Permalänk
Medlem

Bygga AC

Hejsan!

Fick reda på genom några röntgenplåtar igår att jag har pajjat axeln på 3 ställen. Läktid: ~ 1 år. Så det kommer inte bli något mer bada nu i sommar. Så nu måste jag hitta på någon lösning till denna sommarvärme. Sitter just nu med ca 30 grader i rummet, och det blir bara varmare och varmare.

Har ett fungerande kylskåp som vi skall kasta. Dock skall jag ta reda på chassit, och bygga lite mer på mitt serverskåp. Tänkte nu om man även kunde ta reda på kylsystemet, och sätta en fläkt bakom dessa rör, som kyler luften. Och därmed få en liten AC-anläggning

Dock undrar jag om ni tror att kylsystemet tar stryk, om man slår av/på den titt som tätt? Vill inte ha några minusgrader i rummet, så man får väl köra kylan manuellt med en strömställare.

Övriga tips/idéer är också välkomna!

Mvh,
Marwin

Permalänk
Medlem

Du ska vell inte behöva stänga av den då det blir perfekt temperatur stäng bara av fläkten så kommer endå värmen från datan ta ut den kyla bara rören gör ? eller :S värkar as coolt projekt eller så kanske man kan på något vis sätta den på halvfart :S annars så brukar ju kylar slå av o på sej själva endå hela tiden specielt under sommarn om man öppnar o stänger mykke så najs dilema
*lessen o höra det med axeln, det är ju just därför datan finns

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Du kommer aldrig, aldrig någonsin uppnå minusgrader i ditt rum med kylsystemet från ett gammalt kylskåp. Så det behöver du inte oroa dig för

Jag tror inte ens det kommer kyla nånting. Att bara sätta in någonting varmt i ett kylskåp kan få hela skiten att braka samman, eller i alla fall klarar det inte av att kyla ner skåpet. Om du använder det till ett rum på 30 grader, så kommer du förmodligen inte känna av någon större temp. skillnad.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Tänk på att kylskåpet i sig värmer mer än det kyler. Det kyler bara på insidan av sig själv och värmer på baksidan.
Därför måste du ha den varma delen utanför rummet på något sätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lyfta kylskåp med trasig axel? Nej nej :-x

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

För det första måste du ha kompressorn och kondensort utanför föntret eftersom dessa avger mer värme än vad som tas upp i förångaren.
För det andra skulle ett kraftigt kylskåp i AC-driftsfall ge knappt 200W kyleffekt. Det är inte lönt att börja på ens.

Gör istället som så att du knallar till din lokala kylfirma och hör om de har något AC-skrot att erbjuda för en billig peng.

aac_ripper: Fin avatar.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Graded.se

http://www.blocket.se/view/5005061.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&c...

Får man rekomendera typ en sådan eller nått liknande? Finns flera förhållande vis billiga på blocket.
Kan ju vara en förhållande vis prisvärd investering om man måste sitta inne hela sommaren =/ =(

Permalänk
Medlem

Har kollat upp lite saker och det var en jävla massa att göra. Eftersom effekten är så låg, som någon sa, kommer den troligtvis inte kyla någonting i princip. Känns ovärt att försöka då det kommer ta år och dagar att försöka fixa till det med endast en arm.

Synd att "riktiga" AC-maskiner kostar så fruktansvärt mycket. Installerar nog ett sprinklersystem i rummet, kopplat till kallvatenledningarna. Så är det bara tända en tändsticka så det blir lite rök, och vipps så har man lite kylande vatten.

Case closed

Permalänk
Medlem

ca 3000-3500 kr har den billigaste AC:n jag hittat kostat.
Nån som har andra uppgifter?

Lika bra att passa på och låna den här tråden.

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Installerar nog ett sprinklersystem i rummet, kopplat till kallvatenledningarna. Så är det bara tända en tändsticka så det blir lite rök, och vipps så har man lite kylande vatten. Case closed

Tyvärr måste du skrota den idén också då en sprinkler inte startar av rök utan av temperaturer över 70C grader har jag för mig