Permalänk
Medlem

Epox EP-8KDA3J, +Sata/Raid Drivisar?

Hej!
Jag undrar om man får med en diskett med S-ATA drivisar som man (eventuellt) måste ha när man ska installera WinXP.
Eller hur fungerar det när man bara har en Hårddisk som är S-ATA?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Jag fick då inte med någon diskett när jag fick det moderkortet, bara en cd-skiva.. ingen aning om hur det funkar.. bara plugga i o sen funka det )

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Avstängd

tror att det ingår i xp-skivan? ska nog trycka F6 i början av installen tror jag...

Visa signatur

AMD 64 3400+ @ 2500 MHZ, Sapphire X800PRO @ X800XT, ASUS K8N-E deluxe NFORCE3 250 GB, 1 GB DDR corsair XMS PRO leds

Permalänk

När du har installerat Windows o bla bla bla....
Sätt att den ska boota på CD, sätt sedan i din EPoX CD. Starta om och boota med den, har hänt mig x antal ggr nu (inte meningen) och det har stått något med S-ATA RAID. Hoppas det funkar :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag installerade xp på min raptor som är av S-ATA typ.. Men jag har inte installerat något från skivan!!! Men det kanske jag måste!!?? Fungerar iaf

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Medlem

Sata drivisarna ligger på epox skivan.. om du har tillgång till en annan dator så lägg i epox skivan och när menyn kommer upp så väljer du installera "sata bla bla bla" och då kommer den be dig att starta om och lägga i en tom diskett i datorn.. den kommer skapa en install disk för sata till dig som du använder sen på den "riktiga" datorn när du installerar xp..
När du sen trycker på F6 lr vad det är så lägger du i den disketten du gjorde innan och allt ska funka !

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Sata drivisarna ligger på epox skivan.. om du har tillgång till en annan dator så lägg i epox skivan och när menyn kommer upp så väljer du installera "sata bla bla bla" och då kommer den be dig att starta om och lägga i en tom diskett i datorn.. den kommer skapa en install disk för sata till dig som du använder sen på den "riktiga" datorn när du installerar xp..
När du sen trycker på F6 lr vad det är så lägger du i den disketten du gjorde innan och allt ska funka !

Helt Offtopic, men vad fick du göra för att ha råd med den där datorn? :D.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Sata drivisarna ligger på epox skivan.. om du har tillgång till en annan dator så lägg i epox skivan och när menyn kommer upp så väljer du installera "sata bla bla bla" och då kommer den be dig att starta om och lägga i en tom diskett i datorn.. den kommer skapa en install disk för sata till dig som du använder sen på den "riktiga" datorn när du installerar xp..
När du sen trycker på F6 lr vad det är så lägger du i den disketten du gjorde innan och allt ska funka !

Tack för den utmärkta förklaringen!

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

På min skiva som jag fick(8KDA3J mobo har jag), finns det inga sata drivrutiner, jag har testat deras hemsida och maxtors hemsida, utan att lyckats hitta några drivrutiner, vars ska man få tag i dom!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuu
På min skiva som jag fick(8KDA3J mobo har jag), finns det inga sata drivrutiner, jag har testat deras hemsida och maxtors hemsida, utan att lyckats hitta några drivrutiner, vars ska man få tag i dom!?

( http://www.epox.com.tw/eng/support.php?ps=223&type=2 )
testat där?

EDIT: länk fungerade inte..

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Kolla på chipset tillverkarens hemsida, t ex nvidia, i mitt fall. De har ju gjort min sata kontroller iaf.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!