Permalänk
Medlem

K8T800 el nForce3 ?

Okej så det kanske är en dum fråga..men what the heck.
Sitter på ett Asus 9600XT som funkar tokbra, men det är nog så att mitt kära moderkort har slutat att fungera. Så då är frågan vad man ska köpa för nytt kort. Eller snarare vad man ska ha för chipset. För nytt graffekort orkar jag nog inte köpa..

Någon som har någon bra idé ?

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en idé att säga vilken sockel du har osv.

Permalänk
Medlem

nForce hur som helst tycker jag, aldrig haft problem med nVidias chipset.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

kanske lite dumt formulerad fråga.

På korten som jag undrade över så blir det ju Sockel 939 eftersom det så vitt jag vet inte finns nån annan sockel till nån av cipseten jag nämnde. men jag kan ju ha fel.

men okej nForce var tydligen att föredra. så då undrar jag vilket av alla moderkort det kan vara värt att köpa. och jag vill ju ha 'AGP och inte PCIE.

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Både nForce3 och K8T800 finns även till socket 754 och 940....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att ja är väldigt nöjd med mitt Asus A8V

Permalänk
Medlem

MSI K8N korten är grymmt bra.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Köp nForce3...de ska vara stabila;)

Permalänk
Medlem

Har hört att Abits AV8 kort ska vara bra. Någon som kan dementera eller bekräfta ?

Sen så skulle jag gärna vilja veta mer vilket specifikt kort man ska införskaffa. Ja jag vet att det är krångligt..men ändå

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Avstängd

Eftersom det nu finns en hel tråd om MSI K8N Neo Platinum och alla dess brister kanske man borde undvika iaf det kortet, hur bra det än presterar när_det_väl fungerar.

AV8 e bra dock har Abit vissa ljudproblem med vissa styrkretsar.
Dom klockar bra till en billig peng. Varför inte ta NF4 istället för NF3? Kanske
kan tänkas på.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Sant som det är sagt. Men finns inte NF4 bara till PCIe ? Har inte råd att köpa nytt grafikkort också. Men det vore ju guld att kunna få ett NF4 kort som funakr med ett AGP kort.

Men ett Asus eller Abit med nForce chip är väl inte helt dåligt ?

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

mitt asus a8v deluxe k8t800 pro chipset har aldig haft nått så stabilt

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

KT800 vs Nforce3 brukar vara ganska jämt, måste hitta något test.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

socket s939 finns det till kt800 påro med, det har jag i min just nu!
det är s¨jä'vlöa bra, ta det ffs! det gilalr jag! :D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bommers
socket s939 finns det till kt800 påro med, det har jag i min just nu!
det är s¨jä'vlöa bra, ta det ffs! det gilalr jag! :D:D:D

Man ser inte vad du skriver......ffs!

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
AV8 e bra dock har Abit vissa ljudproblem med vissa styrkretsar.
Dom klockar bra till en billig peng.

Vad är det för ljudproblem som Abit har, har hört att det ska vara nåt med gamla krestar i men eftersom jag aldrig själv har fått problem har jag inte sökt runt efter det heller... Har dock läst nåt om det nån annanstans...

F.ö. så tycker jag AV8 är bland det bättre pris/prestanda-mässigt man kan lägga pengarna på om man ska ha AGP till s939...

Permalänk
Medlem

Ok..så det är alltså ett Abit AV8 kort om man ska skaffa just nu..om man vill ha ett prismedvetet kort som kan klocka bra. inte för att jag tänkte klocka så jätte mkt med tanke på den kylare jag har..men lite kan man nog trycka ut ur den nya prollen. Men det är ett K8T800 kort ?

*Edit* Jag är om jag ska vara ärlig lite smått dragen när jag skriver det här. Så jag hoppas att dom grodor som förekommer förlåts Kommer nog skämmas när jag läser det här sen. haha

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Epox 9nda3j (nf3 ultra, agp) kostar 929:- på komplett.se

bra och o/c vänligt

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Abit AV8

Fick problem med mitt AV8 och Antecs PSU.....vart tvungen byta med frugan till ett noname PSU som låter som f*n. Tydligen rätt vanligt problem med just Abits AV8 och Antec PSUs

Men efter det funkar det fint, nu ska jag bara köpa ett tystare PSU.

Visa signatur

MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 7 1700X
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 2666MHz 16GB GPU: MSI GTX 1080 Gaming X 8GB SSD/HDD: 970 EVO 500GB NVMe, 860 EVO 500GB SSD, WD Green 2x2TB HDD PSU: Corsair RM 850x Chassi: Define R6 Displays: Asus ROG Swift Curved PG348Q 34" & Acer K272HL 27" Tangentbord: Madcatz S.T.R.I.K.E TE Mus: Logitech G600

Permalänk
Medlem

Det kvittar... de är lika bra nforce 3 250 gb och k8t800!
Det finns en bra grej med nforce 3 om man nu har den ekonomin,
Koppla samman 2 st hårddiskar i mirroring och 1 hårddisk i spare.
Om en hårddisk krashar träder den i reserv in och du märker ingenting. Du kan sen byta hårddisken som är trasig vid senare tillfälle!

Rekommenderar inte Epox 9nda3j (nf3 ultra, agp) kostar 929:- på komplett.se om du vill använda SATA kontakterna. NV5 silencer och större fläktar på grafikkortet täcker lätt upp så att du inte kan använda SATA-anslutningarna.
Gigabytes modell verkar mer genomtänkt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

okej.. men jag tror det blir ett Asus eller Abit med K8T800.

verkar som att dom är stabilast.

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk

Jag kör med ABIT AV8, väldigt trevligt kort måste jag säga. Använder även ett Antec nätagg utan problem.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

skall du ta nforce 3 se då till att du tar nforce3 250gb mobot, det uttnyttjar 800MHz fsb på 754 medan de gamla(150Gb) bara utnyttjar 600MHz

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

haha dags att skaka liv i tråden igen
Kan säga att det blev ett Abit AV8 - 3rd eye. Alltid trevligt med lite extra stuff till
Men döm om min förvåning när skiten inte startade ordentligt. Som tur är så finns det en sån där status display på kortet. Så då fick jag reda på att de inte gillade grafikkortet alls. Tog bort det och datorn kom igenom hela bootsekvensen.
Så nu har jag skickat in alla gamla delar till supporten. Så nu får vi hoppas att det är fel på nått av grejerna så jag får nytt.
Annars får jag väl köpa nytt grafikkort iaf

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazool
haha dags att skaka liv i tråden igen
Kan säga att det blev ett Abit AV8 - 3rd eye. Alltid trevligt med lite extra stuff till
Men döm om min förvåning när skiten inte startade ordentligt. Som tur är så finns det en sån där status display på kortet. Så då fick jag reda på att de inte gillade grafikkortet alls. Tog bort det och datorn kom igenom hela bootsekvensen.
Så nu har jag skickat in alla gamla delar till supporten. Så nu får vi hoppas att det är fel på nått av grejerna så jag får nytt.
Annars får jag väl köpa nytt grafikkort iaf

Men då är det väl mobot som är knas om det inte gillar ditt graffe. Abit och deras ständiga problem . Nej skämt och sido, dom gör snuskigt bra kort.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Haha och jag vågar ju inte testa att starta med dom andra grejorna utan graffe. För det kanske funkar och då har jag ju köpt nytt nästan i onödan
Men bara nästan.
Nej skämt åsido är nästan säker på att det är grafikkortet som det är fel på..

Visa signatur

Veni Vidi Vici