Permalänk
Medlem

Hotmail Hacker Log Edition?

Jag har en fråga gällande MSN. Om jag chattar med en person, kan någon annan ta sig in i debatten och följa den utan att vi vet om det? Jag har hört så olika uppgifter om detta att jag inte vet vad som är sant längre. Ett exempel:

Jag, person-1 och person-2. Jag och ettan har varann i kompislistan. Jag har person-2 i kompislistan. Om jag och 1:an chattar, kan 2.an ta sig in o följa debatten på något vis utan att man märker det?
Oavsett svar, kan någon förtydliga vad som gäller i Msn? Vore tacksam för svar.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge MSN-chattande inte är krypterat är det ganska enkelt att sniffa din trafik och få reda på vad som sägs.

Permalänk
Medlem

Krypterat?

Ok, tack för svaret. Kryptering på msn, hur fixar man det? Enkelt eller?
Du skriver att det är enkelt att sniffa...kan du förtydliga typ hur?
Tacksam för svar.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk

Det är inte särskilt enkelt att sniffa. Enklast är nog om man har en trojan på någon av era datorer.

Annars så måste person-2 i princip ha tillgång till din nätverkskabel eller vara inkopplad i din switch för att kunna sniffa.

Permalänk
Medlem

Hum, jag har för mig att MSN kör över SSL. Någon som har det i närheten kanske kan bekräfta.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Hum, jag har för mig att MSN kör över SSL. Någon som har det i närheten kanske kan bekräfta.

Japp, så är det.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Msn är helt okrypterat.

Kolla www.secway.com

Permalänk

Hmmm...ser förvirrat ut nu. Är det inte så att det blandas ihop lite hit och dit nu?

MSN (Passport) kör över SSL men inte MSN Messenger, right?

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Har hört att det finns en krypterad företagsversion av MSN Messenger

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

inloggningen sker krypterat. Sjävla chattandet körs okrypterat i.a.f i 6.x kommit fram till det genom att testa att sniffa.

Permalänk
Medlem

okej, vi har kommit fram till att det går att sniffa. men hur sker det rent praktiskt? går det bara inom det lokala nätverket och vilka verktyg är användbara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
okej, vi har kommit fram till att det går att sniffa. men hur sker det rent praktiskt? går det bara inom det lokala nätverket och vilka verktyg är användbara?

Tror, inte säker, var ett tag sen ja höll på. Men att du lurar hans dator att skicka sin data genom din (ARP Poisoning) och sedan skickar du vidare till routern och kan på så sätt läsa data.

Ettercap använde jag när jag sniffade vad de andra pratade om över msn på ett lan Går rätt lätt att hitta annat kul med, användarnamn, lösenord till diverse applikationer samt okrypterade sidor på internet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX

Går endast inom det lokala nätverket. (I princip=)

Permalänk
Medlem

hur funkar det om man har en switch? har man en hubb skickas ju all data till alla så då är det bara å lyssna, men med en switch ? måste man lura datorerna(eller switchen?) att de ska skicka data till min dator också eller går det leka ändå?

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk

Om man är inkopplad i samma switch kan man (i princip) alltid sniffa ändå. Genom till exempel ARP Poisoning kan man lura switchen att skicka datan till dig. Andra sätt är ICMP redirecting eller DNS spoofing.

Permalänk
Medlem

Kan man få ett bra svar?

Nu blev det en del tekniskt snack. Kan nån svara på om det finns program som gör att man kan se de personer som man har i sin gästbok, alltså se deras chattande.
Jag hörde en story om det. Det var nån typ av "hacker-program" som gjorde att man kunde se deras gästböcker o maila via dom. Ja nåt sånt. Är detta nåt ni känner till?
Kan någon säga då hur man skyddar sig?

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Medlem

NoXbox Trojan är nog det simplaste sättet att bli sniffad igenom. Hur du förhindrar det ? Ptjaa, lägg inte onödiga filer i windowsmappen eller installera inte spel eller filer du får på msn eller liknande. Låt heller inte dina polare sitta på din burk utan uppsikt, tar bara någon minut så har du en trojan på datorn om du tittar bort. Allt går att göra då, låt säga såhär:
Jag är Z och du är Ä och din chattperson är P. Jag om Z har lagt in en trojan på din dator efter att jag varit hemma och låtar din dator. Jag sitter hemma och läser av din skärm och ser den hos mig. Ä vet ingeting. Du inleder en chatt med P och pratar om att du är rädd för toalettrullar. Jag känner dig och berättar för C, X och J ( våra gemensamma kompisar) om detta och vi mobbar sönder dig.

Typ så lätt är det med trojaner.

obs: inlägget har en seriös mening men själva inlägget sög, trött som jag är . sbo

Permalänk
Medlem

Ok.....

Så då talar vi om en "vanlig" trojan? Ok jag förstår dess faror. Så det finns inget speciellt program för just Msn, det var de jag trodde?

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Medlem

Jag använder Miranda IM både för ICQ och MSN, det finns ett plugin som heter Secure_IM som jag använder, funkar transparent mot MSN och ICQ.
Du väljer vilka personer som du vill ha dessa säkra överföringar med.
EDIT: Llite tydligare, pluginet krypterar meddelanden.

Works like a charm!