courier-imap, problem med webmail

Permalänk

courier-imap, problem med webmail

Jag har en del problem med att få min webmail att fungera som den skall... Kör som sagt courier-imap med mysql som athentication... Som maildir har jag angett /var/mail/. I denna katalogen ligger som sagt alla mailfiler med namn samma som användaren...

Att logga in på imap-servern med telnet fungerar.. Jag dock bara testat att logga in / logga ut.. Vet inte om det finns något annat man kan göra för att diagnostisera servern...

Jag har både squirrelmail och horde-imp tillgängliga. När jag försöker logga in via squirrelmail får jag:

ERROR : Could not complete request.
Query: CREATE "INBOX.Sent"
Reason Given: Cannot create this folder. respektive
"Reason Given: Unable to open this mailbox." i mittenframen

I horde kan jag inte ens logga in sen jag valde authenticationmethod IMAP. Står att jag har anget fel användarnamn/lösen. (Funderar på om den automatiskt lägger på någon typ av @minserver.mindomän suffix kanske?)

Jag har kollat mailloggen, men den ger inte så mycket.. Står bara att jag anslutigt mig men genast blivigt disconnectad.. Jag känner att jag börjar förlora hoppet, så jag vore extremt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.. Bara lite konstruktiva råd och tips betyder väldigt mycket..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

rätt rättigheter på maildir mappen ?

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

rwxrwxr-x root:wheel på /var/mail och rw------- användare:användare på alla filer i..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

courier-imap använder sig av maildir("mappar") inte mbox(fil)

high5.net/howto gör bara så ffs då har du virtuela users och allt är mycket enklare att ta hand om

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

ahh! Nu förstår jag:) Förlåt mig att jag inte förstod detta innan då du postade länken.. Vad jag har förståt så är maildirs överlägsna mboxar? Jag antog sendmail också använde sig av maildirs, men det kanske det inte gör? Får väl bli att gå över till postfix iså fall, eller kanske qmail? Tycker bara det är kostigt att sendmail är så dominerande om man nu inte hänger med i svängarna...

Visa signatur

Permalänk

Rekommenderar att gå över till postfix! Väldigt smidigt att sätta upp, i alla fall i FreeBSD.

Permalänk
Medlem

vet inte om sendmail stödjer maildir

maildir är bättre ja då varje mail sparas i en enskild fil
mbox så sparas alla mail i en och samma fil och tillåter då endast en aktivitet åt gången medans maildir tillåter massor

enklast vore om du följer howton jag länkar till den är utmärkt kör med den själv

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

Ahh, men om jag nu bör konvertera, hur gör jag för att bli av med sendmail? Det fanns ju med från början, så det finns ingen trevligt port att deinstalla... Är väldigt osäker hurvida qmail eller postfix är det bästa alternativet, jag har hört mycket gott om qmail.. Men en del verkar reta sig på den där bernstein. Postfix verkar ju också vara bra, men jag vet som sagt väldigt lite om det här..

EDIT: zparta: Det är lockande, kan inte säga annat Guiden verkar dessutom väldigt heltäckande och trevlig.. Jag skall ta mig en närmare titt imorn...

EDIT2: Ang. att ta bort sendmail, lite dumt av mig att bara tänkt på ports.. Det borde väl gå att använda pkg_delete (eller hur det nu är man skriver)?

Visa signatur

Permalänk

Installera postfix-porten, lägg sedan till

sendmail_enable="YES" sendmail_flags="-bd" sendmail_pidfile="/var/spool/postfix/pid/master.pid" sendmail_outbound_enable="NO" sendmail_submit_enable="NO" sendmail_msp_queue_enable="NO"

till /etc/rc.conf så deaktiveras sendmail och postfix körs istället.

Permalänk

Nu blev jag lite förvirrad, man skall alltså köra sendmail_enable="YES" för att inte köra sendmail? Eller är det meningen att systemet skall tro att postfix är sendmail, eller är jag kanske ute och cyklar

Visa signatur

Permalänk

Du är inte helt ute och cyklar ivart fall Det är lite konstigt, men sendmail_enable startar det som konfigurerat i mailer.conf. När du installerar postfix frågar installationprogrammet om du vill starta postfix vid boot, svara ja så läggs postfix in istället för sendmail i mailer.conf.

Permalänk

ahh, då gör jag det då

EDIT: Ursäkta min kontrollmani, men nu fick jag upp en lista med en massa olika moduler..

SASL (Simple athentication and securety layer, jag har ju courier-imap så det borde väl räcka?)
SASL2
SASLKRB (SASL med kerberos)
SASLKRB5

SPF (SPF?)
TSL (SSL och TSL support, måste väl vara bra att ha?)

DB3 (Berkelay DB3)
DB40
DB41
DB42
DB43

Map lookups (vilket innebär?)

MySQL (Borde ju vara detta som gäller?)
OPENLDAP
NIS

VDA (Virtual Delivery Agent, behövs för quota support enl guiden..)

EDIT2: Hmm.. struntar i SPF iaf, http://susning.nu/SPF

EDIT3: Blir lite konfunderad när det gäller SASL2, jag menar, behöver man verkligen detta då man redan har mysql-athentication via imap? Eller finns det kanske skäl till att köra med båda..

EDIT4: Vilken bra guide! Har bara ett problem, jag hittar ingen smtpd.conf.. Står att den skall ligga i /usr/local/lib/sasl2/ men det gör den inte, hitter den inte heller genom att söka.. Kanske heter denna config fil någonting annat nuförtiden?

EDIT5: Jag skapade filen istället, får se om det hjälper.. När jag startade om datorn fick jag felmeddelandet "warning: My hostname localhost is not a fully qualified name" av postfix.. Om man nu kör virituella domäner kan man kankse inte använda sig av $mydomain utan måste ställa in domännamn manuellt i main.cf? Skall prova det nu iaf..

EDIT6: Hmm, det verkar som att det skall funka endå.. Skummade igenom VIRTUAL_README och det känns som en del faller på plats även om det är svårt att greppa allt... Dags för en ny tråd igen kankse :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sasl2 är så att man måste logga in för att kunna skicka mail med din smtp server

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

ah, tack för detta! Då faller bitarna på plats... Ta gärna en titt på min nyskapade tråd i ämnet. Har stött på lite mer problem och du verkar ju vara en kunnig, trevlig och hjälpsam person

Visa signatur