Permalänk

Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Jag köpte nyligen en Thermalright XP-90 kylare. Det ingår ingen fläkt utan det får man köpa själv, så köpte glatt en ADDA 92mm fläkt som skall vara tyst som bara den (16 dBA).

Problemet är att jag just insåg att fläkten bara blåser 24 CFM vilket bara är hälften av de rekommendreade 48 CFM.

Tror ni det kommer funka ändå eller måste jag springa ut och köpa en ny fläkt? Tänkte inte överklocka och alla verkar ändå undervolta sina fläktar so kanske funkar om man kör den på max.

Permalänk
Medlem

prova? jag tror nog det funkar

Permalänk

Jag vill ju helst inte steka processorn direkt.

Permalänk
Avstängd

står ju inte vilken prolle du har så det kan vara svårt att vta.. men xp-92 är ju en rätt fet kylare.. så det ska itne vara några problem...

Visa signatur
Permalänk

Jag har en 3200+ (winchester).

Tror ju inte prollen kommer att brinna upp direkt, men kanske får skaffa en större fläkt trots allt nu när sommaren närmar sig.

Permalänk
Avstängd

då ska man ju endå ut i naturen och datorn ska vara avstängd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den kommer nog inte att brinna upp, det lovar jag.

Permalänk
Medlem

Det kommer funka fint. Inga som helst problem.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

no problemo tror ja

Permalänk

Testa. Det tar några minuter för processorn att nå full temp (idle) så du bränner den inte direkt. Se till att ha Motherboard Monitor installerat och ställ in det så att du har alarm som går igång när tempen når den nivå som du tycker är för hög, typ 60-65 grader.

Annars kan jag rekommendera en Zalman 92mm, den gör 20 dB i 7V och 36 dB i 12V och den blåser rätt bra för att vara så tyst.

Permalänk
Medlem

Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomfarer
Jag köpte nyligen en Thermalright XP-90 kylare. Det ingår ingen fläkt utan det får man köpa själv, så köpte glatt en ADDA 92mm fläkt som skall vara tyst som bara den (16 dBA).

Problemet är att jag just insåg att fläkten bara blåser 24 CFM vilket bara är hälften av de rekommendreade 48 CFM.

Tror ni det kommer funka ändå eller måste jag springa ut och köpa en ny fläkt? Tänkte inte överklocka och alla verkar ändå undervolta sina fläktar so kanske funkar om man kör den på max.

Varför köpte du inte xp-120:an?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Re: Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Varför köpte du inte xp-120:an?

Fick inte plats på mitt moderkort, dvs den täckte en minnesplats eller två.

XP-90 funkar dock finfint med den tysta fläkten, jag ligger på runt 40 grade idle vilket jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Jag ligger 34 idle med min 3000+ Winni xD med boxad fläkt

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem

Sen låter den boxade kylaren något mer än en ADDA-fläkt...

Doomfarer: Kör du ADDA-fläkten på 12 V eller har du dragit ned spänningen?

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomfarer
Fick inte plats på mitt moderkort, dvs den täckte en minnesplats eller två.

XP-90 funkar dock finfint med den tysta fläkten, jag ligger på runt 40 grade idle vilket jag är nöjd med.

även om den går över minnesplatsen så brukar minne fåplats under kylaren endå.. så är det iaf på min zalman.7700, borde vara så även på xp-120?

Visa signatur
Permalänk

Efter att ha rensat upp sladdarna i lådan lite ligger jag på 34 grader idle. Med tanke på sommarvärmen vi har här i Skåne just nu är det inte så dåligt.

Jag kör ADDA:n på 12v och den hörs inte det minsta men blåser fortfarande bra. Det enda ljudet från datorn är grafikkortsfläkten.

Jag har vänt kylaren så att den ligger över minnena och också kyler dem. Tror inte det hade gått med XP-120 då den är lite lägre än XP-90?

Permalänk
Medlem

Jag kyler min p4 1,9 ghz med en xp-90 med en nexus 90mm @ 7v. Idlar 32 grader @ 24 grader ambient.

Permalänk
Medlem

Hittade en sida, där dom testar 7 st. olika fläktar, ihop med XP-90! http://www.mikhailtech.com/modules.php?name=Articles&rop=show...

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

I Silentpcreviews recension av XP-90 testar de olika fläktar på olika hastigheter. Den presterar bra även med ganska så långsamma fläktar.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
även om den går över minnesplatsen så brukar minne fåplats under kylaren endå.. så är det iaf på min zalman.7700, borde vara så även på xp-120?

XP-120 har 6 heatpipes som tar upp lite plats åt sidan..den är inte som zalman som ser ut som en svamp...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlsson86
XP-120 har 6 heatpipes

Den har visserligen bara fem heatpipes, men i övrigt stämmer det, de kan ta lite plats.

Hur goda marginaler man har till minnesplatserna beror på var du har dina minnen och om du har något som gör att de blir extra höga (booster?).

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Thermalright XP-90 - räcker fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Den har visserligen bara fem heatpipes, men i övrigt stämmer det, de kan ta lite plats.

Hur goda marginaler man har till minnesplatserna beror på var du har dina minnen och om du har något som gör att de blir extra höga (booster?).

sorry för de...hade för mig de va 6 st...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

A64 har inbyggt överhettningsskydd, kör på.