Permalänk
Medlem

Amatörfilmer!

[i]Till att börja med vill jag ursäkta ifall moderatorerna anser att denna tråd är för mycket "öä", isf får ni väl låsa den. Eftersom att jag sett andra filmtrådar under denna forumsdel tänkte jag att det kanske kunde fungera.[/i]

Jag är en av förhoppningsvis många som tycker om att göra film. Lite då och då ser man trådar där folk visar filmer de gjord, men någon samligstråd för detta har jag aldrig sett.

Så, alla som gör filmer själva, visa vad ni har gjort!

Jag syftar då på inte på dataspelsfilmer, utan riktiga kortfilmer. Det är alltid skoj att se vad andra har åstadkommit. Dessutom kan det vara en bra inspirationskälla.

Så, släng upp länkar gott folk! Det skulle också vara kul att se lite olika filmideer som folk som inte orkar genomföra dem själva har. Vem vet, någon kanske gör filmen åt dig.

Jag kan börja med att slänga upp den mest lyckade filmen jag har skapat. Dock var detta ett skolarbete, så vi var många som gjorde filmen tillsammans, men jag fick rollen som regissör.

What about Löken. Prisvinnande kortfilm, för övrigt. Läs i signen för mer info om det. (Ja, man måste få passa på att skryta lite då och då )

Permalänk
Medlem

Bra gjort... fattade dock vad som skulle hända ganska tidigt. Men roligt som fan

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp den i quicktime-format istället för komprimerad avi?

Edit: Bra film och så. Men ni bör ju ha bättre kameror på skolan så n i slipper interlacingen?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att ha den i quicktime-format?

Permalänk
Medlem

Att jag kan se den Sitter på Mac.
Sen är quicktime väldigt bra att komprimera med, iaf det nya h.264 till en rimlig storlek.

FIck starta upp VLC, om du undrar hur jag såg den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Har aldrig sett någon anledning att inte använda mig av .avi och .mpg förut, men jag kanske ska sätta mig in i "det nya h.264" och se vad det är för något. Sen.

Filmen finns i svcd också. Byt bara namnet på länken till .svcd.mpg istället för .divx.avi

Angånde kamerorna och intelacingen. Ärligt talat har vi inga monsterkameror på skolan, även om dom är väldigt bra. Men, interlacproblem som detta syns väl endast på dator? Inte på tv? Eller? Har inte satt mig in allt för mycket i det. Lär mig gärna om du orkar.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en film för 2 år sen, i skolan, som heter Hardlife.
Vet dock inte hur jag ska få upp den, för den tar lite väl mycket plats (400mb).
Känns inte värt besväret att komprimera och hålla på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har ca 8st amatörfilmer som gjordes under skolan. Dom är inte speciellt lång, och dom är väldigt amatörfilmade :D. Kan tyvär inte hosta dom någonstanns, vet ni vart jag kan lägga upp dom? Skulle vara jätte schyst om någon länka till någon sida

Permalänk
Medlem

glemmy: Quicktime går snabbt att få ut till från Premiere om du använder det.

onix: Lägg in dom i en mapp och gör en torrent-fil? Så kan du hosta den på thepiratebay med deras tracker. Finns instruktioner där.
Då slipper du bandbreddsproblem och alla blir nöjda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och 8 andra klasskamrater gjorde en kortfilm (25 minuter ) till bilden i skolan nu på våren. dom ända renderingarna jag har av filmen e ganska stora och ända stället jag har o lägga upp den på e min egen ftp server som går på en comhem 1mbit lina (250kbit upstream). så d tar några timmar o ladda.

men ifall nån kan säga hur man fixar skitbra inställningar så man slipper förlora kvalité o sånt i video vegas med valfritt codec så kan jag nog fixa den mindre. för minsta nu som vi har är på 600MB eller nåt sånt.

EDIT:
bäst av allt skulle också varit ifall nån kan berätta var man kan ladda upp 2-300MB stora filer som har ganska snabb upstream.
nån här skulle kanske kunna hosta den för andra sweclockers användare ifall nån har nån privat server?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher

onix: Lägg in dom i en mapp och gör en torrent-fil? Så kan du hosta den på thepiratebay med deras tracker. Finns instruktioner där.

Tänkte på att göra torrent med men, med min uppkoppling så kommer det ta för lång tid att seeda dom. Men hittar jag ingen sida så blir det nog torrent, väntar ett tag.

Permalänk
Medlem

Vad har duf ör upstream? Körde seeding på 30 GB en gång på min gamla 0.5 upp DET tog tid.
Några veckor tror jag, innan den var självgående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1Mbit. Men som sagt kommer ingen med en länk så blir det torrent.
Det är exakt 8st alla är ca 3 minuter vardera, och alla är filmade i Norrköping

Permalänk
Medlem

Re: Amatörfilmer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
[i]Till att börja med vill jag ursäkta ifall moderatorerna anser att denna tråd är för mycket "öä", isf får ni väl låsa den. Eftersom att jag sett andra filmtrådar under denna forumsdel tänkte jag att det kanske kunde fungera.[/i]

Jag är en av förhoppningsvis många som tycker om att göra film. Lite då och då ser man trådar där folk visar filmer de gjord, men någon samligstråd för detta har jag aldrig sett.

