Ett ganska irriterande problem med min Seagate HDD (250G)

Permalänk
Medlem

Ett ganska irriterande problem med min Seagate HDD (250G)

Jag har en Samsung 40Giggare (master) OS (C:)
och en Seagate Barracuda 250Giggare (slave) (D:)
Jag köpte Seagaten för inte mer än ett par månader sen på komplett och förra veckan stog den på i stort sett 24/7...
Mitt problem är att när jag använder min dator så knäpper det till i en av mina HDDs och datorn fryser, hdd aktivitetslampan lyser konstant.

Så det enda jag kan göra är att trycka på resetknappen och reboota. Ibland när Windows-laddningsbilden kommer upp så knäpper de till igen och datorn hänger sejj ännu en gång, och dom andra gångerna så kommer den in i XP efter att ha kört en Felkontroll på D: (inte OSdisken), och där återställer den en massa överblivna filer som jag sj har lagt dit... ex: mp3filer. Jag har sökt igenom båda diskarna efter virus med flertal symantec antivirusprogram och även provar Ad-Aware.

Anledningen till att jag misstänker Seagaten är att när ja kopplar ur den och startar datorn med enbart min Samsung HDD så går den prima... Jag misstänker min Seagate.

EDIT: Tempraturen på båda diskarna ligger på runt 25*C.

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

Prova det enklaste först...byt kabel.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En tanke bara. Du säger att det knäpper. Har den tillräckligt med Power.
Vad har du för nätaggregat, och övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

kan nästan garantera att det inte är tillräckligt med ström, min polare hade väl en 4-5 diskar i sin dator och satte i en till då fick han detta problem med hårdiskarna liksom fjongar till som om dom startade typ.
Detta löstes genom byte av nätagg och han har inte haft några problem sen dess.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte hur många watt det ligger på men det är mer än 350... runt 400-450 har jag för mejj. Jag har 2 HDDs som sagt, 1 vanlig cdbrännare, Intel mobo o prolle(p4) och ett 9800pro. det är dom enda komponenter som kräver ström från agget... annars har jag 2st 80mm fläktar som blåser på HDDsen(inkopplat i mobo). jag har bytt ut fläkten i nätagget som är en 120 för den förra kärvade ihop. mer är det inte.

Specifika namn på mina prylar:
Mobo: Intel D865PERL
Prolle: Intel P4 3.0
Graffe: Radeon 9800 Pro (R360 Hynix28)
HDD: läs överst...
CD/DVD: En vanlig CD-brännare... Hade en DVD-spelare förut i den som tyvär packade ihop.
Fläktar: 2st 80mm

Knäppljudet kan identifieras med det knäppande ljud som finns i gamla väggklockor som man vrider upp, innan den ska plinga så hör man ett fjäderliknande ljud, ungefär samma...

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på agget ? eller snarare hur är strömresurserna?
Har du en del minne också så är det inte omöjligt att det är agget, billiga agg är inte så starka som man tror bara för att det står 400w

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite närmare på agget idag när ja kom hem och såg att det var ett AOpen 300W... Men jag fick den av min far och han har hört från en väldigt kompetent kompis att AOpen är lite av värstingagg!

--------------------------------------------------------------------------------
Nu har den varit igång i 24h... lite mystiskt :S

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pengo
Jag kollade lite närmare på agget idag när ja kom hem och såg att det var ett AOpen 300W... Men jag fick den av min far och han har hört från en väldigt kompetent kompis att AOpen är lite av värstingagg!

--------------------------------------------------------------------------------
Nu har den varit igång i 24h... lite mystiskt :S

Jag tror kompisen har fel det kan mycket väl vara nätdeleen.

Permalänk
Medlem

byt agg sätter en tia på att det kan lösa dina prob ps kolla sladdarna så det inte e glapp med elen (till hdd)

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |