med orignal 2hk i 25hk. Och de värsta skotermoppetrimmarna säger att de går att få upp skotrarna i 140km/h vilket säkert inte stämmer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Du har säkert rätt. En sak är i alla fall säkert; man får inte upp en moppemotor med orignal 2hk i 25hk. Och de värsta skotermoppetrimmarna säger att de går att få upp skotrarna i 140km/h vilket säkert inte stämmer.

Det finns inga 50cc scootrar/mopeder som har 25 hk, det finns däremot de som har runt 15hk och dessa scootrar som då iofs har 70cc toppar runt 110.