varför fungerar inte förlängningskabel?

Permalänk
Medlem

varför fungerar inte förlängningskabel?

en fråga..
varför kan jag inte sätta min splitter i en sådan här förlängningskabel, om förlängningskabeln kommer från första jacket..
jag provade precis men det fungerade inte alls...

http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=309146305&...

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill "flytta" första jacket. Du måste då förmodligen koppla om lite. Så här ser en "jackflyttningskoppling" ut. Observera att om det sitter bryggor mellan de två nedre skruvparen i mellanproppen (svart-röd och gul-vit i det här fallet) måste dessa avlägsnas.

Permalänk
Medlem

Re: varför fungerar inte förlängningskabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
en fråga..
varför kan jag inte sätta min splitter i en sådan här förlängningskabel, om förlängningskabeln kommer från första jacket..
jag provade precis men det fungerade inte alls...

http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=309146305&...

Så kör jag just nu, och det funkar utmärkt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

För att den går inte på koppar längre och signalen blir svagare. Man ska aldrig ha förlängingskabel på DSL, direkt på första jacket. Trodde jag alla visste.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk

Njae.. varför det inte går är för att förlängningssladden du har inte "flyttar vidare" 1a jacket.. utan (bredbands)signalen sprids som med en gödselspridare i hela jackslingan och man får oftast brus i telefonerna.

Som någon annan hade sagt.. köp en "flytta-1a-jacket-sats" på en Teliabutik... så slipper du gödselspridningen i jackslingar iom att bredbandssignalen "tvingas" igenom filtret/splittern som filtrerar/splittar telefon och bredbandssignal... (bredbandssignalen skall till modemet.. och ingen annanstans)..

Iom detta kommer bredbandet att fungera, och du kommer inte heller att ha något brus i telefonerna undertiden du surfar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogge1983
För att den går inte på koppar längre och signalen blir svagare. Man ska aldrig ha förlängingskabel på DSL, direkt på första jacket. Trodde jag alla visste.

Vad menar du? Det är ju koppar i förlängningskabeln också.
Jag har kört en 10m förlängningskabel till min splitter i 4 år utan problem.

Hemma hos föräldrarna flyttade jag ner första jacket en våning...aslätt om man har en beskrivning på hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag känner för att tillägga att jag precis fått bredband och har provat alla möjliga olika sätt att koppla det. Först körde jag det inte i första jacket, men med den medföljande korta telekabeln mellan modem och splitter.
Då fungerade det OK, men kopplade ner när nån ringde och det brusade i telefonerna.

Sedan körde jag i första jacket (15m bort) med kort telekabel, men lång nätverkskabel, vilket fungerade utmärkt.

Funderade sedan på vi hemma skulle lösa det med första telejacket. Vi ordnade det så att vi kör med en ~20m telefonkabel mellan splittern som sitter i första jacket och modemet.

Jag märker inga som helst skillnader, lika stabilt och samma ping osv.

Vad jag ville ha sagt med detta var alltså att det fungerar utmärkt (iallafall hos mig) att köra en lång telekabel.

MVH fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det kan funka med långa telekablar men ju fler skarvar och ju mer kabel ju mer risk för strul.

Antalet skarvar har betydligt större betydelse än meterantalet så ta hellre en 25M skarv än 2 femmor tex.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Vi gjorde ett litet expriment för att se om det blev bättre utan 20 meters förlängsningskablen vi brukar använda, det blev det inte.

"before" bilden är med 20m förlängningskabel från första jacket och "after" med modemet direkt på första jacket.

Linan är BBB 24/1.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

Att det gick med koppar i förlängingskabeln var nåt helt nytt för mig..

Iaf så är skillnaden mellan vanlig förlängingskabel och flytta första jacket sats är att flytta första jacket satsen använder dubbla trådar jämfört med den "vanliga" förlängingskabeln.

Sen om modemet inte synkar upp med förlängningskabel och gör det utan så är det ganska klart vad som gjorde det.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Att det gick med koppar i förlängingskabeln var nåt helt nytt för mig..

Vad är det för material i dina förlängningskablar om det inte är koppar?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Vi gjorde ett litet expriment för att se om det blev bättre utan 20 meters förlängsningskablen vi brukar använda, det blev det inte.

"before" bilden är med 20m förlängningskabel från första jacket och "after" med modemet direkt på första jacket.

Linan är BBB 24/1.

[ur.l]http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/bbb.JPG[/url]

Ehh, vad pratar du om? Klart mycket bättre utan förlängningskabeln.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på en vanlig skarvkabel och en jackflyttningssats ligger i hur han kontakten är kopplad. I en flyttsats så kopplas det nya uttaget in mellan piggarna i jacket och de två undre uttagen i jacket. I en vanlig skarv så är alla trådarna anslutna till de fyra uttagen i jacket

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Man "borde" kunna flytta jacket på ännu ett sätt, skaffa 2 pars kabel (4 trådar), löda ihop ena paret med inkommande, koppla det precis som "orginalet" i det nya jacket, ta det lediga paret och koppla in som retur till jacket man kom ifrån.

Jag ska testa att flytta mitt jack 30m i huset när jag har flyttat in på detta sätt.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Ehh, vad pratar du om? Klart mycket bättre utan förlängningskabeln.

Before bilden är MED förlängningskabel och det är fan så mkt bättre. Eller har du svårt att läsa siffror?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Before bilden är MED förlängningskabel och det är fan så mkt bättre. Eller har du svårt att läsa siffror?

Inte särskilt svårt, läste lite fel bara.

Däremot har du troligtvis något problem med dina telekontakter. Att det blir bättre med en längre kabel samt en extra skarv är antingen ett mätfel, tillfällig felsyncning eller smått otroliga att det blev en bättre impedansanpassning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Man "borde" kunna flytta jacket på ännu ett sätt, skaffa 2 pars kabel (4 trådar), löda ihop ena paret med inkommande, koppla det precis som "orginalet" i det nya jacket, ta det lediga paret och koppla in som retur till jacket man kom ifrån.

Jag ska testa att flytta mitt jack 30m i huset när jag har flyttat in på detta sätt.

Det är så jag gjort, kan inte tänka mej ett enklare sätt.