EN fråga OM northwood 3ghz 800mhz CPU???

Permalänk

EN fråga OM northwood 3ghz 800mhz CPU???

som topic lyder

saken är den att jag har en sådan CPU köpt i januari 2004
fram till i februari i år har mitt gamla moderkort ABIT AI7 larmat för hög värme på det som kallas PWM på det moderkortet blev varm över 70 grader rätt fort mne det får en undra om cpu´n tagit stryk.
Processor kylflänsen (original) var rätt dammig när jag bestämde mig för ny fläkt Zalman 7700alcu, för när det är det misnta pålastning så beter sig internet segt (inga virus eller spyware).

Så idag tänkte jag att jag pressar datron för o se vad som händer.

vid två tilfällen efter varann utsatte jag datorn för en hel del.

Tmpgenc 10winrar sessioner ja allt annat man har igång samt 3dmark 03
så på under 2timmar packade winrar upp en massa data samt en del annat 70323dmarks fick datorn till värmen på cpu 54-62grader under dessa stress test som jag ser det

så vad säger detta mig egentligen?

jag vill tro det innebär att min cpu är 100% hel samt starkare än jag kanske trott den är i spel räcker min dator ett tag till (tror jag)

så finns det egentligen någon nöd till att byta cpu moderkort hade A64 3200+ klasrat av samma sak på ca: 2tim 30min?

dvs 2tim+ kodning i tmpgenc samt den mängd data som winrar packade upp samtidigt.
ändå inte överstiga 70grader i temp.

jag frågar er för jag är lite villlrådig om min cpu

då speciellt detta med lite belastning så blir internet fönster tröga att stänga.

vissa säger detta beror på mjukvaru brandväggar som blockerar en massa tjafs och att hårdvaru brandväggar är en bra lösning för den beter sig konstigt ute på nätet.

samt ibland vid spelande 5-10min stiger tempen uppåt 60-68grader

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar inte vara något fel på din processor. Har du möjlighet att känna försikigt på kylflänsen antingen när datorn är igång eller direkt efter att du stängt av den och känna om den är varm?
Kan vara så att temperaturen som ditt moderkort rapporterar inte stämmer. En bios-uppdatering kan även vara att rekommendera om du inte gjort det på länge.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Som PsychoSaurus var inne på....Bios version 1.9 verkar adressera "cpu alarm temperature".
http://www2.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detai...

Kolla också att du har ett mycket tunnt lager thermal pasta ( ev. ArticSilver 5 ) mellan cpu och kylaren.
Se också till att du har en god allmän ventilation i datorlådan ( inblås i fronten och utsug bak + ev. sidofläkt som blåser mot NB och Grafikkort ).

En omformatering / nyinstallation av OS ( WinXP ? ) kanske inte heller skulle skada.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2