HJÄLP!!! grova grafikfel med Radeon 9800 Pro (ICE-Q kylning)

Permalänk

HJÄLP!!! grova grafikfel med Radeon 9800 Pro (ICE-Q kylning)

jag har köpt ett Radeon 9800 Pro (ICE-Q kylning) men det uppstår grova grafikfel flera ställen. 3dMark03 visar bara rutor i olika färger. När man kör med 32 bitars färger så syns röda ränder på lite olika ställen på skärmen.
I början strulade det lite med drivisarna men nu tror jag att jag fått ordning på dem men ändå är exemplen av 3d grafiken i ati catalyst controller helt konstig och kantig, grova fel även där.

Min dator innehåller:

moderkort: msi ms-6391
cpu: p4 1.7ghz
Nätaggregat: ett på 250w

Jag tror att det kanske beror på mitt klena nätaggregat som bara är på 250w medans det rekommenderas ett på 300w. Fläkten borde ju dra rätt mycket ström.

eller vad kan annars orsaka sådana här stora fel??????

Permalänk
Medlem

fasen jag lider med dig jag körde 3D mark2001 idag utan fläkten igång på mitt 9800pro med zalman cu men jag trodde fläktren var i för sladden satt i kontakten men stiftrn var böjda ahhh så ny har jag grafik buggar i startuppen o i spel men i windows funkar det kalas

ska prova klocka ner det o se om det funkar!!!!

Visa signatur
Permalänk

jag provade att klocka ned mitt men det hände inget och det ska ju inte behövas!!!
Nån normal lösning ska ju finnas!!!

Permalänk
Medlem

Kolla din grafikkortstemperatur före och efter en körning av 3dmark. Temperaturen kan du kolla i exempelvis ett program som heter ATiTool, som finns att hämta i Sweclockers filarkiv eller hos google.
Du får gå in på settings och välja "Temperature Monitoring", tror nämligen inte att det är aktiverat som standard.

Permalänk
Medlem

"Temperature Monitoring" funkar inte på ett 9800 då det inte har en tempsensor, 9800XT har.
Gör som jag o skaffa en billig digital tempmätare med lång sladd till displayen.
Har min display på sidan av min skärm, smidigt!

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Om man har dammigt hemma täpps flänsen lätt igen där fläkten sitter. Kolla och rengör isf.

Permalänk

Nu har det fixat sig av sig självt och man ser faktiskt vad det är i 3dmark03 men det finns fortfarande grova fel. kantigt och fladdrigt!!!!

Jag hörde från annat håll att det nog var nätaggregatet som var felet och ska nog satsa på detta:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123271&view=default

Permalänk
Medlem

jag har dock inte löst mitt fortfarande fel i spel och i startuppen men lustigt nog funkar det i win xp utan problem!!

men sen var mitt kort så varmt att jag brände mig på själva kretskortet o det var omöjligt att hålla i zalman fläkten!!!!

o nu har datorbutiken höjt priset på 6800LE nu när jag behöver jipiiii

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

aldri d e nät agge!! är d för klent så ere datan som stara om sej! datan går på ström, no power = reboot

Visa signatur

snelprezt@hotmail.com
Noo i wont help you go plat teh game

Permalänk
Medlem

inte en janne att det e nätagget i mitt fall
jag har fasen 500W på 3 hd:ar 120mm fläktar o en dvd på en amd3000+winchester

iof är det ett qteq men innan dess körde jag i ett halvår med ett 250w agg med samma komponenter fast en p4:ra 2,4ghz

men jag tror att han har gjort samma som jag bränt gpu:n eller nått minne som brunnit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
"Temperature Monitoring" funkar inte på ett 9800 då det inte har en tempsensor, 9800XT har.

Jag har ett 9800 pro, och jag kan se min temp i AtiTool. Eller är den buggad typ? Runt 75 grader i full load.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Gör som jag o skaffa en billig digital tempmätare med lång sladd till displayen.
Har min display på sidan av min skärm, smidigt!

9800 Pro har temp sensor om man har R360 kärnan, har man däremot R350 (som jag har själv) så har man inte temp sensor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
9800 Pro har temp sensor om man har R360 kärnan, har man däremot R350 (som jag har själv) så har man inte temp sensor.

Ok, det förklarar saken. Det är nämligen R360 jag har. Då har man lärt sig någonting nytt

Permalänk
Medlem

Jag har R360 kärnan och jag hittar då inte temp på mitt kort någonstans!
Går inte att aktivera i Ati-tool!

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_

FEL! Beror på om tillverkaren av kortet har satt dit en.

Det kan visst vara nätaggregatet. Det är inte alls säkert datorn startar om sig om man inte har kräm så det räcker, som nån sa ovan. Bästa är om du kan låna ett annat 9800Pro o testa

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128MB med AC vga silencer Rev.3.
Får inte igång atitools "Temperature Monitoring" på det.

Har haft riktigt feta grafikproblem för några veckor sedan. Jag råkade nog köra catalyst 5.2 och 5.4 samtidigt eller nåt. Sen hittade jag catalyst 5.6 och nu funkar det fint. San Andreas gick inte köra med äldre än 5.6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
FEL! Beror på om tillverkaren av kortet har satt dit en.

Det kan visst vara nätaggregatet. Det är inte alls säkert datorn startar om sig om man inte har kräm så det räcker, som nån sa ovan. Bästa är om du kan låna ett annat 9800Pro o testa

Jaså för jag har läst i andra trådar där säger folk iaf att det beror på vilken kärna man har