Permalänk

PEAR och Horde-imp?

Håller på att installera mailklienten imp på min freeBSD server och blev lite förvirrad när jag fick upp en förfrågan om pearmoduler som tydligen kan installeras... Jag fattar typ rätt så begränsat vad det hela går ut på, men det verkar ju vara någom form av system för att auktorisera användare, vad det nu innebär... Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad detta egentligen är för något (har googlat lite i ämnet men inte hittat någon vettig förklaring) och om det är värt att installera. Php och mysql samt någon IMAP server borde väl duga fint för att webmailen skall fungera? Egentligen har jag en fråga till, ang. IMAP.. Grejen är att jag har kollat lite i ports collection utan att riktigt förstå vilken jag skall installera.. Finns en hel uppsjö av varianter... p5-Net-IMAP-simple, p5-Mail-IMAPclient mm. mm.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

pear.php.net

dom fungerar som extra bibliotek åt php med classer och förenklingar av saker

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

p5-grejjerna är väl Perl, om jag inte missminner mig, och inte PHP?

/W

Permalänk

jo, det stämmer säkert... Jag sökte på IMAP i portscollection och fick up just dem.. men om man söker på imap istället kommer det upp mer vettiga alternativ.. Installerade hursomhelst courierimap tillslut... Tyvärr kunde jag inte fullfölja installationen av horde då får felmeddelandet:

Unknown extension domxml for PHP 5.
*** Error code 1

Stop in /usr/ports/www/horde

Verkar rätt hopplöst att lösa, så jag installerade sqiurrelmail istället.

EDIT: Eller det gick visst, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

annars kanske du skulle ta dig en titt på high5.net/howto smtp imap och pop3 efter ditt eget tycke med virtuela saker

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

äh, postfix är bara för folk med för lite fritid Nej, men ärligt talat så börjar jag bli lite trött på sendmail nu.. Inte för att det är dåligt, utan för att det är så svårt att hitta bra dokumentation.. Känns som man bara blir inkastad i en värld av massa m4 makron och .mc filer utan att man får någon som helst överblick... Jag har lagt imap på hyllan så länge då jag inte kommer så mycket längre än till "Unable to open this mailbox." (i squirrelmail, i imp kan jag inte ens logga in).. Misstänker att det inte är en så dum ide att se till så att mailserven fungerar över huvud taget innan man felsöker vidare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

få en fungerade smtp först sen skickar du ett mail till användaren du vill logga in med imap så kommer den skapa maildir/mailbox filerna/en som behövs

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

ahh, så jag loggar in med exv telnet localhost smtp och skickar ett mail till mig själv? Kanske därför inte mailboxen fungerar, får kolla på det imorn! Tack återigen för hjälpen

EDIT: Tusan, får fortfarande samma fel.. suck Får bli till att testa vidare..

EDIT2: Hmm, jag kan logga in med telnet på imapservern utan problem men när jag loggar in via exv. squirrelmail får jag Error blablabal.. Reason Given: Cannot create this folder., och Reason Given: Unable to open this mailbox. Varför försöker den överhuvudtaget skapa en mailbox när det redan finns en?

EDIT3: Skall läsa egenom squirrelmaildokumentationen, om det inte ger något är det nästan dags för en ny tråd :/

Visa signatur