Så, alla som gör filmer själva, visa vad ni har gjort!

Jag syftar då på inte på dataspelsfilmer, utan riktiga kortfilmer. Det är alltid skoj att se vad andra har åstadkommit. Dessutom kan det vara en bra inspirationskälla.

Så, släng upp länkar gott folk! Det skulle också vara kul att se lite olika filmideer som folk som inte orkar genomföra dem själva har. Vem vet, någon kanske gör filmen åt dig.

Jag kan börja med att slänga upp den mest lyckade filmen jag har skapat. Dock var detta ett skolarbete, så vi var många som gjorde filmen tillsammans, men jag fick rollen som regissör.

What about Löken. Prisvinnande kortfilm, för övrigt. Läs i signen för mer info om det. (Ja, man måste få passa på att skryta lite då och då )

damn va bra kvalité d va på er film! den filmen vi gjorde är i 720x576@25 och inte ens hälften så bra kvalité. blurrig som fan me kassa färger o grejs. ni måste fan haft nån monsterkamera lr nåt för den kameran vi hade suger hästapung. förutom att den inte interlacar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Amatörfilmer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
damn va bra kvalité d va på er film! den filmen vi gjorde är i 720x576@25 och inte ens hälften så bra kvalité. blurrig som fan me kassa färger o grejs. ni måste fan haft nån monsterkamera lr nåt för den kameran vi hade suger hästapung. förutom att den inte interlacar.

Det låter som att du helt enkelt komprimerade den dåligt. Kamerorna på skolan är som sagt hyffsat bra. Dock inte de bästa. Gjorde en film med några kompisar med en DVX100 som vi lånade från SVT. Bättre än så blir det inte. Den filmen kan jag väl iofs slänga upp också. Dock blev den inte riktigt lika bra som manuset lovade. Men men.

Permalänk
Medlem

Ja, släng upp den också!

Jag och några polare tänkte filma lite nu i sommar, men det blir säkert inget av det ändå

Permalänk
Medlem

Nu är de 8 klippen uppe på TPB Tar nog lång tid att få ner hela men men.

http://thepiratebay.org/details.php?id=3347868

Permalänk
Medlem

www.gettoh.org gör amatörfilmer

Visa signatur

hmmmmmmmmmmmmm........

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Amatörfilmer!

Citat:

Det låter som att du helt enkelt komprimerade den dåligt. Kamerorna på skolan är som sagt hyffsat bra. Dock inte de bästa. Gjorde en film med några kompisar med en DVX100 som vi lånade från SVT. Bättre än så blir det inte. Den filmen kan jag väl iofs slänga upp också. Dock blev den inte riktigt lika bra som manuset lovade. Men men.

Komprimeringen jag använder är Windows media 9 VBR 4mbit.
men man ser knappt någon skillnad mellan komprimerad film och rå film. den råa filmen är också jätteblurrig o grejs. ni måste ha haft nån mycke bättre kamera än vad vi hade. vi hade bara en
Sony DCR-HC18E PAL.

Permalänk

Haha, grym film!

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett bidrag från mig och den bannade medlemen fëanáro:
(Jag hoppas ni inte glömmer oss)

http://rapidshare.de/files/2577738/knark_jojjaeh-rullen_-_mix...

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med alla amatörfilmer! ett tips för er som håller på med sånt, kolla in www.sprocket.se . det är en sida där folk lägger upp sina amatörfilmer så folk kan ladda ner och rösta. det är även en bra sida att hämta inspiration från.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Kanske slänger upp filmen där när stormen har lagt sig. Just nu tävlar den på NUFF (www.nuff.no), som är en filmfestival. Vet inte hur det är med att sprida filmer som ska vara med i festivaler. Vad jag har förstått så är det ofta så att filmerna måste vara officiellt osläppta om dom ska få vara med i en festival.

Permalänk

är där interlaceproblem i svcd-versionen oxå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher

Varför använda Premiere om man sitter på en mac? Final Cut Pro är ju mycket bättre, och känner man att man inte behöver något sådär jättehäftigt så finns ju alltid iMovie.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför använda Premiere om man sitter på en mac? Final Cut Pro är ju mycket bättre, och känner man att man inte behöver något sådär jättehäftigt så finns ju alltid iMovie.

Premiere är ju faktiskt byggt för mac ursprungligen. Så varför inte avnända det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Premiere är ju faktiskt byggt för mac ursprungligen. Så varför inte avnända det?

För att Final Cut Pro är både enklare att använda och bättre?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke

Efter att ha varit på en workshop en vecka nu, och testat Final Cut lite måste jag hålla med om att det verkar väldigt lovande.

För övrigt så har nu filmen vunnit en till festival. Läs mer på www.nuff.no om ni vill.

Permalänk

Ämnesrubriken fick mig att tänka på något helt annat!

Visa signatur