God afton på er!
Jag har en liten fråga. Fungerar det att använda en trådlös accesspoint som en vanlig switch?
Jag har en trådlös router som är kopllad till ADSL-modemet. Och jag vill ställa accespointen i mitt rum och sedan koppla in en vanlig switch i den så att jag kan köra med ett lan mellan datorerna i rummet och samtidigt komma åt internet från den trådlösa routern. Routern ska även kunna ge datorerna ip:n med DHCP:n.
Fungerar detta med alla AP:ar, med bara vissa eller fungerar det inte alls? Är det svårt att ställa in så det blir rätt eller är det bara som en vanlig switch?
Nätverket vill jag alltså ska se ut så här:
Modem <-> Trådlös Router <-> Tårdlöst Accesspoint <-> Switch <-> Datorer ihopkopplade i ett lan från switchen.
Hoppas någon fattar vad jag menar med detta. Bara för att vara extra tydlig så säger jag att datorerna ej har trådlösa nätverkskort, jag vill slippa att dra en kabel från routern till mitt rum, men i rummet ska jag kunna ha ett EJ trådlöst lan, datorerna ska alltså kopplas ihop med en vanlig swith där.
Anledningen till detta är att det är dyrare att köpa 2 trådlösa nätverkskort än en AP, sedan får jag mycket snabbare nätverk mellan datorerna jag har i rummet:)
Sov gott på er / Magnus