Permalänk
Medlem

iPod mot linux

Jag har länge kört på min gamla hederliga cdspelare, men funderar nu på att byta upp mig och gå med i mp3 eran. iPod känns som det självklara vaet för mig. Har varit med på marknaden länge och har stortlagringsutrymme.
Saken är nu den att vad jag vet så finns iTunes endast till Windows och Mac. Måste man själv porta iTunes eller finns det något annat program som kan snacka med iPoden?

Känns ju surt om man måste installera windows på datorn bara för att kunna ladda in musiken.

Tack på förhand.
//Flogiston

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

gtkpod är skitfint. Jag undrar om någon vet något liknande för windows.

Permalänk
Medlem

anapod.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Är ni iPod-användare ni som svarat?

Tack för tipsen.
Blir nog en iPod då.

[Edit]
Gtkpod fungerar väll för femte generationens iPod också? Hittar inget om det på hemsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GtkPod har jag använt mig av, det funkade fint. Har iofs bara en 3g-iPod.

Permalänk
Medlem

Annars finns det andra HD-baserade mp3-spelare som inte behöver nån speciell programvara för att föra över filer. Det är bara att mounta spelaren och dra över allt du vill. iRivers äldre spelare och iAudios spelare funkar så (99% säker på att iAudio stöder UMS). Men iPod är ingen dålig spelare det heller :).

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni skall uppdatera iPod programvaran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gtkpod funkar fint med min fyra, visste inte ens att dom hade släppten en g5:a än. jag kör dualboot så jag använder windows för att uppdatera firmwaren. angående iaudio och ums så stödjer ändå iaudio officielt linux (iallafall på vissa spelare)

Permalänk
Medlem

Eller snarare på anapods hemsida så skrev de att vissa kallar den versionen med klickjul och färgdislay för 5:e generationen.
http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Men det kanske inte är någon större skillnad då? Bara att bilderna kanske inte går att lägga över än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde min nya (helt rena) iPod Shuffle mot gtkpod, och det gick bra att lägga in låtar och lyssna på dem, men den verkar inte ha skapat databasen helt korrekt. Första gången jag sedan fick in den i iTunes (på en Mac) rensade den nämligen databasen. Därefter har det gått bra att hoppa mellan gtkpod och iTunes.

Vet (minns) inte om hårddiskiga iPodar har en initierad databas på sig, men det säkraste är nog att först koppla den mot iTunes någonstans för att initiera den, sedan köra gtkpod.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Ska inte rhythmbox ha stöd för iPod?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

rythmbox har stöd för ipod, jag fick det dock inte att funka korrekt.

Permalänk
Medlem

http://blog.xeraph.org/articles/2005/03/09/rhythmbox-ipod-sup...
Första svaret på google, vet inte om det funkar dock.

Permalänk
Medlem

gtkpod fungerar utmärkt till min ipod v3

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Jag har inget Ipod själv men jag såg tidigare idag när jag testade amaroK i KDE att den också har stöd för att överföra musik till Ipod.
Typ dra dina låtar hit så överförs dom till din Ipod eller köas upp tills du ansluter din Ipod.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

iTunes går helt utmärkt att köra med Crossover Office, och antagligen med WINE också i Linux. Även om jag föredrar "native"-applikationer

http://www.codeweavers.com/images/appdb_shots/itunes_20050616...

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min iPod. Men jag får varken gtkpod, rythmbox(musikspelaren) eller amarok att fungera. Jag har inte heller lyckats att wine:a iTunes.

I gtkpod får jag, vid läs, felet:
Varning:
'/mnt/iPod/iPod_Control/iTunes/iTunesDB' finns inte. Import avbruten.
Det gäller även om jag har ställt in sökvägarna:
media/iPod
/dev/sda3
Och när jag trycker syncronisera så säger den:
Katalogstrukturen i iPod måste finnas innan synkronisering av iPod kan utföras.

Jag har kört iPoden mot iTunes i windows, fast inte på min dator.
Vad skall jag göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ställ in gtkpod så att den läser från den punkt fär din ipod är monterad (/media/ipod ?) inte /mnt/ipod

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
rythmbox har stöd för ipod, jag fick det dock inte att funka korrekt.

det har dessutom nästan exakt samma layout som iTunes.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har testat flera olika monteringspunkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat att monteringen verkligen fungerade, att iPod:en finns åtkomlig under t.ex. /mnt/ipod (som väl är gtkpod:s defaultval)? Finns det några kataloger/filer (iPod_control och så) på den?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

jag har fått det att fungera nu. Jag råkade glömma att avmontera den en gång så den usbporten blev lite ledsen. Omstart löste det.
Det enda jag saknar i gtkpod är stöd för överföring av bilder. Får maila utveklaren om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan verifiera att gtkpod funkar klockrent med iPod Mini oxo...

#modprobe hfs # mount -t hfsplus /dev/sda3 /media/ipod # gtkpod

Ipod'en kör hfsplus om man pluggade in den i en mac första gången och formaterade. Det är inga problem o formatera om...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

suck.. måste jag in i iTunes för att bygga upp katalogstrukturen.. gtkpod vill inte iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
suck.. måste jag in i iTunes för att bygga upp katalogstrukturen.. gtkpod vill inte iaf.

funkar inte gtkpod kan du alltid göra det med gnupod

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen stör sig på att jag drar upp min tråd igen, men ämnet är lite likt.
Det är ingen som testat att köra linux på sin iPod. Det verkar lite intressant. Speciellt när man har en iPod med färgskärm och när man har hört att det finns video uppslningsprogram för den.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hoppas ingen stör sig på att jag drar upp min tråd igen, men ämnet är lite likt.
Det är ingen som testat att köra linux på sin iPod. Det verkar lite intressant. Speciellt när man har en iPod med färgskärm och när man har hört att det finns video uppslningsprogram för den.

Jodå! Finns flera stycken här: http://www.ipodlinux.org/

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk

Man kan spela Doom på iPod med färgskärm men det går inte fort
Finns en film någonstans.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Vågar man göra det? Man vill ju inte förstöra sin skönhet. Det är ingen här som har testat?

Visa signatur